اهمیت کلیدی صادرات محصولات هایتک، سرکار: صادرات ربات سینا نگاه دنیا به کشورمان را تغییر می دهد

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، ایران توانسته است ربات جراحی از راه دور را که یکی از پیشرفته ترین محصولات پزشکی است، در رقابت با یک کمپانی آمریکایی صادر کند. دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می گوید این اتفاق در تغییر وجهه صادراتی ایران، بسیار کلیدی است.

اهمیت کلیدی صادرات محصولات هایتک، سرکار: صادرات ربات سینا نگاه دنیا به کشورمان را تغییر می دهد

گروه علم و پیشرفت وبلاگ توسعه دهنده ها؛ درپی صادرات و تحویل دو نمونه از ربات جراحی از راه دور سینا به کشور اندونزی، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت وبلاگ توسعه دهنده ها درخصوص اهمیت ورود یک شرکت دانش بنیان به بازارهای جهانی گفت: متاسفانه ما را در جهان به عنوان یک کشور که اقتصاد آن مبتنی بر نفت و گاز است و محصولات صادراتی آن نفت و گاز و کالاهای سنتی مثل خشکبار ، فرش، زعفران و.... است شناخته می شویم. کشورهای دیگر ایران را به عنوان کشوری که محصولاتی با تکنولوژی های پیشرفته داشته باشد، نمی شناسند. وقتی که به شما می گویند آلمان، ژاپن،کره، انگلیس و آمریکا فکر ها به این سمت می رود که این کشورها کشورهای بسیار پیشرفته ای هستند که محصولاتی با تکنولوژی های بالا و هایتک تولید می کنند. در واقع این کشورها توانسته اند کشور خود را تبدیل به یک برند کنند به این صورت که وقتی روی یک محصول نوشته شده باشد made in Germany خریدار بدون وسواس و نگرانی حتی ممکن است پولی دو برابر به آن محصول بدهد و خرسند باشد که جنس خوبی خریده است. متاسفانه چنین نگرشی به کشورما در جهان وجود ندارد. وقتی بگوییم ایران در نانو تکنولوژی، داروهای پیشرفته، تجهیزات پزشکی و.. حرفی برای گفتن دارد چهره خود را جمع می کنند و می گویند ایران را چه به این حرف ها!

سرکار با تبیین اهمیت تغییر نگرش جهان نسبت به ایران گفت: متاسفانه شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که محصولات هایتک دارند به دلیل اینکه کشور ما یک کشور برند نیست ضرر می کند. پس بنابراین ما باید سرمایه گذاری کنیم که وجهه ایران را در جهان تغییر دهیم و نگرش مردم جهان به ایران این باشد که ایران یک پیشرفته است که محصولات هایتک و پیشرفته ای تولید می کند.

وی در ادامه با اشاره به صادرات ربات جراحی از راه دور سینا به اندونزی گفت: حالا باید دقیق تر به صادرات ربات جراحی از راه دور سینا به کشور اندونزی نگاه کنیم.تجهیزات پزشکی حوزه ایست که نیازمند دقت و وسواس زیادی است. حالا ایران توانسته است ربات جراحی از راه دور را که یکی از پیشرفته ترین محصولات پزشکی است در رقابت با یک کمپانی آمریکایی به کشوری مانند اندونزی صادر کند. این مسئله نشان دهنده اهمیت این اتفاق مهم است.

او در ادامه توضیح داد: بحث دوم این است که آیا فروش محصولات پیشرفته به همین سادگی اتفاق می افتد؟ قطعا خیر. ما ابتدا باید نگرش کشورها را نسبت به خودمان تغییر دهیم. اینکه توانسته ایم این ربات را به اندونزی بفروشیم نتیجه یک فرایند سه ساله است که با اندونزی رفت و آمد شده مسئولین وزارت بهداشت اندونزی به ایران آمده اند و قابلیت ها و محصولات پیشرفته ایران در رابطه با بیوتک و تجهیزات پیشرفته پزشکی را دیدند و آن را ارزیابی کردند و به عبارتی ما را باور کردند. در حوزه محصولات هایتک اینگونه نیست که در یک نمایشگاه شرکت کنید و با 10 قرار گرفته است از این نمایشگاه برگردید. ایران کشوری است که در فناوری های پیشرفته و محصولات کشور بنیه بسیار خوبی دارد. ما باید نگرش جهان را نسبت به خودمان مثبت کنیم و این هدف محقق نمی شود مگر با تعامل ، رفت و آمد و ایجاد آن باور نسبت ایران. خوشبختانه صادرات این ربات به اندونزی شروع یک حرکت بزرگ است که ان شاءالله بتوانیم در سایر عرصه های محصولات پیشرفته هم قراردادهای فوق العاده بزرگ تری را نه تنها با اندونزی بلکه با کشورهای دیگر هم به انتها برسانیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص ادامه همکاری ایران با کشور اندونزی در بحث جراحی از راه دور رباتیک گفت: فاز اول این اتفاق تحویل دو نمونه ربات جراحی از راه دور سینا به کشور اندونزی بود که برای آموزش جراحی با ربات به جراحان اندونزیایی مورد استفاده خواهد گرفت . در مرحله بعد جراحی روی حیوانات را انجام خواهند داد. این همکاری ها ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که تست های بالینی ربات را انجام دهیم و مجوز آزمایش روی انسان را به صورت مشترک دریافت کنیم. در نهایت هم قصد داریم ابزار مصرفی ربات را به صورت سرمایه گذاری مشترک در اندونزی تولید کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

به "اهمیت کلیدی صادرات محصولات هایتک، سرکار: صادرات ربات سینا نگاه دنیا به کشورمان را تغییر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت کلیدی صادرات محصولات هایتک، سرکار: صادرات ربات سینا نگاه دنیا به کشورمان را تغییر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید