تغییر شرایط شرکت افراد معلول در آزمون های استخدامی

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، معاون سازمان بهزیستی کشور از معین شرایط جدیدی برای استخدام افراد معلول خبر داده است. بر اساس آنچه که در سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصویب شده قرار است افراد دارای معلولیت در آزمون های استخدامی با گروه افراد دارای معلولیت رقابت نمایند.

تغییر شرایط شرکت افراد معلول در آزمون های استخدامی

آنچنان که امروز سید مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور گفت، پذیرش افراد معلول به وسیله کسب 50 درصد نمره نفر اول از گروه معلولان ممکن می گردد. این مصوبه در حال حاضر در سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب رسیده و منتظر ابلاغ است.

تا پیش از این افراد معلول می بایست تا 50 درصد نمره اولین شخص منتخب آزمون را کسب می کردند. بسیاری معتقد بودند این شرایط چندان عادلانه نیست و در حق افراد دارای معلولیت اجحاف می گردد. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور هم به این موضوع اشاره می نماید و می گوید:

در فرایند اجرای این قانون معلولان باید 50 درصد نمره اولین شخص منتخب را بیاورند که این اجحاف در حق افراد دارای معلولیت بود و جذب آنها با مشکل روبرو می شد؛ لذا با پیگیری سازمان بهزیستی کشور مقرر شد برای تحقق سهمیه 3 درصدی استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی، حد نصاب قبولی براساس 50 درصد نمره اولین فرد منتخب دارای معلولیت در هر دستگاه اعمال گردد.

آمارها می گوید که تا پیش از این کمتر از 40 درصد افراد دارای معلولیت در آزمون های استخدامی پذیرفته می شوند. پیش بینی کارشناسان سازمان امور اداری و استخدامی کشور اما می گوید که با این بخشنامه همه سهمیه ها تخصیص یافته به این افراد جذب خواهد شد.

معلولان و قوانین استخدامی در ایران

مهم ترین قانون در مورد استخدام معلولان در ایران سال 1397 با عنوان قانون حمایت از حقوق معلولان در 34 ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در این قانون موضوعاتی همانند ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، ایجاد تسهیلات برای ایجاد فرصت های اشتغال معلولان، اختصاص حداقل 3 درصد از مجوزهای استخدامی به افراد دارای معلولیت و… مورد توجه قرار گرفته شد.

این قانون اما خلاءهایی داشت که در طول سال های اخیر کوشش شده تا بهبود یابد. از جمله همین اصلاحی که حالا به وسیله سازمان اموراداری استخدامی اجرا شده است.

یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد شرایط استخدامی معلولان در ایران تبدیل شرایط استخدامی آنهاست. گروه های زیادی در امسال منتظر تبدیل شرایط استخدامی هستند. معلولان هم از جمله این گروه ها به شمار می فرایند.

منصور الله وردی، مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در واکنش به این سوال که بیشترین پیشنهادات دریافت شده برای اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان مربوط به چه موضوعی بوده است، اینگونه شرح می دهد:

بیشترین پیشنهادات مربوط به تبدیل شرایط افراد دارای معلولیت شاغل در دستگاه های دولتی (پیمانی، قراردادی یا رسمی) بوده است که در حال حاضر ماده ای مربوط به این موضوع در قانون وجود ندارد. پیشنهاد دیگر مربوط به ماده 15 قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر تکلیف دولت برای حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی ( رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی است تا به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهند.

در قانون حداقل 3 درصد استخدامی عنوان شده است که دستگاه ها عملاً 3 درصد را اجرا می نمایند. برای این موضوع پیشنهاد شده است که مقدار حداقل 3 درصد به حداقل 7 درصد ارتقاء یابد.

انواع آگهی مشاغل را در بلاگ وبلاگ توسعه دهنده ها ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ وبلاگ توسعه دهنده ها بخوانید

منبع: بلاگ دیوار

به "تغییر شرایط شرکت افراد معلول در آزمون های استخدامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر شرایط شرکت افراد معلول در آزمون های استخدامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید