فراوری 10 هزار مگاوات برق هسته ای تا 1420

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، تهران (پانا) - معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی اطلاع داد جمهوری اسلامی ایران یکی از 31 کشوری است که دارای راکتور هسته ای است و براساس سند راهبردی توسعه صنعت هسته ای، در افق 1420 دارای 10 هزار مگاوات برق هسته ای نو خواهد بود.

فراوری 10 هزار مگاوات برق هسته ای تا 1420

پژمان شیرمردی، معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی در گفت وگو با پانا در تشریح تازهترین دستاوردهای فناوری هسته ای، اظهار کرد: سال جاری از 9 دستاورد رونمایی شد که این دستاوردها در حوزه های مختلف صنعت هسته ای است. در بخش پزشکی هسته ای ما سه رادیو دارو داشتیم که رادیو داروهای تازه هستند و کشور را در این زمینه بی احتیاج می نمایند. ما عملاً می توانیم در بحث تشخیص تومورهای سرطانی، طیف عظیمی از آنها را پوشش دهیم. در حوزه درمان و استفاده از فناوری تازه پلاسما، در بخش کشاورزی و بخش پزشکی نیز دو دستاورد داشتیم که اینها می تواند عملاً یک فضای تازهی برای استفاده از فناوری های نو برای صنعت هسته ای باشد.

وی اضافه نمود: مهمترین این دستاوردها، تدوین سند راهبردی صنعت هسته ای کشور در افق 1420 بود که این کار برای اولین بار انجام شد و نقشه راه صنعت هسته ای کشور در یک برنامه 20 ساله معین شد که ما باید به چه نقطه ای برسیم.

معاون سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: ما تا 1420 دارای 10 هزار مگاوات برق هسته ای تازه هستیم و سبد انرژی کشور باید در بخش برق هسته ای جایگاه قابل قبولی را به خود بگیرد. در حال حاضر بالغ بر 440 راکتور هسته ای در جهان وجود دارد که بیشترین سهم برق هسته ای را در جهان کشور فرانسه دارد و بالغ بر 75 درصد از برق کشور فرانسه به وسیله نیروگاه های هسته ای تأمین می گردد.

وی افزود: ما امروز در کشور جمهوری اسلامی یکی از 31 کشوری هستیم که دارای راکتور هسته ای هستیم و با توجه به سندی که رونمایی شده است، امیدواریم در افق 1420 دارای 10 هزار مگاوات برق هسته ای تازه خواهیم بود.

شیرمردی اظهار کرد: دو قرارداد با کشور روسیه داریم که دو واحد نیروگاهی در بوشهر هر کدام با ظرفیت هزار مگاوات تأسیس گردد و با تأکیدات ریاست سازمان انرژی اتمی این قرارداد اجرایی شده و سرعت گرفته است.

وی ادامه داد: دستاوردهای دیگری نیز سال جاری داشتیم از جمله رونمایی از سه رادیو دارو که برای تشخیص طیف عظیمی از سرطان ها به کار گرفته می گردد. امیدواریم بیماران از این ظرفیت تازه استفاده نمایند و از خروج ارز از کشور جلوگیری گردد. 2 دستاورد در حوزه پلاسمای سرد داشتیم که یکی از این دستاوردها در بخش پزشکی است و برای درمان سرطان استفاده می گردد و دستاورد دوم در بخش پلاسمای سرد برای میکروب زدایی و سم زدایی از بعضی غلات و خشکبار مانند پسته استفاده می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "فراوری 10 هزار مگاوات برق هسته ای تا 1420" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 10 هزار مگاوات برق هسته ای تا 1420"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید