چطور مدل های هواپیما را از یکدیگر تشخیص بدهیم؟

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، نکاتی برای تشخیص مدل های هواپیما

هواپیماهای مسافربری در مدل ها و میزان های مختلف وجود دارند و هر شرکت هواپیمایی از هواپیماهای خاصی استفاده می کند. اگر تا به حال تجربه سفر هوایی را داشته باشید می دانید که پس از تهیه بلیط هواپیما و طی مراحل لازم در فرودگاه بالاخره به هواپیما می رسید و می توانید سوار آن شوید. اما بگذارید سوالی جالب از شما بپرسیم: وقتی بالاخره مراحل امنیتی فرودگاه تمام می شود و از دور هواپیما را می بینید دوست داشته اید که ایکاش می توانستید مدل هواپیما را تشخیص بدهید؟ آیا از آن دست مسافران کنجکاو هستید که دوست دارید بدانید سوار چه مدل هواپیمایی می شوید و می خواهید مثل یک مسافر حرفه ای پرواز کنید؟ خبر شادمان کننده این که برای تشخیص مدل های هواپیما لازم نیست مهندس پرواز باشید! با یاد گرفتن چند نکته ساده می توانید مدل های هواپیما را تا حد زیادی از هم تشخیص بدهید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چطور مدل های هواپیما را از یکدیگر تشخیص بدهیم؟

هواپیمای دو طبقه

اگر هواپیمایی که قرار است سوارش شوید دو طبقه است کارتان راحت تر است؛ چون هواپیماهای دو طبقه کمی وجود دارند. بنابراین برای تشخیص مدل های هواپیما از قسمت ساده تر شروع می کنیم. به طور کلی دو مدل هواپیمای دو طبقه در ایرلاین های مختلف فعالیت می کنند: ایرباس ای 380 و بوئینگ 747. ایرباس ای 380 بزرگ ترین هواپیمای مسافربری محسوب می شود و کاملا دو طبقه محسوب می شود. هواپیمای بوئینگ 747 اما تنها در قسمت جلو دو طبقه است و همین تمایز خوبی برای تشخیص آن است. تشخیص ایرباس ای 380 تقریبا آسان است؛ چون بسیار بسیار بزرگ و غول پیکر است! هواپیمای بوئینگ 747 هم چون فقط قسمت جلوی هواپیما دو طبقه است یک برآمدگی تعیین در این قسمت دارد که با مقایسه با قسمت انتهایی هواپیما کاملا مشهود است.

هواپیماهای غول پیکر

وقتی در مورد هواپیماهای مسافربری غول پیکر فکر می کنیم قبل از هرچیز ایرباس ای 380 و بوئینگ 747 و 777-300 به ذهنمان می آید. همان طور که گفتیم دو هواپیمای اول دو طبقه هستند و می توان به راحتی آن ها را تشخیص داد. اما هواپیمای بوئینگ 777-300 با اینکه یک طبقه است اما بسیار بزرگ است. البته نکته ای که در تشخیص مدل های هواپیما اهمیت دارد این است که مدل های مختلفی از یک هواپیما ساخته می شوند. به طور مثال ایرلاین های آمریکایی معمولا از بوئینگ 777-200 استفاده می کنند. سری 200 کوتاه تر و سری 300 بلندتر است. بوئینگ 777-300 به اختصار 773 نامیده می شود و بوئینگ 777-300er نیز 77w نامیده می شود. بوئینگ 773 در بین مدل های هواپیما با طول بسیار زیادش تشخیص داده می شود. البته در برخی سری های 773 می توان با شمردن درها هم این مدل را تشخیص داد. بوئینگ 777-300 معمولا 5 در دارد، پس اگر سوار هواپیما شدید و هواپیما 5 درب داشت می توانید به احتمال زیاد مطمئن باشید که مدل هواپیما 773 است.

هواپیماهای میانه

چند هواپیمایی که در بالا ذکر شد جزو هواپیماهای غول پیکر مسافربری هستند که عمدتا در پروازهای طولانی مدت استفاده می شوند. اما این هواپیماها در پروازهای بسیار طولانی و بین قاره ای استفاده می شوند و در بیشتر پروازهای طولانی از هواپیماهای میانه استفاده می شود. تشخیص هواپیماهای غول پیکر ساده است اما تشخیص هواپیماهای میانه از کوچک شاید خیلی هم ساده نباشد. بهترین کار برای تشخیص مدل های هواپیما شمردن درهاست! اگر هواپیما 4 در داشته باشد احتمالا یکی از چند مدل زیر است:

  • بوئینگ 777-200
  • ایرباس ای 330
  • بوئینگ 787
  • ایرباس ای 340
  • ایرباس ای 321

بنابراین اگر هواپیما 5 در داشت به احتمال زیاد بوئینگ 773 است و اگر 4 در داشت یکی از چند مدل ذکر شده است. اگر پس از شمردن متوجه شدید که هواپیما تنها 3 در دارد احتمالا با یکی از هواپیماهای کوچک سر و کار دارید که پروازهای داخلی و کوتاه برد انجام می دهند.

با این حال اگر هواپیما 4 در داشت چطور می توانیم مدل های هواپیما را از هم تشخیص بدهیم؟

هواپیمای ای 340 دارای چهار موتور است و این نکته تمایز این هواپیما از سایر مدل های هواپیما محسوب می شود. البته از این مدل هواپیما کمتر استفاده می شود اما به هرحال از این طریق می توانید آن را تشخیص بدهید.

تفاوت هواپیمای ایرباس با بوئینگ

خب، مدل هایی که در بالا معرفی کردیم یا ایرباس هستند یا بوئینگ. قبلا در مطلبی جداگانه در مورد تفاوت های بین هواپیمای ایرباس و بوئینگ صحبت کردیم. در قسمت مطالب مرتبط می توانید به این مطلب مراجعه کنید و با تفاوت های این دو هواپیما کاملا آشنا شوید. به طور کلی اما این دو هواپیما را از طریق شکل دماغه هواپیما، طراحی پنجره کابین خلبان و دم هواپیما می توانید تشخیص بدهید. نوک هواپیمای بوئینگ تیزتر است، در حالیکه هواپیماهای ایرباس دماغه ای گرد و منحنی تر دارند.

هواپیماهای 4 در

خب، دوباره به سراغ هواپیماهای 4 در می رویم. با صحبت هایی که شد اگر هواپیمایی سوار شدید که 4 در داشت می توانید در درجه اول تشخیص بدهید که هواپیما بوئینگ است یا ایرباس. با این حساب تشخیص مدل های هواپیما راحت تر می شود و از روی ویژگی های خاص این هواپیماها می توان آن ها را تشخیص داد. البته هواپیمایی مثل ایرباس ای 330 با اینکه ایرباس است اما دماغه ای تیز دارد و دم هواپیمای بوئینگ 772 هم تفاوت زیادی با هواپیماهای ایرباس ندارد. اما به طور کل با توجه به ویژگی های شاخص این هواپیماها می توان آن ها را از هم تشخیص داد.

هواپیماهای 3 در

اما در آخر می رسیم به هواپیماهای 3 در. هواپیماهای 3 در که در ایرلاین های دنیا استفاده می شوند معمولا یا بوئینگ 767 هستند یا بوئینگ 757. این هواپیماها در پروازهای میانه استفاده می شوند و 3 در اصلی دارند (2 درب خروج اضطراری کوچک). سریع ترین راه برای تشخیص این دو مدل از هم توجه به دماغه هواپیماست. نوک هواپیمای 757 پهن است اما هواپیمای 767 دماغه ای نوک تیز دارد.

هواپیماهای 2 در

هواپیماهای کوچک بوئینگ و ایرباس با 2 در هم وجود دارند که بیشتر در پروازهای کوتاه مدت و داخلی استفاده می شود. هواپیماهای بوئنیگ 737 و ایرباس ای 320 (و مدل های کوچکتر ای 319 و ای 318) دو در اصلی دارند. اگر سوار هواپیما شدید و متوجه شدید که هواپیما تنها 2 در دارد با استفاده از تفاوت های بین ایرباس و بوئینگ می توانید نوع آن را تشخیص بدهید.

نتیجه گیری

همان طور که ملاحظه کردید در این مطلب راه هایی برای تشخیص مدل های هواپیما به شما معرفی کردیم. برای این کار به هواپیماهای رایج و متداول در ایرلاین های دنیا پرداختیم که عموما یا بوئینگ هستند یا ایرباس. بنابراین سایر هواپیماها مثل فوکر، ATR و …در این ارزیابی لحاظ نشده اند.

منبع: travelisfree.com

منبع: الی گشت

به "چطور مدل های هواپیما را از یکدیگر تشخیص بدهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور مدل های هواپیما را از یکدیگر تشخیص بدهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید