کره شمالی مذاکره با امریکا را متوقف کرد

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، عمر دور تازه مذاکرات هسته ای امریکا با کره شمالی به یک روز هم نرسید. مقامات کره شمالی روز شنبه پس از نشستی که با مقامات امریکایی داشتند، سرانجام بی نتیجه این دور از مذاکرات را اعلام و امریکا را به انعطاف ناپذیری متهم کردند. این در حالی است که دولت واشنگتن در شرایط فعلی بشدت به این مذاکرات برای بهره برداری انتخاباتی احتیاج دارد و به همین دلیل برخلاف هیأت کره شمالی، مقامات امریکا از روند مذاکره روز شنبه ابراز خرسندی کردند.

کره شمالی مذاکره با امریکا را متوقف کرد

به گزارش فایننشال تایمز، روز شنبه در استکهلم، پایتخت سوئد در یک اتاق کنفرانس پشت درهای بسته هیأت های امریکا و کره شمالی دور یک میز نشستند تا بن بست 8 ماهه در گفت و گوهای هسته ای بین دو کشور را شکسته و مذاکرات به تعلیق افتاده در ماه فوریه را از سر بگیرند اما اوضاع آن طور که انتظار داشتند یا به بیان بهتر آن طور که هیأت کره شمالی انتظار داشت، پیش نرفت. کیم میونگ گیل، رئیس هیأت کره شمالی در جمع وبلاگ توسعه دهنده ها حاضر شد و از سرانجام بی نتیجه گفت و گوها اطلاع داد. او گفت: ایالات متحده [پیش از شروع مذاکرات] با ارائه پیشنهادهایی از جمله داشتن یک روش منعطف، شیوه جدید و راهکار های خلاقانه؛ انتظارات ما را بالا برده بود اما آنها در میز مذاکره بشدت ما را مأیوس کردند. ایالات متحده همچنان بر عقاید و دیدگاه های قدیمی خود درباره کره شمالی پایبند است.

این ابراز ناامیدی از سوی کره شمالی در حالی است که وزارت خارجه امریکا یک بیانیه کاملاً متضاد منتشر و در آن اظهار داشت: اظهارات زودهنگام هیأت کره شمالی [درباره مذاکرات] انعکاس دهنده محتوا یا روح مذاکره هشت ونیم ساعته امروز نیست. ایالات متحده ایده های خلاقانه ای بر سر میز مذاکره آورده بود و گفت و گوهای خوبی با همتاهای کره شمالی داشت. واشنگتن همچنین مدعی دعوت سوئد برای ادامه مذاکرات در طول دو هفته آینده شد. این در حالی است که سوئد تا عصر دیروز چنین خبری را تأیید نکرد. در ادامه این بیانیه آمده است: ایالات متحده و کره شمالی نخواهند توانست بر یک جنگ و خصومت 70 ساله در شبه جزیره کره تنها در یک روز شنبه غلبه نمایند.

بسیاری از ناظران انتظار داشتند دور تازه مذاکره های مقدماتی هیأت های امریکا و کره شمالی منجر به دیدار چهارم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گردد اما حالا هیأت کره شمالی کاملاً مایوس است و سرانجام گفت و گوها را اعلام نموده و وزارت خارجه امریکا اصرار بی فایده بر خوب بودن مذاکرات روز شنبه دارد. در صورتی که اگر روند گفت و گوها آن طور که وزارت خارجه امریکا ادعا می نماید، مطلوب بود؛ باید دو طرف از تقویت احتمال دیدار چهارم دو رهبر خبر می دادند. آنهم در شرایطی که ترامپ بشدت به چنین دیداری برای بهره برداری انتخاباتی و فرار از چالش های داخلی از جمله چالش استیضاح احتیاج دارد.

به عقیده تحلیلگران، هیأت کره شمالی هم این مسأله را می داند که ترامپ و دیگر دولتمردان امریکا در حال حاضر چقدر تشنه مذاکره با پیونگ یانگ هستند و شاید به همین خاطر است که روز شنبه زودهنگام سرانجام بی نتیجه مذاکره را اظهار داشتند. رئیس هیأت کره شمالی از انتظارات بالایی که از طرف امریکایی دارند سخن گفت. جنی تاون، تحلیلگر سایت تحلیلی نورث 38 در این باره گفت: فکر می کنم انتظارات کره شمالی به این خاطر از دور تازه مذاکرات بسیار بالا بود که فکر می کردند با برکناری بولتون ایالات متحده گام های مقدماتی در مذاکره را منعطف تر برمی دارد اما به نظر می رسد شکاف بین آنچه که هر دو طرف می خواهند هنوز بسیار عمیق است.

در شرایطی که مذاکره روز شنبه کره شمالی و امریکا راه به جایی نبرده و امیدی هم به دیدار کیم با ترامپ در آینده نزدیک نیست، کیم یک بار دیگر به چین، رقیب خطرناک امریکا روی آورد. او در پیامی به شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین از روابط دوجانبه جاویدان دو کشور یاد کرد و گفت، دوستی شکست ناپذیر دو کشور در راستا اجرای سوسیالیسم جاویدان است.

منبع: ایران آنلاین

به "کره شمالی مذاکره با امریکا را متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره شمالی مذاکره با امریکا را متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید