راهنمای خرید لپ تاپ؛ هر آنچه پیش از انتخاب لپ تاپ باید بدانید

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، طی سال های گذشته با کاهش محبوبیت کامپیوترهای دسکتاپ، لپ تاپ ها روزبه روز مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. با توجه به تنوع بسیار گسترده لپ تاپ ها، بسیاری از کاربران هنگام خرید لپ تاپ جدید نمی توانند بهترین سیستم مناسب نیازهای خود را انتخاب نمایند. در هر صورت در ادامه به طور مختصر و مفید به مهم ترین نکاتی که قبل از خرید لپ تاپ باید توجه کنید، می پردازیم.

راهنمای خرید لپ تاپ؛ هر آنچه پیش از انتخاب لپ تاپ باید بدانید

کدام سیستم عامل را باید انتخاب کنید؟

هر سیستم عاملی نکات قوت و ضعف مختلفی دارد. یکی ممکن است برای بازی ایدئال باشد، در حالی که دیگری از نرم افزارهای انحصاری مهمی برای حرفه شما پشتیبانی می نماید. علاوه بر این، لپ تاپ های مبتنی بر هر سیستم عامل عمدتا در محدوده قیمت مشخصی قرار می گیرند و احتیاجمند ویژگی های سخت افزاری خاصی هستند. به همین خاطر قبل از نگرانی درباره چیزهایی مانند حافظه رم، سیستم عامل لپ تاپ بعدی را انتخاب کنید.

در ادامه به سه نمونه از محبوب ترین سیستم عامل های مربوط به لپ تاپ ها نگاهی می اندازیم.

ویندوز

ویندوز از نظر پشتیبانی نرم افزاری از انواع و اقسام برنامه ها حرف اول را می زند و ضمناً برای گیمینگ هم گزینه ایدئالی محسوب می شود. زمانی که می خواهید برای کار یا بازی نرم افزار خاصی را اجرا کنید، معمولا ویندوز از پس اجرای آن برمی آید. البته بیشتر نرم افزارهای حرفه ای مشهور با macOS هم سازگار هستند اما روی هم رفته لپ تاپ های ویندوزی معمولا قیمت پایین تری نسبت به مک بوک ها دارند.

macOS

مک بوک ها گران قیمت هستند اما از طرف دیگر مزایای قابل توجهی هم دارند. این سیستم عامل معمولا برای نرم افزارهای مربوط به کارهای خلاقانه مورد توجه زیادی قرار می گیرد و همچنین باید به هماهنگی گسترده با اکوسیستم اپل اشاره کنیم. به همین خاطر مثلا می توانیم از آیپد به عنوان نمایشگر اکسترنال استفاده کنید. همچنین نباید عمر باتری بالای مک بوک ها را از قلم بیندازیم.

اما مک بوک ها در زمینه تنوع سخت افزاری حرف چندانی برای گفتن ندارند و برای گیمینگ هم مناسب نیستند. از طرف دیگر، شاید macOS از برنامه تخصصی لازم شما پشتیبانی نکند و به همین خاطر قبل از خرید لپ تاپ مک بوک باید به این موضوع هم توجه کنید.

Chrome OS

کروم بوک ها معمولا لپ تاپ های ارزان قیمت و ضعیفی هستند که تجربه کاربری حول محور مرورگر را ارائه می دهند. این نوع لپ تاپ ها در بعضی کشورها هواداران زیادی دارند و مثلا افرادی که فقط می خواهند با لپ تاپ خود فیلم تماشا نمایند یا کارهای ساده ای را انجام دهند، کروم بوک می تواند احتیاجهایشان را رفع کند.

البته کروم بوک ها فقط مبتنی بر مرورگر نیستند و مثلا می توانند برنامه های اندروید و لینوکس را اجرا نمایند. روی هم رفته از این سیستم عامل نباید انتظار اجرای برنامه های سنگین را داشته باشید و بیشتر مناسب انجام کارهای روتین و معمولی است.

اهمیت قابل حمل بودن

یکی از مهم ترین مزایای لپ تاپ ها به پرتابل بودن یا قابل حمل بودن آن ها برمی شود. اگر یک لپ تاپ بسیار حجیم باشد یا عمر باتری خوبی نداشته باشد، پس در بیشتر اوقات مجبور هستید لپ تاپ را در جای ثابتی نگه دارید و این موضوع دردسرهایی را برای استفاده از لپ تاپ در مکان های گوناگون به وجود می آورد. در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با قابل حمل بودن لپ تاپ ها اشاره می کنیم.

وزن و ضخامت

یک لپ تاپ ضخیم و بسیار سنگین برای حمل و نقل دردسرهای زیادی دارد و بنابراین احتمالا به این نتیجه می رسید که لپ تاپ شما باید تا حد ممکن باریک و سبک باشد. اما موضوع به این سادگی ها نیست. ضخامت و وزن لپ تاپ تا حد زیادی به تنوع پورت، ظرفیت باتری، فضای ذخیره سازی و سایر ویژگی هایی که ممکن است برای شما مهم باشند، بستگی دارد.

اگر قابل حمل بودن لپ تاپ برای شما اهمیت زیادی دارد، باید به دنبال لپ تاپ هایی با ضخامت حدبیشتر 1.5 سانتی متر و وزن نهایتا 1.5 کیلوگرم بگردید. تمام مک بوک ها و بیشتر کروم بوک ها در این دسته بندی قرار می گیرند. اگرچه بسیاری از لپ تاپ های ویندوزی هم مبتنی بر این مشخصات هستند، اما اگر مثلا به دنبال لپ تاپ گیمینگ قدرتمندی هستید، باید معیارهای خود را در زمینه وزن و ضخامت تغییر دهید. همچنین اگر به دنبال خرید لپ تاپ های ویندوزی ارزان قیمت هستید، بهتر است انتظار وزن و ضخامت پایین را نداشته باشید.

عمر باتری

اگر لپ تاپ شما عمر باتری خیلی پایینی داشته باشد، باریک و سبک بودن آن دیگر به چشم نمی آید. اگر برای خرید لپ تاپ بودجه خوبی دارید، توصیه می کنیم حداقل عمر باتری 10 ساعته را در نظر بگیرید. همچنین اگر می خواهید با لپ تاپ بازی ها و نرم افزارهای سنگین را اجرا کنید، از لپ تاپ های مبتنی بر عمر باتری پایین دوری کنید.

قبل از خرید لپ تاپ جدید به نقد و آنالیز های اجرا شده نگاهی بیندازید تا ببینید باتری آن در شرایط مختلف چه عملکردی دارد. اگرچه شرکت های سازنده هم عمر باتری را به صورت تقریبی ارائه می نمایند، اما این تخمین ها معمولا برای بهترین شرایط ممکن هستند.

شکل و شمایل

اگرچه لپ تاپ های مرسوم برای کاربران حرفه ای مناسب هستند، اما از طرف دیگر باید به لپ تاپ های 2 در 1 هم اشاره کنیم که می توانند با تبدیل شدن به نوعی تبلت، توجه بخشی از کاربران را جلب نمایند. همچنین اگر لپ تاپ های 2 در 1 از قلم استایلوس هم پشتیبانی نمایند، هنرمندان یا افرادی که خواهان یادداشت برداری هستند، می توانند از این مشخصه بهره ببرند.

ویژگی های مهم نمایشگر

اگر به دنبال خرید لپ تاپ هستید، باید به اندازه، روشنایی و رزولوشن نمایشگر انتخابی توجه کنید. ویژگی های نمایشگر تا حد زیادی به احتیاجهای شما بستگی دارد و در ادامه به تعدادی از مهم ترین ویژگی های بااهمیت نمایشگر می پردازیم.

اندازه نمایشگر

یکی از مهم ترین ویژگی های نمایشگر لپ تاپ، اندازه آن است. اگرچه نمایشگرهای بزرگتر بهتر می توانند جایگزین سیستم های دسکتاپ شوند، اما نمایشگرهای کوچکتر هم مزایای خود را دارند.

بیشتر لپ تاپ ها از نمایشگرهای بین 13 تا 15 اینچ بهره می برند که اندازه مناسبی به حساب می آید. اگر می خواهید لپ تاپ شما بسیار کوچک باشد، باید به دنبال نمایشگرهای بین 10 تا 13 اینچ بگردید و برای نمایشگرهای غول پیکر هم باید به اندازه بیش از 15 اینچ نگاهی بیندازید.

انواع نمایشگر

مانند تلویزیون ها، لپ تاپ ها هم برای نمایشگرهای خود از تکنولوژی های مختلفی بهره می برند که در ادامه به رایج ترین این تکنولوژی ها نگاهی می اندازیم؛

  • LCD: بیشتر لپ تاپ ها دارای نمایشگرهای IPS LCD هستند که با یاری نور پس زمینه، تصاویر باکیفیت بالایی ارائه می دهند. متأسفانه، این نور پس زمینه کنتراست نمایشگر را کاهش می دهد. در حال حاضر، نمایشگرهای LCD در حال واگذاری این عرصه به نمایشگرهای اولد و mini-LED هستند.
  • OLED: نمایشگرهای اولد قیمت بالاتری دارند ولی با توجه به اینکه هرکدام از پیکسل ها می توانند به طور جداگانه خاموش و روشن شوند، کنتراست بسیار بهتری را به ارمغان می آورند. اگر در زمینه هنر فعال هستید یا به طور کلی کیفیت تصویر اهمیت خیلی زیادی برای شما دارد، بهتر است نمایشگر اولد را انتخاب کنید.
  • Mini-LED: این یک فناوری جدید است که کنتراست بهتری نسبت به LCD به ارمغان می آورد و در عین حال قیمت پایین تری نسبت به نمایشگرهای اولد دارد.

دیگر ویژگی های مهم

به غیر از نکات عنوان شده، ویژگی های دیگری مانند رزولوشن و میزان روشنایی هم اهمیت زیادی دارند.

  • رزولوشن تصویر: به زبان بسیار ساده، رزولوشن به تعداد پیکسل های نمایشگر گفته می شود. هرچقدر تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، وضوح تصویر هم بهبود پیدا می نماید. بیشتر لپ تاپ ها دارای رزولوشن 1366 در 768 و 1920 در 1080 (فول اچ دی) هستند. توصیه می کنیم رزولوشن پایین تر از فول اچ دی را انتخاب نکنید مگر اینکه می خواهید لپ تاپ مبتنی بر نمایشگر کوچکی را خریداری کنید. اگر هم می خواهید رزولوشن نمایشگر بیشتر باشد، باید از نمایشگرهای UHD یا 4K دست به انتخاب بزنید.
  • روشنایی: اگر محیط تاریک باشد و مثلا مشغول تماشای فیلم هستید، روشنایی نمایشگر شاید اهمیت زیادی نداشته باشد. اما اگر مثلا در طول روز لپ تاپ خود را کنار پنجره قرار دهید، اهمیت روشنایی نمایشگر دوچندان می شود. بیشتر سازندگان، میزان روشنایی نمایشگرها را با واحد نیت مطرح می نمایند و بهتر است به دنبال نمایشگرهای مبتنی بر 250 نیت یا بیشتر بگردید.
  • نمایشگر لمسی: بعضی کاربران نمایشگرهای لمسی لپ تاپ ها را دوست دارند و بعضی دیگر از این مشخصه متنفر هستند. در هر صورت حین خرید لپ تاپ بهتر است به این موضوع توجه کنید و با توجه به احتیاجهای خود، دست به انتخاب بزنید.

ویژگی های سخت افزاری

برای خرید لپ تاپ به غیر از ظاهر باید به ویژگی های سخت افزاری آن هم توجه کنید. اگرچه بسیاری از کاربران اطلاعاتی در زمینه های سخت افزاری مانند پردازنده و رم اطلاعات زیادی ندارند، اما در ادامه به زبان ساده تا حدی به آن ها می پردازیم.

همه چیز درباره پردازنده

پردازنده کامپیوتر مهم ترین قطعه سیستم و مغز متفکر آن محسوب می شود. اگر خواهان یک لپ تاپ سریع، قابل اعتماد و قدرتمند هستید که تا سال ها بتواند همراه شما باشد، باید به دنبال استفاده از پردازنده های مناسب باشید. اما در بین پردازنده ها هم تنوع بسیار زیادی دیده می شود.

  • سرعت پردازنده های Intel Core و AMD Ryzen: نام پردازنده تا حد زیادی سرعت آن را نشان می دهد. مثلا Intel Core i5 سریع تر از Core i3 است و Ryzen 7 هم سریع تر از Ryzen 5 محسوب می شود. اما اگر می خواهید لپ تاپ مبتنی بر پردازنده اینتل خریداری کنید، باید به نسل آن هم توجه کنید. زیرا مثلا پردازنده i3 نسل فعلی شاید سریع تر i5 نسل قبلی باشد. نام پردازنده های AMD Ryzen کار کاربر را راحت می نماید زیرا شماره مدل آن ها نشان دهنده میزان سرعت پردازنده است.
  • ویندوز: اگر کار چندانی با لپ تاپ انجام نمی دهید، لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر نسل فعلی Intel Core i3 یا AMD Ryzen 3 می توانند احتیاجهای شما را رفع نمایند. اگر به قدرت بیشتری احتیاج دارید، می توانید از بین پردازنده های i5، i7، Ryzen 5 یا Ryzen 7 دست به انتخاب بزنید. کاربران حرفه ای هم می توانند i9، Intel Xeon یا Ryzen 9 را انتخاب نمایند. اگر محدودیت شدید اقتصادی ندارید، به هیچ عنوان لپ تاپ های مبتنی بر پردازنده های سلرون یا پنتیوم اینتل را انتخاب نکنید زیرا بسیار قدیمی و ضعیف هستند.
  • macOS: اپل مدتی قبل مهاجرت به سمت استفاده از پردازنده های اختصاصی خود را شروع کرد و در حال حاضر مک بوک ایر و پرو با این پردازنده عرضه شده اند. پردازنده اپل M1 با وجود مصرف انرژی پایین، قدرت بسیار زیادی را به ارمغان می آورد. اگر هم کاربر حرفه ای هستید و می خواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید، می توانید مدل های مبتنی بر اینتل Core i7 یا i9 را خریداری کنید. فقط به خاطر داشته باشید که نسل دهم i7 بهتر از نسل قبلی i9 است.
  • Chrome OS: بسیاری از کروم بوک های پایین رده و میان رده از پردازنده های سلرون اینتل یا پردازنده های مبتنی بر معماری Arm ساخت مدیاتک بهره می برند. این پردازنده های کم مصرف برای انجام کارهای معمولی مناسب هستند اما انتظار چندانی نباید از آن ها داشته باشید. کروم بوک های قدرتمندتر از پردازنده های Intel Core یا AMD Ryzen استفاده می نمایند.

باید خاطرنشان کنیم توان سیستم فقط متکی به پردازنده نیست. حافظه رم در زمینه قابلیت های چندوظیفگی و سرعت مرورگر نقش مهمی را ایفا می نماید و همچنین نباید اهمیت حافظه داخلی سیستم را از قلم بیندازیم.

  • پردازنده (CPU) چیست و چه کارهایی را انجام می دهد؟

پردازنده گرافیکی یکپارچه و جداگانه

بسیاری از پردازنده ها از پردازنده گرافیکی مجتمع هم بهره می برند. این نوع پردازنده ها برای بسیاری از کارها مناسب هستند اما اگر اهل اجرای بازی های سنگین یا کارهای گرافیکی هستید، بهتر از گرافیک های مجتمع بهتری استفاده کنید. به عنوان مثال می توانیم به Intel UHD 630، Intel Iris Plus یا AMD Radeon RX Vega 8 اشاره کنیم.

از طرف دیگر، کارت گرافیک جداگانه انویدیا یا AMD هم می توانند احتیاج کاربران خواهان توان گرافیکی بیشتر را رفع نمایند. علاوه بر این، باید به لپ تاپ های دارای پورت تاندربولت 3 هم اشاره کنیم که بعضی از آن ها از پردازنده گرافیکی اکسترنال پشتیبانی می نمایند و می توانید آن ها را به وسیله پورت موردنظر، به لپ تاپ خود وصل کنید.

همه چیز درباره حافظه رم

رم کامپیوتر مانند حافظه کوتاه مدت مغز انسان است. هرچقدر ظرفیت حافظه رم بیشتر باشد، لپ تاپ شما حین اجرای برنامه های متعدد و باز بودن تب های مختلف کمتر با مشکل روبه رو می شود. اما این نوع حافظه ها قیمت بالایی دارند پس برای خرید آن ها چقدر باید هزینه کنید؟ پاسخ این سؤال به سیستم عامل لپ تاپ شما بستگی دارد.

  • ویندوز: یک لپتاپ ویندوزی با داشتن 8 گیگابایت حافظه رم از پس انجام کارهای به خوبی برمی آید ولی در زمینه چندوظیفگی فوق العاده نخواهد بود. اگر از جمله افرادی هستید که همیشه چندین برنامه و تب مرورگر را باز نگه می دارید، بهتر است از 16 گیگابایت حافظه رم استفاده کنید. کاربران حرفه ای که مثلا می خواهند فایل های سنگین رندر نمایند، باید به استفاده از 32 گیگابایت حافظه رم روی بیاورند.
  • macOS: کامپیوترهای مک در زمینه مدیریت حافظه رم عملکرد بهتری نسبت به سیستم های ویندوزی دارند. بنابراین 8 گیگابایت حافظه رم در مک بوک حتی برای بخشی از کاربران حرفه ای هم کافی محسوب می شود. با این حال، اگر از برنامه هایی استفاده می کنید که مقدار زیادی رم مصرف می نمایند یا همیشه چندین تب در مرورگر را باز می گذارید، بهتر است برای محکم کاری از 16 گیابایت رم استفاده کنید.
  • Chrome OS: کروم بوک ها به رم بسیار پایینی احتیاج دارند و بنابراین 4 گیگابایت رم برای بیشتر کاربران کافی است. اما افرادی که می خواهند از کروم بوک خود برای چندین سال استفاده نمایند، بهتر است از 8 گیگابایت رم بهره ببرند.
  • حافظه رم (RAM) چیست؟ هر آنچه که باید درباره آن بدانید

ظرفیت و انواع فضای ذخیره سازی

افراد حین خرید لپ تاپ با انواع فضای ذخیره سازی شامل SSD، eMMC و HDD روبه رو می شوند. حافظه های SSD علاوه بر بهبود سرعت بوت سیستم، مزایای مختلفی دارند. نمونه های ارزان قیمت eMMC در بین لپ تاپ های ارزان قیمت و میان رده هواداران زیادی دارند و در نهایت به قدیمی ترین فناوری یعنی HDD یا همان هارد اشاره کنیم که پایین ترین سرعت و قیمت را دارند.

بهتر است برای خرید لپ تاپ به حافظه SSD توجه کنید اما eMMC هم برای کروم بوک ها مناسب هستند. از طرف دیگر، شاید لپ تاپ ویندوزی با هارد 1 ترابایتی وسوسه نماینده به نظر برسد، اما حافظه SSD با ظرفیت پایین تر به نفع شما خواهد بود و برای ذخیره سازی فایل های غیرضروری می توانید از هارد اکسترنال استفاده کنید.

اما به چه مقدار ظرفیت برای فضای ذخیره سازی احتیاج دارید؟ توصیه می کنیم برای لپ تاپ های ویندوزی و مبتنی بر macOS از حداقل 256 گیگابایت ظرفیت استفاده کنید. کروم بوک ها معمولا حافظه داخلی بسیار کمتری دارند ولی مثلا 64 یا 128 گیگابایت ظرفیت حافظه داخلی جوابگوی احتیاج بیشتر کاربران خواهد بود.

تنوع پورت

روزی روزگاری لپ تاپ ها دارای انواع و اقسام پورت های بی مصرف بودند. اما حالا لپ تاپ ها از آن سمت بوم افتاده اند و از نظر تنوع پورت حرف زیادی برای گفتن ندارند. بعضی از لپ تاپ ها به جای تعبیه پورت های USB یا HDMI، فقط پورت های تاندربولت 3 را تعبیه نموده اند تا کاربران برای کارهای مختلف از آن ها استفاده نمایند. در هر صورت اگر پورت هایی مانند USB-A یا HDMI برای شما اهمیت زیادی دارد، حین خرید لپ تاپ به این موضوع توجه کنید.

کاربردهای پورت تاندربولت 3

بسیاری از لپ تاپ های رده بالای جدید همراه با پورت USB-C Thunderbolt 3 عرضه می شوند که نقش های مختلفی را می تواند ایفا نماید. یک پورت USB-C Thunderbolt 3 (که با USB-C معمولی تفاوت دارد) معمولا قادر به شارژ لپ تاپ است، می تواند با وسایل جانبی ارتباط برقرار کند یا به عنوان درگاه ارتباطی با مانیتور یا تلویزیون انجام وظیفه کند. همچنین باید به امکان اتصال به هاب و پردازنده گرافیکی اکسترنال هم اشاره کنیم.

  • چگونه لپ تاپ را به کامپیوتر دسکتاپ تبدیل کنیم؟

البته همین که لپ تاپ شما از پورت تاندربولت 3 بهره می برد، به معنای پشتیبانی از تمام موارد اشاره شده نیست. به همین خاطر اگر لپ تاپ انتخابی شما از چنین پورتی بهره می برد، قبل از خرید بهتر است امکانات آن را آنالیز کنید.

دیگر پورت های مهم

بعضی از لپ تاپ های موسوم به اولترابوک از فقط دو پورت USB-C Thunderbolt 3 و جک هدفون بهره می برند و دیگر هیچ پورت دیگری در بدنه آن ها دیده نمی شود. اگر برای وصل کردن انواع وسایل جانبی، فلش USB، کارت SD و نمایشگر اکسترنال مسئله ای با بهره گیری از هاب یا دانگل ندارید، پس همین دو پورت تاندربولت 3 احتیاجهای شما را رفع خواهند کرد. اما اگر برای به پورت های USB، HDMI یا درگاه کارت SD احتیاج دارید، بهتر است لپ تاپ با ضخامت بیشتری را خریداری کنید.

منبع: Review Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای خرید لپ تاپ؛ هر آنچه پیش از انتخاب لپ تاپ باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید لپ تاپ؛ هر آنچه پیش از انتخاب لپ تاپ باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید