سفر به پلور فرزند مازندران

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، روستای پلور کجاست؟

پلور منطقه ای کوهستانی است که به تابستان های بهاری اش شهرت دارد. از آنجا که روستای پلور در بالای ارتفاع 2300 متر قرار گرفته است، آب و هوایش خنک و ییلاقی است. طبق تقسیمات جغرافیایی، پلور فرزند استان مازندران است، اما پاخور تهرانی ها در آنجا آنقدر زیاد است که خیلی از آن ها این روستا را جزئی از تهران میدانند؛ البته این مسئله اعتراض مازندرانی ها را به همراه داشته.

سفر به پلور فرزند مازندران

کی به روستای پلور برویم؟

نزدیک فروردین ماه برف ها آب می شوند و تدریجا گل های وحشی می رویند. اردیبهشت ماه، گل های زرد در سراسر پلور دیده می شوند و درختان شکوفه می کنند. در اواخر خرداد و اوایل تیر نیز، شقایق ها می شکفند. هر زمان که به پلور بروید تماشایی است.

روستای پلور چرا خاص است؟

به جز آب و هوای خوش این منطقه که در میان گردشگران پرطرفدار است، باورهای قدیمی مبنی بر وجود گنج های پنهان و نشستن پای صحبت ریش سفیدان پلور- که بیشترشان به دلیل کشف سفالینه، آبگینه های کهنسال و وجود حجاری هایی به شکل ماهی و... روی دیواره قلعه دختر گمان می برند زیر خاک پلور، گنج هایی خفته اند و خیلی از آن ها از تلاش برای یافتن این دفینه ها خاطره ها ساخته اند می تواند به عنوان بخشی از تاریخ شفاهی و سینه به سینه، گردشگران زیادی را به این محل بکشاند.

البته این داستان ها پر بیراه نیست. چون چشم خیلی ها تا به حال به سفالینه ها و آبگینه های فراوان متعلق به دوران پارت، ساسانی و اوایل ظهور اسلام در اینجا روشن شده است. کافی است از جاده هراز عبور کنید تا این چشمه را ببینید. در همین جا کوه سنگی با ویرانه های یک بنای تاریخی هم با نگاه تان بازی می کند. سوراخی که در نزدیکی این ویرانه ها، داخل یک صخره وجود دارد، شاید نشان از این داشته باشد که روزگاری راستا گذر آب از کنار این ویرانه امروزی بوده است. بومی ها در روستای پلور، قصه های متفاوتی می گویند که ریشه در اسطوره و باورهای کهن آن ها دارد. ساکنان پلور بر این باورند که در گذشته های خیلی دور در بالای این کوه و درون قلعه، دخترانی بودند در خدمت یک پادشاه افسانه ای بی نام که آب را پرستش می کرده اند.

این قلعه باستانی شباهت زیادی با قلعه دخترفیروزآباد (شیراز) دارد و برخی مستندات تاریخی موجود نشان می دهد که در این قلعه مراسم آیینی برگزار می شده است.

در روستای پلور چه می بینیم؟

آبشار شاهان دشت

صدای ریزش آب از بالای آبشار 50 متری شاهان دشت در دل روستایی به همین نام 65 کیلومتر مانده به آمل، توجه مسافران را به خود جلب می کند.

قلعه ملک بهمن

قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن یا قلعه فرشته که از بزرگ ترین قلعه های کوهستانی البرز به شمار می رود، در کنار آبشار شاهان دشت قد برافراشته و سال 1005 هجری به دستور شاه عباس صفوی فتح شده، استحکامش را مدیون سنگ و ساروج و مخلوطی از شیر، تخم مرغ و نوعی خاک خاص است.

دریاچه امامزاده علی(ع)

در نزدیکی آب اسک در جاده هراز است، این دریاچه حدود 80 کیلومتر با تهران فاصله دارد، وقتی به پلور رفتید، بازدید از این گزینه را فراموش نکنید. هم به تماشای ماهی ها بنشینید، هم کف دریاچه را که پر از گیاهان خاص دریایی است، نظاره گر باشید.

دماوند

برای ورزشکارها هم جایی در پلور فراهم شده. دیواره های صخره نوردی در مجتمع کوهستانی پلور با مساحتی بیش از 900 مترمربع در 3 بخش سرطناب، بولدرینگ و سرعت، اوقات خوشی را برای این دسته از گردشگران تدارک می بیند. بلندترین قله ایران در همسایگی پلور است. دماوند، کوهی که سر از افسانه های اساطیری و دیوان شعرا در آورده در دوران چهارم زمین شناسی موسوم به دوران هولوسین تشکیل شده، از این نظر جوان محسوب می شود و از 38500 سال پیش که فوران کرد، تا امروز خفته است. این قله لقب بلندترین آتشفشان خاورمیانه را هم یدک می کشد. همه که پای فتح کردن این قله 5 هزار و خرده ای متری را ندارند؛ بنابراین ما به نقل از آن هایی که دستی در کار دارند، می نویسیم که قطر دهانه آتشفشان حدود 400 متر است، دریاچه های یخی، مرکز آن را پوشانده و در حاشیه آن دو دخان هایی وجود دارد که باعث زرد شدن رنگ زمین های اطراف شده است.

آبشار یخی

آبشار یخی بلندترین آبشار خاورمیانه ارتفاع 5100 متری در راستا جنوبی واقع شده و تنها در تابستان ها آب دارد.

در پناهگاه گوسفندسرا واقع در کوهپایه هدر(ارتفاع 2950 متری) بارگاه سوم درجنوبی (در ارتفاع 4150 متری) پناهگاه سیمرغ در یال غربی (در ارتفاع 4150 متری) پناهگاه تخت فریدون در یال شمال شرقی (در ارتفاع 4360 متری) و جان پناه فلزی در جبهه شمالی در ارتفاع 4000 متری به روی کوهنوردانی که از سنگ و صخره و سرما نترسیده و خود را به کوهستان سپرده اند، باز است. یخچال های معروف دماوند، یخچال سیوله (جبهه شمالی)، یخچال دوبیسل (جبهه شمالی)، یخچال عروسک ها (جبهه شمالی)، یخچال دره یخار (شمال شرقی)، یخچال شمال غربی و یخچال غربی است.

منبع: دالاهو

به "سفر به پلور فرزند مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به پلور فرزند مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید