استارت آپ های دانشگاهی اقتصاد کشور را رقابتی می نمایند

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: اگر همه مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه ها برای پیشرفت در حوزه فناوری به برگزاری استارت آپ بپردازند نه تنها دستاوردهای خوبی کسب می نمایند بلکه به رقابتی کردن اقتصاد کشور یاری خواهند کرد.

استارت آپ های دانشگاهی اقتصاد کشور را رقابتی می نمایند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ توسعه دهنده ها ، حجت عابدی اصل ـ کارشناسان معتقدند استارت آپ ها به هر میزان که با قدرت در بازار کسب وکار قدم بردارند، موفقیت آنها در شرایط کنونی کار درستی نیست، چراکه آنها در ابتدای راه هستند و تا رسیدن به قله موفقیت مراحل مختلفی را باید در پیش بگیرند اما مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی چنین اعتقادی ندارد و حرکت در راستا استارت آپ ها را محل مناسبی برای به حرکت در آوردن موتور اقتصاد کشور می داند.

دانشگاه علمی کاربردی در حوزه استارت آپ فعالیت های چشمگیری انجام داده است که نتایج آن هر فرد یا نهاد صنعتی را برای ورود به این مقوله ترغیب می نماید که نه تنها باعث افرایش رونق فراوری می گردد بلکه می تواند محصولات متنوعی را از یک محصول فراوری کند.

برای آشنایی با فعالیت های پژوهشی این دانشگاه که در راستای رسالت های علمی و آموزشی خود گام های خوبی برداشته است از محمد حسین موسی زاده مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی دعوت کردیم تا ساعتی را در وبلاگ توسعه دهنده ها با فعالیت های این دانشگاه بیشتر آشنا شویم.

آنچه در گفت وگوی ما با موسی زاده می خوانید:

80 درصد دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی خود اشتغال هستند

صاحبان سرمایه برای توسعه و پیشرفت در استارت آپ سرمایه گذاری نمایند

رهایی از وابستگی به اقتصاد نفتی با یاری شرکت های دانش بنیان

استفاده از توان استارت آپ ها مهم ترین شاخص رشد اقتصادی

هر استارت آپ توانایی اشتغال 7 نیروی متخصص را دارد

بزرگترین عامل موفقیت استارت آپ ها خلاقیت درونی و نوآوری است

به ازای ورود هر گردشگر، 9 فرصت شغلی ایجاد می گردد

باید به سمت اشتغالزایی حرکت کنیم

تنها راه رونق اقتصاد کشور استفاده از پتانسیل داخلی است

مراکز نوآوری پتانسیل هر شهر را فعال می نماید

80 درصد دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی خود اشتغال هستند

فارس: وضعیت کارآفرینی و رونق اشتغال در دانش آموختگان دانشگاه چگونه است؟

موسی زاده: قبل از هر اظهار نظری باید بگویم طبق آخرین گزارش منتشرشده از موسسه کارآفرینی و توسعه جهانی رتبه ایران در میان 137 کشور جهان به 72 رسیده که نسبت به سال های گذشته 13 رتبه ارتقاء یافته است که این موضوع نشان می دهد ایران با این رتبه توانست کارآفرینی خود را نسبت به سال قبل ارتقا داده و جزو 10 کشور برتر جهان قرار گیرد به طوری که از کشورهایی چون ایتالیا، لهستان، کانادا، ایرلند و کره جنوبی صندلی بالاتری دارد این در حالی است که نزدیک به 80 درصد دانش آموختگان ما یا خود اشتغال بوده یا بعد از فارغ التحصیلی در رشته تحصیل خود صاحب کار هستند.

دانشگاه ها برای رونق استارت آپ ها کوشش نمایند

فارس: برای رونق استارت آپ با توجه به اینکه هنوز مورد اقبال عمومی قرار نگرفته است چه کارهایی باید انجام گردد ؟

موسی زاده: در نظر دریافت نقاط مثبت و ضعف در حوزه استارت­ آپ ­ها لازم است که در این رابطه باید هم دولت برای بهبود روابط اقتصادی و ورود به بازار سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه سیاست­گذاری مناسبی اتخاذ کند و هم باید سایر بازیگران این حوزه مانند دانشگاه ها در این خصوص کوشش لازم را انجام دهند.

صاحبان سرمایه برای توسعه و پیشرفت در استارت آپ سرمایه گذاری نمایند

فارس: برای توسعه و پیشرفت در حوزه استارت آپ احتیاجمند چه اقداماتی هستیم؟

موسی زاده: معتقدم برای توسعه و پیشرفت استارت آپ ها بهتر است افراد صاحب سرمایه که در داخل کشور هم کم نداریم را تشویق نموده تا در این حوزه سرمایه­ گذاری نمایند که اگر این اتفاق بیافتد خطر نفوذ دشمن به گلوگاه های حساس اقتصادی و فناورانه کشور کمتر می گردد و هم از طرفی سود هنگفت ایده­ پردازی و اجرای ایده در داخل کشور ایجاد می­ گردد که این امر یاری بسیار زیادی به رشد و صندلی فن آورانه کشور که مدنظر رهبر انقلاب در سند چشم انداز 20 ساله بوده است را نیز فراهم می ­کند.

رهایی از وابستگی به اقتصاد نفتی با یاری شرکت های دانش بنیان

فارس: آیا می توان استارت آپ ها را راهکاری برای اقتصاد کشور بدون وابستگی به اقتصاد نفتی دانست؟

موسی زاده: بله ، مسئولان بارها از لزوم رها شدن از وابستگی به اقتصاد نفتی سخن می گویند که در این خصوص تعداد بسیاری از کارشناسان و دولت­مردان معتقدند که شرکت­ های دانش بنیان و استارت ­آپ­ ها می ­توانند یاری شایانی به وضعیت فعلی اقتصاد کشور نمایند و حتی این شرکت­ ها از ستون­ های مستحکم اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند که در این رابطه باید حمایت های لازم برای گسترش و رونق مراکز فناوری ، استارت آپ و شرکت های دانش بنیان انجام گردد.

استفاده از توان استارت آپ ها مهم ترین شاخص رشد اقتصادی

فارس: مهم ترین شاخص در ایجاد استارت آپ چیست؟

موسی زاده: من بر این باور هستم که استفاده از توان استارت آپ ها در جهت بهبود فضای کسب وکار، افزایش سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های مکمل و همچنین مطلوبیت فضای کسب و کار از

جمله شاخص های مشخص نماینده وضعیت اقتصادی در هر کشوری به شمار می رود که هر چه این فضا شفاف تر و رقابتی تر باشد، سریع تر در راستا رونق اقتصادی پیش خواهد رفت.

هر استارت آپ توانایی اشتغال 7 نیروی متخصص را دارد

فارس: نقش استارت آپ ها در اشتغال زایی به چه میزان است؟

موسی زاده: بر پایه اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات، هر استارت آپ به طور میانگین توانایی اشتغال 7 نیروی متخصص را دارد این در حالی است که در سال های اخیر تعداد زیادی استارت آپ تخصصی فعالیت خود را آغاز نموده و در صورت ادامه فعالیت می توانند همچنان نقش بسزایی در افزایش اشتغال ایفا نمایند. عدم قطعیت در شکل گیری استارت آپ ها به مانند شمشیر دولبه ای است که می تواند تهدید باشد اما هنر صاحبان آن می تواند این تهدید را به یک فرصت بزرگ تبدیل کند.

بهره برداری از ایده های جوانان خلاق

فارس: کارهای ضروری در بهبود رشد استارت آپ از نظر شما چه مسائلی است؟

موسی زاده: اتفاقات زیادی باید برای رونق و بهبود فعالیت استارت آپ ها بیافتد که می توان بهایجاد واحدهای حمایتی در دانشگاه ها و بسته های حمایتی برای دانشجویان کارآفرین، راه اندازی سازوکار بهره برداری از ایده های جوانان خلاق از جمله دانش آموزان اشاره نمود البته موارد دیگری مانند ترغیب شرکت ها و سازمان ها برای اضافه شدن به جمع شتاب دهنده ها، تعدیل بعضی قوانین دست و پاگیر در حوزه راه اندازی استارت آپ ها، کاهش زمان و هزینه های مرتبط با راه اندازی و ادامه فعالیت استارت آپ ها، تدوین نقشه راه جامع و متناسب از طریق دولت در ارتباط با سرمایه گذاری، تنظیم یک برنامه کوتاه مدت و میان مدت روشن با تکیه بر افزایش اشتغال، ایجاد امکان دسترسی کامل به وضعیت بازارهای اقتصادی، پولی و سرمایه از اقداماتی است که می تواند باعث رشد و یاری به گسترش فرایند استارت آپ ها گردد.

بزرگترین عامل موفقیت استارت آپ ها خلاقیت درونی و نوآوری است

فارس: بهترین گزینه برای حمایت از استارت آپ ها چه عاملی است و بزرگترین عامل موفقیت استارت آپ ها چیست؟

موسی زاده: در حوزه راه اندازی استارت آپ بهترین گزینه از نظر اقتصادی ، وجود یک سرمایه گذار بزرگ است چراکه ذهن کارآفرین از تأمین منابع اقتصادی آسوده خواهد بود از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که بیشتر استارت آپ هایی که با سرمایه گذاری شخصی آغاز به کار نموده اند، زودتر به موفقیت می رسند. تا وقتی که هنوز ایده اصلی خام است و وضعیت کسب و کار به سطح مناسبی نرسیده باشد، سرمایه گذار انگیزه بالایی در سرمایه گذاری ندارد و به همین دلیل به انتظار پیداشدن سرمایه گذار نباید دست روی دست گذاشت زیرا به احتمال زیاد به از دست دادن زمان منجر خواهد شد. این در حالی است که می توان بزرگترین عامل موفقیت استارت آپ ها را خلاقیت درونی و نوآوری دانست.

به ازای ورود هر گردشگر، 9 فرصت شغلی ایجاد می گردد

فارس: آیا استارت آپ ها می توانند برای جوانان شغل ایجاد نمایند؟

موسی زاده: بله ، طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را درسطح جهان دارد و اینکه امنیت در ایران نسبت به کشورهای منطقه و جهان وضعیت بسیار مطلوبی دارد. اما متاسفانه براساس آمارهای رسمی، سهم ایران از درآمدهای جهانی صنعت گردشگری کمتر از یک درصد است که در این رابطه باید بحث اهمیت حضور استارت آپ ها در حوزه گردشگری به طور جدی مطرح می گردد زیرا همانطور که فعالیت استارت آپ ها نقش بزرگ و زیادی در رونق اقتصادی دارد، باید بگویم به ازای ورود هر گردشگر، 9 فرصت شغلی ایجاد می گردد و این امر به طور مستقیم بر اقتصاد تاثیر بسزایی می گذارد.

همکاری مشترک صاحبان کسب و کار و ایده پردازان حوزه گردشگری

فارس: چه اتفاقی باید در حوزه صنعت گردشگری بیافتد تا شاهد رشد استارت آپ در این حوزه باشیم؟

موسی زاده: به عقیده من همکاری مشترک صاحبان کسب و کار و ایده پردازان حوزه گردشگری می تواند تحول بزرگی در صنعت گردشگری کشور و رونق اقتصادی ایجاد کند. حوزه های کارآفرینی در گردشگری و فرصت های مناسب استارت آپی در ایران شامل هتلداری(رزرو اقامتگاه)، خدمات مسافرتی، بازاریابی های مربوط به صنعت گردشگری (فروش اینترنتی)، اطلاع رسانی ها و تبلیغات مختلف در حوزه بازاریابی است. علاوه بر این موارد گردشگری سلامت و گردشگری زیارت(مذهبی) در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند دلیل بزرگی برای آغاز فعالیت استارت آپی در این حوزه باشد.

باید به طرف اشتغالزایی حرکت کنیم

فارس: اشتغال دانشجویان با توسعه شرکت های دانش بنیان و توسعه استارت آپ ها امکان پذیر است؟

موسی زاده: بله، ظرفیت اشتغال شرکت های دانش بنیان نسبت به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ها بسیار پایین است. بنابراین در راستای ایجاد توسعه در کشور باید به طرف اشتغالزایی حرکت کنیم. یکی از راه های بهبود وضعیت اشتغال در شرایط کنونی، استفاده از ظرفیت همین شرکت های دانش بنیان، کارآفرین و در صدر آنها اهمیت دادن به راه اندازی و توسعه استارت آپ ها است. نگاه ویژه به استارت آپ ها با توجه به پویایی، انعطاف پذیری بالا و تطبیق با شرایط محیطی، تحولی عظیم در اشتغالزایی ایجاد خواهد نمود. علاوه بر این، این کسب و کارها ظرفیت مناسبی برای روبرو شدن با شرایط تحریم را نیز دارا هستند.

تنها راه رونق اقتصاد کشور استفاده از پتانسیل داخلی است

فارس: چگونه با استفاده از دانش و فناوری به رونق فراوری برسیم؟

موسی زاده: باید با بهره مندی از ظرفیت های داخلی و دانش های بومی راستا حرکت علمی را تغییر دهیم در واقع می توان با خلاقیت و استفاده از ایده های نو از بسیاری از محصولات داخلی چندین محصول را ابداع نموده و در چرخه فراوری قرار دهیم به عقیده من خودباوری در شرایط کنونی جامعه احتیاج اصلی کشور است، از طرفی باید بگویم در مقوله اقتصاد مقاومتی اگر از ایده ها و خلاقیت قشر جوان کشور استفاده گردد، نتیجه آن نمره قبولی است در نتیجه تنها راه رونق اقتصاد کشور استفاده از پتانسیل داخلی است.

مراکز نوآوری پتانسیل هر شهر را فعال می نماید

فارس: شما در دانشگاه علمی کاربردی چگونه به رونق فراوری یاری می کنید؟

موسی زاده: باید در این رابطه بگویم از آنجایی این دانشگاه دارای گستردگی زیادی در سطح کشور است مراکز نوآوری دانشگاه علمی کاربردی پتانسیل های موجود در هر شهر را فعال نموده و با فراوری محصولات و با استفاده از ظرفیت های موجود از واردات محصولات خارجی جلوگیری می نمایند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "استارت آپ های دانشگاهی اقتصاد کشور را رقابتی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارت آپ های دانشگاهی اقتصاد کشور را رقابتی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید