سوختگی؛ از پیشگیری تا درمان

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، برای همه ما پیش آمده است که بالاخره قسمتی از پوست بدنمان به نحوی بسوزد، بعضی با آب جوش، بعضی با روغن داغ، بعضی با برخورد با بخاری و سایر وسایل گرم کننده که در فصل سرد سال از آنها زیاد استفاده می کنیم. پوست یکی از سدهای دفاعی بدن بر علیه عوامل خارجی است وقتی این سد دفاعی در اثر سوختگی از بین می رود، عوامل بیماری زا

سوختگی؛ از پیشگیری تا درمان

سوختگی؛ از پیشگیری تا درمان

سوختگی ششمین علت مرگ ومیر در کشور است و با آغاز فصل زمستان روی کارآمدن انواع بخاری ها و وسایل گرم کننده این آمار افزایش می یابد.

سوختن داریم تا سوختن

برای همه ما پیش آمده است که بالاخره قسمتی از پوست بدنمان به نحوی بسوزد، بعضی با آب جوش، بعضی با روغن داغ، بعضی با برخورد با بخاری و سایر وسایل گرم کننده که در فصل سرد سال از آنها زیاد استفاده می کنیم. پوست یکی از سدهای دفاعی بدن بر علیه عوامل خارجی است وقتی این سد دفاعی در اثر سوختگی از بین می رود، عوامل بیماری زا به راحتی می توانند وارد بدن شوند و بدن از سوی دیگر آب خود را از دست خواهد داد. پوست بدن هنگامی می سوزد که جسم داغی که دمای آن بالاتر از 43 درجه سانتی گراد است به پوست برخورد کند.

درجات سوختگی

به طور معمول سوختگی در اثر 4 علت اصلی ایجاد می شود: سوختگی در اثر حرارت، سوختگی در اثر برخورد مواد شیمیایی با پوست یا مخاط، سوختگی در اثر برق گرفتگی به طور مثال استفاده از آبگرمکن برقی در محیط حمام و سوختگی که در اثر تابش اشعه خورشید و اشعه رادیواکتیو به بدن ایجاد می شود. شدت همه سوختگی ها یکسان نیست اگر فقط پوستتان قرمز شود و حساس باشد و دردی را احساس نکنید و تاولی هم نزند، سوختگی شما، درجه اول است و در عرض یک هفته بدون بر جای گذاشتن جای زخم از بین می رود. در سوختگی درجه دوم پوست تاول می زند و تورم و ترشح مایع و درد شدید دیده می شود که بهبودی این زخم سه هفته طول می کشد. سوختگی درجه سوم از همه بدتر است چون کار به زیر پوست و عضلات و استخوان ها می رسد.

سوختگی با آب جوش

بازار این نوع سوختگی در فصل سرد سال داغ است. اگر آب جوش و مایعات داغ روی پوست ریخت شما باید این کارها را یکی یکی برای فرد مصدوم انجام دهید:

1) لباسی که در محل سوختگی است و اشیایی مثل النگو و انگشتر را درآورید.

2) محل سوختگی را زیر شیر آب سرد بگیرید و درجه حرارت را به وسیله سرد کردن کم کنید.

3) از کرم، پماد و لوسیون برای پوشاندن محل سوختگی استفاده نکنید.

4) برای پانسمان تاول های پاره شده یک باند استریل روی تاول بگذارید، سپس آن را با پنبه و چسب بپوشانید. بهتر است تاول ها را نکنید چون عفونت می کنند.

بچه ها و سالمندان مراقب باشند: بچه ها و سالمندان بیش از هر گروه سنی دیگری از سوختگی آسیب می بینند. آمارها نشان می دهد که در سنین زیر 5 سال و بالای 55 سال، احتمال وقوع شوک و از دست رفتن سریع مایعات بدن در پی سوختگی بیشتر است. در افراد مسن اغلب سوختگی های بیش از 20 درصد بدن کشنده است. سوختگی در ناحیه دست، پا، صورت، دستگاه تناسلی و مجاری تنفسی بسیار خطرناک است و به سرعت باید به مراکز درمانی مراجعه شود.

سوختگی پایان کار نیست

سوختگی پایان کار نیست و به طور معمول برای درمان آن نیاز به پیوند پوست وجود دارد اما محققان هر روز روش های جدیدی را برای درمان سوختگی پوست کشف می کنند. در تازه ترین این روش ها می توان سوختگی را با استفاده از سلول های پوستی جنین درمان کرد. به گزارش بی.بی.سی، محققان دانشگاه لوزان هشت کودک را با سلول های رشد یافته از سلول های جنین درمان کردند. زخم ها پس از دو هفته بهتر شدند و این بدان معنا است که دیگر نیازی به پیوند پوست برای درمان زخم نبود. اما انجمن جراحان پلاستیک انگلستان می گوید شاید این زخم ها به طور خودبه خود بهبود پیدا کرده اند. پزشکان سوئیس بافت پوست را از سلول های گرفته شده از یک جنین سقط شده ایجاد کردند. محققان می گویند تنها از یک دهنده جنینی می توان میلیون ها نمونه پوست ایجاد کرد. از این روش برای درمان سوختگی های درجه یک و دو و سه استفاده شده است. این پوست جنینی می تواند در زمان کوتاهی پوستی با کیفیت بالا برای بیماران دچار سوختگی فراهم کند. از مزایای این درمان، سادگی کاربرد آن است.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "سوختگی؛ از پیشگیری تا درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوختگی؛ از پیشگیری تا درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید