پترا مدعی شد؛ گفت وگوی امنیتی میان تهران و ریاض در امان

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، خبرگزاری خبرنگاران- خبرگزاری رسمی اردن گزارش کرد، در نشستی امنیتی میان عربستان و ایران در امان درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته ای ایران بحث و گفتگو شده است.

پترا مدعی شد؛ گفت وگوی امنیتی میان تهران و ریاض در امان

به گزارش خبرگزاری وبلاگ توسعه دهنده ها، خبرگزاری رسمی اردن پترا امروز (دوشنبه) از سرانجام نشست گفت وگوی امنیتی میان ایران و عربستان سعودی با مشارکت کارشناسان هر دو طرف در امان مرکز اردن اطلاع داد.

بر اساس این گزارش، پژوهشگاه عربی ویژه مطالعات امنیتی که مقر آن در اردن است میزبان این نشست بود.

پترا اضافه نمود، نشست مذکور برکاهش تهدید موشک ها و مکانیسم های پرتاب، اقدامات فنی برای اعتمادسازی میان طرفین بویژه درباره برنامه هسته ای ایران و همکاری در زمینه سوخت هسته ای و دیگر محورها متمرکز بود.

ایمن خلیل رئیس پژوهشگاه مذکور گفت، احترام متقابل بر فضای این جلسه حاکم بود که نشان دهنده تمایل دو طرف برای توسعه روابط و تقویت ثبات منطقه ای است.

وی اضافه نمود، بزودی میان طرفین جلسات بیشتری به منظور پیگیری توصیه های مطرح شده در نشست و نیز تدوین جزئیات برگزار خواهد شد.

پژوهشگاه عربی ویژه مطالعات امنیتی از معدود مراکز در منطقه غرب آسیاست که در زمینه همه موضوعات مربوط به سلاح های کشتار جمعی، عدم اشاعه هسته ای و مسایل مربوط به امنیت هسته ای کار می نماید.

گفت وگوی عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر، جزء رخدادهای مورد توجه در سطح منطقه بوده است؛ ریاض کوشش می نماید بعضی مسائل خود در سطح منطقه را از خلال این گفت وگو حل و خواسته های را مطرح کند.

در این میان جنگ در یمن، مهم ترین خواسته دولت سعودی است و کوشش می نماید گره آن را به وسیله گفت و گو با تهران باز کند و خود را از مخصمه نجات دهد.

ایران در هر دور گفت وگو یادآوری و تأکید نموده است که میانجی نیست و به جای کسی از جمله یمنی ها مذاکره نمی نماید و عربستان اگر خواهان حل بحرانش در یمن است باید مستقیما با دولت نجات ملی در صنعاء گفت وگو کند.

تا به امروز چهار دور گفت وگو میان ایران و عربستان صورت گرفته است. پرونده این گفت وگو در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و نماینده ای از این شورا مسئولیت این مذاکرات را بر عهده دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "پترا مدعی شد؛ گفت وگوی امنیتی میان تهران و ریاض در امان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پترا مدعی شد؛ گفت وگوی امنیتی میان تهران و ریاض در امان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید