منشأ کانون گرد و خاک کشور 20 میلیون هکتار است

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، مسعود تجریشی پیش از ظهر شنبه در دومین همایش مدیریت سبز با عنوان هوای پاک، مسئولان، مردم که در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار گردید، اظهار کرد: در کنار موضوع هوا، بحران آب و تالاب های خشک را داریم که 6 ماه از سال، مشکل آلودگی هوا به خشک شدن این تالاب ها و گرد و خاکی که از آن بلند می شود باز می شود.

منشأ کانون گرد و خاک کشور 20 میلیون هکتار است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به مطالعاتی که هفته گذشته به اتمام رسیده است، اعلام کرد: منشا کانون های گرد و خاک کشور حدود 20 میلیون هکتار است که عددی بسیار بزرگ است.

وی ادامه داد: نسلی شده ایم که همه داشته ها از جمله آب، هوا و بسیاری از منابع طبیعی خدادادی را برای خود خواسته ایم و به فکر آیندگان نبوده ایم، در این راستا آلودگی هوا موضوعی پیچیده و نیازمند مشارکت سیاسیون و اداره و برنامه ریزی و در سرانجام مشارکت مردمی و فراهم کردن بستر الگوی مصرف برای آنها است.

تجریشی شرح داد: در سال 95 کارگروهی در هیئت دولت تشکیل شده است تا بتواند مدیریت آلودگی هوای کلانشهرها را مدیریت کند که از بهمن سال گذشته به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شد.

وی با اشاره به مصوباتی که از سال 93 و با توجه به موضوع آلودگی هوا دنبال شده است، گفت: در این رابطه 64 مصوبه با 16 دستگاهی که در حقیقت متولی انجام این مصوبات بوده اند را داشته ایم که کمبود منابع اقتصادی و انجام تعهدات دستگاهی و هماهنگی لازم در این خصوص موجب عدم اجرای این مصوبات شده بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تشریح کرد: با همکاری دستگاه های اجرایی از 64 مورد 63 مصوبه را عملیاتی کردیم و یک مورد آخر هم هفته گذشته با ادامه همکاری های دستگاه های اجرایی عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت در راستای مدیریت آلودگی هوا و یاری به سلامت شرایط محیط زیستی ضرورت دارد، گفت: روش های تشویقی و بازدارنده باید اجرایی گردد تا در ادامه به مشارکت مردمی و تغییر الگوهای رفتاری آنها دست یابیم.

تجریشی ادامه داد: در شهر کرج 62 درصد آلاینده هایی که آلاینده هوا هستند به منابع متحرک متصل است و 38 درصد مربوط به منابع ساکن است در حالی که در تهران، این میزان 85 درصد به 15 درصد است .

وی اعلام کرد: دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن از منابع ساکن هستند که در نیروگاه ها و فعالیت های ساکن وجود دارد و موجب آلودگی هوا است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد سهم وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین در شهر گفت: مینی بوس 71 درصد، اتوبوس 44 درصد و کامیون 94 درصد از گازهای تولیدی از جمله اکسیدهای نیتروژن را به همراه دارند و اگر بتوانیم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را داشته باشیم سهم مهمی در کاهش آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق دارد.

وی از انجام یک مطالعه دو ساله در شهر تهران سخن گفت و اضافه نمود: بر این اساس در تهران حدود 44 تا 56 درصد ذرات موجود در هوا ناشی از سوخت است، در حالی که در هیچ شهر صنعتی جهان این سهم بالاتر از 40 درصد نیست و این نشان می دهد که هم در خودرو و هم سوخت داخل آن با مشکل روبرو هستیم که باید ترمیم گردد.

تجریشی شرح داد: در کرج از اواخر بهمن 91 تا سال 97 تعداد روزهای پاک و روزهای قابل قبول افزایش داشته است به طوریکه تعداد روزهایی که در سال های 91 و 92 در این کلانشهر هوای پاک داشته ایم از 150 تا 160 روز اکنون به 229 روز رسیده است، تعداد روزهای ناسالم سال نیز از 20 مورد طی سال های 91 و 92 به یک تا دو مورد در سال 96 و 97 رسیده است و این نشان از کوشش مسئولان در این عرصه است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد اقداماتی که در کلانشهرهایی از جمله کرج در حال اجرا است اضافه نمود: یکی از این موارد بحث پایش هوا است که در کرج ایستگاه های پایش و سنجش از 9 به 12 ایستگاه در حال افزایش است. پایش در مواقع اضطرار و حاد به کنترل وضعیت یاری می نماید و امید است بتوان ورود و خروج آلایندها به شهر و اینکه چه میزان از آلودگی ها به داخل شهر مرتبط است را در این حالت یاری کرد.

تجریشی در مورد مطالعات 8 کلانشهر کشور از جمله کرج، اصفهان و تهران گفت: با یاری دانشگاه های استانی مطالعاتی در حال اجرا است که فاز نخست آن تا ماه آینده به اتمام می رسد و تا سال آینده در رابطه با خصوصیات ذراتی به لحاظ بهداشتی و اثرات آن در فاز دوم آنالیز می گردد و امید است تا خرداد سال آینده نتیجه این مطالعات تعیین شده و در کلانشهرها اجرایی گردد.

وی اعلام کرد: معاینه فنی خودروها بسیار مهم است و گسترش آن را داشته ایم به نحوی که سال جاری تنها در شهر تهران حدود 500 هزار مورد افزایش در این زمینه داشته ایم که اقدامی مثبت است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد دنبال کردن یکپارچگی سیستم های پایشی و معاینه فنی گفت: در گذشته معاینه فنی وسایل نقلیه سبک را وزارت کشور و سنگین ها را وزارت راه انجام داده است و به هم متصل نبوده اند وبر اساس کارهای میدانی که در 6 ماه گذشته بر روی تعدادی از کامیون ها و اتوبوس ها بصورت داوطلبانه انجام شد متوجه شدیم نزدیک به 60 درصد این خودروها علیرغم داشتن معاینه فنی استانداردهای لازم را پاس نکردند.

تجریشی شرح داد: در مدل سازی ها متوجه شده ایم که اگر تردد کامیون هایی که در سطح شهر انتقال موادی مانند مواد غذایی را انجام می دهند به ساعات شبانه و تا 6 صبح انتقال دهیم حدود ده درصد در کاهش ذرات معلق در هوا موثر است.

وی تاکید نمود که خودروسازان نیز باید به نقش خود در کاهش آلودگی هوا عمل نمایند و اضافه نمود: در یک مورد خودروسازان کاتالیست هایی را بر روی ماشین ها نصب نموده بودند که کارکرد واقعی در این راستا نداشته اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد: از طرفی در تامین سوخت خودروها وزارت نفت توانسته در 60 درصد مواقع سوخت استاندارد در صندلی ها توزیع کند یعنی میزان گوگرد در گازوئیل که باید کمتر از 50 باشد در این 60 درصد عملیاتی شده و تنها در 40 درصد این میزان به 150 تا 200 می رسد، اینها نشان از بهبود شرایط سوخت است و باید در شهرها از جمله کلانشهرها کنترل سوخت خودروها بیشتر گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "منشأ کانون گرد و خاک کشور 20 میلیون هکتار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منشأ کانون گرد و خاک کشور 20 میلیون هکتار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید