شرایط اقلیمی تبریز

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، در این مطلب قصد داریم، جغرافیا و شرایط اقلیمی تبریز را آنالیز کنیم و دانستنی های کاملی در خصوص این شهر به تان بدهیم.

شرایط اقلیمی تبریز

جغرافیا

تبریز یکی از بزرگ ترین شهرهای ایران است که انتخاب گردشگران بسیاری ست. تبریز در شمال غربی ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی ست و یکی از مراکز صنعتی، فرهنگی و گردشگری این منطقه به شمار میرود. تبریز از سمت شمال، جنوب و شرق، به منطقه های کوهستانی می رسند؛ شمالش کوه های عینالی و باباباغی و جنوبش دامنه های رشته کوه سهند قرار گرفته، ولی در غرب آن، جلگه ها و شوره زارها قرار دارند.

کم ترین ارتفاع تبریز از سطح دریا نزدیک به هزار و 350 متر و بیش ترینش، نزدیک به هزار و 550 متر است. این شهر با مساحت 324 کیلومتر مربع، بر اساس سرشماری سال 1390، جمعیتی نزدیک به 1 میلیون و 500 هزار نفر دارد. مرکزهای استان های مجاور آذربایجان شرقی، یعنی اردبیل، ارومیه و زنجان به ترتیب 230، 140 و 300 کیلومتر با تبریز فاصله دارند.

کوهستان ها

رشته کوه عینالی یا عون بن علی در سمت شمال و شمال شرق تبریز قرار گرفته و آرامگاه عینال زینال، تفرجگاه عون بن علی و تله کابین تبریز بر روی این رشته کوه قرار دارند.

رشته کوه سهند در جنوب تبریز است و شامل چند قله، با ارتفاع بیش از 3 هزار متر است. بلندترین قله این رشته کوه، قوچ گلی داغی با ارتفاع 3هزار و 707 متر است که بلندترین قسمت استان آذربایجان شرقی ست. جوی های فراوان آب، چمن زارها، گلزارها و مراتع، این رشته کوه را به جایی دیدنی برای سفرهای بهاری تبدیل نموده. پیست اسکی سهند که در همین رشته کوه قرار گرفته است، زمستان ها خوراک علاقمندان به این ورزش است. پیست اسکی در کنار شرایط اقلیمی تبریز که خود طبیعت محشری برای گردشگری به شمار میرود، به پررونق شدن صنعت توریستی تبریز یاری بسیاری نموده است.

رودخانه ها

در اطراف شهر تبریز 2 رودخانه اصلی قرار دارند که با نام های تلخه رود (آجی چای) و مهران رود (قوری چای) شناخته می شوند. تلخه رود از کوه های سبلان در استان اردیبل سرچشمه می گیرد و از پیوستن چند رود دیگر تشکیل شده است. این 2 رودخانه تاثیری زیادی روی شرایط اقلیمی تبریز داشته اند. این رود از شمال تبریز و از دره های کوه عینالی عبور می نماید و در امتداد جاده تبریز تا آذرشهر ادامه می یابد و در نهایت به دریاچه ارومیه می ریزد. این رود در تمام سال آب دارد و بزرگ ترین منبع تامین آب دریاچه ارومیه است.

مهران رود از رشته کوه های سهند سرچشمه می گیرد و از سمت جنوب شرقی وارد شهر تبریز می گردد، سپس با عبور از میان شهر، در سمت شمال غربی، از تبریز خارج می گردد و به تلخه رود می رسد. برعکس تلخه رود، مهران رود یک رودخانه موسمی ست و در تمام فصل های سال آب ندارد.

آب وهوا

آب و هوای تبریز، کوهستانی و سرد و خشک است. این شهر تابستان های معتدل، بسیار خشک و کم باران و زمستان های سرد و طولانی دارد. میانگین بیش ترین دمای تبریز در تیرماه، گرم ترین ماه سال، به 25 درجه ی سانتیگراد می رسد و در دی ماه، سردترین ماه سال، میانه دما 2- درجه سانتیگراد است.

میانگین بارندگی سالیانه در تبریز حدود 330 میلی متر است که عدد کوچکی ست و بیش ترین بارندگی با 121 میلی متر در فصل بهار اتفاق می افتد. فصل یخبندان از اوایل ماه آذر شروع می گردد و تا اواخر ماه فروردین ادامه پیدا می نماید. تعداد روزهای یخبندان تبریز در طول سال، به طور میانگین به 108 روز هم می رسد.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "شرایط اقلیمی تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اقلیمی تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید