ثبت ملی 93 میراث فرهنگی ناملموس در چهارمحال و بختیاری

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، تا به امروز 93 اثر میراث فرهنگی ناملموس از چهارمحال و بختیاری در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

ثبت ملی 93 میراث فرهنگی ناملموس در چهارمحال و بختیاری

کوروش باباییان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از ثبت ملی 93 اثر میراث فرهنگی ناملموس از این استان در لیست آثار ملی ایران اطلاع داد و گفت: این آثار در زمینه های مختلف مرتبط با زندگی مردم چهارمحال و بختیاری، صنایع دستی و هنر های سنتی، موسیقی، آوا های محلی، ادبیات شفاهی، مهارت ها، پخت فنون خوراک ها و غذا های محلی، روش های انواع بازی های محلی، نحوه برگزاری مراسم گوناگون و بعلاوه آداب، رسوم و سنت های اهالی ثبت شدند.

وی، میراث فرهنگی ناملموس را به معنای رسوم، بازنمایی ها، تجلیات، دانش ها، مهارت ها و نیز ابزارها، اشیا، دست ساخته ها و فضا های فرهنگی مرتبط با آن ها دانست و اضافه نمود: جوامع، گروه ها و گاهی هم افراد، میراث فرهنگی ناملموس را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می شناسند.

بیشتر بخوانید

باباییان اضافه نمود: هم اکنون تعدادی پرونده دیگر مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس در چهارمحال و بختیاری تهیه شده است که پس از تکمیل آن ها، برای تصویب به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال می شوند.

وی با اشاره به مالکنون (شروع کوچ عشایر) به عنوان یکی از رسم های عشایر کوچ رو چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مالکنون در 1394 ثبت ملی شده و هم اکنون در حال پیگیری برای ثبت جهانی است.

باباییان با اشاره به حضور 25 هزار و 110 خانوار عشایری با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: مالکنون یا کوچ عشایر این استان به عنوان دومین استان عشایری کشور پس از فارس، در فصل پاییز و به مقصد خوزستان انجام می گردد.

وبلاگ توسعه دهنده ها چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ثبت ملی 93 میراث فرهنگی ناملموس در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی 93 میراث فرهنگی ناملموس در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید