نقش جهانگرد سلامت در توسعه صنعت جهانگرد البرز

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، ﮔﺮدﺷﮕﺮ ﺳﻼﻣﺖ و ﺗﻮرﯾﺴﻢ درﻣﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ از ﺣﻮزه ﻫﺎ ﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ نقش بسزایی در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮ اﯾﻔﺎ کند و دامنه ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺴﺘﺮده ای را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد. در این نوع سفر توریست به دنبال آرامش است و برای رهایی از تنش های زندگی روزمره و تجدید قوا، بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر می گردد. معمولا این توریستان بیماری جسمی مشخصی ندارند و بیشتر در پی بهره مندی از طبیعت شفابخش و دوری از شلوغی ها، تنش ها و آلودگی های زندگی شهری هستند.

نقش جهانگرد سلامت در توسعه صنعت جهانگرد البرز

بر اساس تعریف سازمان دنیای گردشگری (WTO) گردشگری سلامت استفاده از خدماتی است که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر شده و غالبا در مکانی دور از محل سکونت فرد انجام می شود. مقوله گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی است.

سفر به کشورهای دیگر با هدف طبیعت درمانی و بهره مندی از چشمه های آب سرد و گرم، دریاچه های نمک و تالاب ها در گذشته هم مورد توجه مردمان بوده است. درمان انواع بیماری های پوستی، داخلی، استخوانی و رماتیسم از مهم ترین انگیزه چنین سفرهایی بوده است. یونان، ایران و مصر از جمله تمدن هایی هستند که پایه گذار توریسم درمانی و طبیعت درمانی تاریخ بوده و از جمله بنیان گذاران آن محسوب می شوند.

در طول زمان، گردشگری مبتنی بر استفاده از آب های معدنی مفهوم وسیعی یافت به طوری که استفاده از ویژگی های طبیعی مانند هوای سالم نیز جزء گردشگری سلامت محسوب می شود. با گذشت زمان مفهوم گردشگری سلامت از این هم فراتر رفته و شامل مسافرت بیماران به منظور دریافت انواع خدمات پزشکی شد. موضوع اخیر نسبت به انواع دیگر گردشگری سلامت شیوه ای نوین محسوب می شود. یکی از جاذبه ها و امتیازات ایران برای گردشگری درمانی در این حوزه آب درمانی است.

سفر درمانی به مراکز دارای منابع و خدمات درمانی طبیعی تحت نظارت پزشک را گردشگری طبیعت درمانی می گویند. این منابع و خدمات طبیعی شامل چشمه های آب گرم، دریاچه نمک، آفتاب درخشان، لجن طبی، ماساژ طبی، حمام گیاهی و همچنین محیط زیست زیبا، پاک و آرام به منظور بهبود بیماران پوستی، تنفسی، روماتولوژی، عضلانی و یا گذراندن دوران نقاهت بعد از درمان و عمل های جراحی صورت می گیرد.

به لطف خدا طبیعت متنوع ایران انواع و اقسام منابع طبیعت درمانی را در اختیار انسان ها گذاشته است. از جمله جاذبه های گردشگری وجود آبه ای گرم و آب های دارای خواص درمانی است. ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت در خاورمیانه و چه بسا در دنیا است. تاریخ غنی، فرهنگ برجسته و چشم انداز زیبا از امتیازات ایران در این حوزه محسوب می شود.

با همه این تفاسیر آن چه واقعاً کلمه گردشگری یا توریسم را در مفهوم گردشگری سلامت قرار می دهد این است که افراد اغلب پس از طی مراحل پزشکی در کشور خارجی اقامت می نمایند. بنابراین می توانند با گشت و گذار، سفرهای یک روزه یا شرکت در سایر فعالیت های گردشگری سهم خود را به عنوان یک گردشگر در آن کشور به جا آورند. اقامت در اماکن اقامتی و خرید سوغات موجب رونق مالی و ایجاد اشتغال و متعاقب آن پیشرفت منطقه را می شود.

انگیزه های فردی برای انتخاب گردشگری سلامت به عنوان یک راه درمان می تواند بسیار متفاوت باشد. این انگیزه ها می توانند شامل کاهش هزینه های درمان، اجتناب از زمان انتظار، بهبود کیفیت و یا دسترسی به درمان هایی که در کشور خود در دسترس نیست، باشد.

گردشگری پزشکی یا گردشگری درمانی حساس ترین نوع گردشگری در بین تمام انواع گردشگری ها است. زیرا به طور مستقیم با جان و سلامت گردشگر مرتبط است. گرچه بسیاری از کشورهای گردشگری دنیا امروزه برای کسب درآمد خدمات گردشگری درمانی ارائه می دهند، اما مطمئناً توانمندی یک کشور در علم پزشکی و خدمات درمانی برخلاف گردشگری تفریحی، ورزشی و … چیزی نیست که صرفاً با ساخت و ساز و پول حاصل گردد. وجود پزشکان متبحر و باتجربه، سابقه علم پزشکی، وجود زیرساخت های درمانی و نظارتی، وجود بیمارستان ها و کلینیک های استاندارد، تجهیزات پزشکی کامل و به روز، همچنین وجود قوانین و نظارت های پزشکی جز زیرساخت های مهم درمانی یک کشور به شمار می فرایند، تا آن کشور بتواند در مرحله بعدی با ادغام خدمات اقامتی و گردشگری اقدام به فعالیت در زمینه گردشگری سلامت کند.

بدون شک البرز با دارا بودن آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، طبیعت بکر، نزدیکی به پایتخت و قرار دریافت در راستا مواصلاتی سایر شهرهای ایران زمینه لازم برای گسترش صنعت گردشگری در حوزه سلامت را دارد. هر چند احداث مراکز درمانی و زیرساخت های مورد احتیاج در گرو همکاری نهادهای ذی ربط و به ویژه سرمایه گذار بخش خصوصی است تا بهترین بهره برداری انجام شود.

ایجاد مشاغل بهداشتی و درمانی، افزایش امکانات بهداشتی، احداث مراکز درمانی، درآمدزایی ارزی و… از جمله مزایای توسعه صنعت گردشگری با موضوع درمانی است که از مهم ترین امتیازات محسوب می شود.

جنبه برجسته گردشگری سلامت ترکیب آن با فعالیت های دیگر است. یک گردشگر درمانی در ایران می تواند تجربیات لذت بخشی داشته باشد. نخستین حکومت ایرانی به 4000 سال قبل از میلاد مسیح برمی شود و ایران از آن موقع میزبان حاکمان و سلسله های زیادی بوده است که یادگارهایی از آن هنوز در گوشه گوشه این سرزمین یافت می شود. همچنین طبیعت بی نظیر و متنوع کشورمان ایران برای هر کسی که علاقمند به گذراندن یک تعطیلات جذاب باشد انتخابی مناسب است.

ایران یکی از مهم ترین مراکز گردشگری سلامت بوده و با دارا بودن بهترین متخصصین سلامت، امکانات درمانی و رفاهی پیشرفته و جاذبه های گردشگری به عنوان یک مقصد پیشتاز برای ارائه کلیه خدمات در حوزه گردشگری سلامت در سطح منطقه و دنیا به شمار می رود.

تاأثیر ویروس کرونا بر گردشگری سلامت

ویروس کرونا توانسته خسارات چشمگیری را بر صنعت توریسم درمانی وارد کند چرا که با شیوع ویروس کرونا و شلوغی مراکز درمانی، کمبود نیروهای درمانی و ایجاد محدودیت های عبور و مرور میلیون ها گردشگر که برای دریافت خدمات درمانی و پزشکی قصد سفر به کشور یا شهرهای دیگر را داشتند مجبور به لغو یا به تعویق انداختن سفر خود شدند.

گردشگری پزشکی صنعت حساسی است و برخورد مسئولانه همه افراد درگیر در این حوزه را می طلبد. نحوه برخورد عوامل مرتبط و اثرگذار با گردشگر درمانی و گردشگری سلامت چه به عنوان پزشک، پرستار، مترجم و همچنین نحوه سیاست گذاری مقامات دولتی مشخص نماینده راستا رشد و دست یابی به منفعت گروهی به وسیله این صنعت است.

ایجاد زیرساخت های مناسب و تمرکز بر ارائه خدمات درمانی باکیفیت، مسئولیت پذیری تک تک افراد حاضر در فرآیند توریسم درمانی موجب ترقی و پیشرفت درخشان این مرز و بوم و توریسم درمانی در ایران می شوند. صنعت گردشگری سلامت در ایران با ایجاد زیرساخت های لازم و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده توانسته چهره تازه ای از توریسم سلامت ایران را در دنیا به نمایش بگذارد.

منبع: گردشبان

به "نقش جهانگرد سلامت در توسعه صنعت جهانگرد البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش جهانگرد سلامت در توسعه صنعت جهانگرد البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید