خبرنگاران بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی افزایش می یابد

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، تهران - خبرنگاران - قائم مقام طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی از ورود کشتی حامل گوی شناور این فاز به عسلویه اطلاع داد و گفت: ظرفیت بارگیری میعانات گازی در این گوی شناور 7 هزار متر مکعب در ساعت است.

خبرنگاران بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی افزایش می یابد

به گزارش روز شنبه شرکت نفت و گاز پارس، سیدحسین عظیمی با اشاره به اینکه این سامانه بارگیری میعانات گازی، صبح امروز وارد اسکله بندری پارس شد، اظهار کرد: یکی از روش های متداول انتقال میعانات گازی به کشتی های نفتکش استفاده از گوی شناور (SPM) است.

وی با بیان اینکه این گوی شناور روی آب، به وسیله اتصالات زنجیر و لنگرهای شمعی که در بستر دریا کوبیده می شوند، مهار می گردد و امکان پهلوگیری نفتکش برای بارگیری میعانات گازی را فراهم می سازد، اضافه کرد: کار نصب و بهره برداری این گوی شناور در خلیج فارس تا شهریور سال جاری به انتها می رسد.

قائم مقام طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی به ساخت و انجام آزمون های کیفی این گوی شناور توسط یک شرکت خارجی اشاره نمود و گفت: ورود این تجهیز راهبردی به پارس جنوبی و نصب و راه اندازی آن از جمله پروژه های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران به شمار می رود و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به صورت هفتگی اجرای آن را رصد می نماید.

عظیمی درباره آثار مطلوب اجرای این پروژه توضیح داد: نصب و راه اندازی گوی شناور فاز 19 افزون بر بالا بردن ظرفیت تناژ بارگیری کشتی ها در انتهاه صادراتی منطقه پارس 2، افزایش انعطاف پذیری عملیاتی و نیز قابلیت انجام تعمیرات دوره ای تأسیسات را امکان پذیر می سازد و ضمن جلوگیری از فرسودگی تجهیزات اندازه گیری و بارگیری میعانات گازی و متعادل سازی سطح توان عملیاتی آنها، نقش مؤثری در فراوری پایدار گاز و میعانات گازی ایفا می نماید.

شروع فعالیت اولیه لوله گذاری توسط سی مستر

قائم مقام طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی با بیان اینکه هم اکنون میعانات گازی فازهای منطقه پارس 2 به وسیله گوی شناور فاز 12 پارس جنوبی بارگیری می گردد، اضافه کرد: میعانات گازی این فازها به وسیله یک میترینگ مشترک و به وسیله یک خط لوله دریایی به گوی شناور فاز 12 پارس جنوبی برای بارگیری ارسال می گردد.

عظیمی با اشاره به اینکه گوی شناور فاز 19 پارس جنوبی نیز به وسیله یک خط لوله 36 اینچ دریایی به طول 6.2 کیلومتر به میترینگ مشترک متصل می گردد، گفت: فعالیت های اولیه لوله گذاری این خط که توسط شناور سی مستر شرکت تأسیسات دریایی ایران اجرا خواهد شد، درحال انجام است و دو تا سه ماه آینده به انتها می رسد.

وی با پیش بینی برنامه زمان بندی یک ماهه برای نصب و راه اندازی این گوی شناور گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته، با تکمیل لوله گذاری دریایی، گوی شناور به آب انداخته می گردد و پس از انتقال به محل، نصب خواهد شد.

قائم مقام فاز 19 پارس جنوبی درباره نحوه تکمیل زنجیره انتقال و بارگیری میعانات گازی گفت: با اتصال خط لوله به سامانه پلم (PLEM) و ارتباط این سامانه به گوی شناور به وسیله شلنگ های شناور و متحرک، کار اتصال پالایشگاه های پارس 2 به گوی شناور فاز 19 پارس جنوبی انتها می یابد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی افزایش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بارگیری میعانات گازی پارس جنوبی افزایش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید