نوروز 1402 برنامه های متنوع آیینی در دولتخانه صفوی قزوین اجرا می شوند

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نوروز 1402 برنامه های متنوع آیینی در دولتخانه صفوی قزوین اجرا می شوند.

نوروز 1402 برنامه های متنوع آیینی در دولتخانه صفوی قزوین اجرا می شوند

علیرضا خزائلی در دومین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان با موضوع نوروز 1402 اضافه کرد: در نوروز پیش رو برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری و برنامه های آیینی متنوع در تمامی فضاها و حیاط های نوروزگاه دولتخانه صفوی پیش بینی شده که از 17 اسفند هم زمان با عید بزرگ نیمه شعبان به اجرا درخواهد آمد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین ادامه داد: بعلاوه جشنواره های مختلف اعم از جشنواره برکت شامل فراوری و عرضه انواع نان های سنتی استان در غرفه های متعدد و نیز جشنواره شیرینی سنتی در دولتخانه برگزار می گردد و در نوروز سال جاری هیچ فضایی در دولتخانه صفوی خالی از اجرای رویدادها نخواهد بود.

خزائلی اضافه کرد: بعلاوه از ظرفیت سالن همایش موجود در مجموعه دولتخانه برای اجرای گروههای موسیقی سنتی و برنامه های شاد فرهنگی استفاده می گردد.

او در ادامه با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه های تخصصی نیز برای این ایام پیش بینی شده، گفت: برگزاری نمایشگاه ادوات کشاورزی سنتی در سال گذشته تجربه پیروزی بود که با استقبال خوب گردشگران روبرو شد و در نوروز آینده نیز در کنار آن برگزاری نمایشگاه ابزار مسگری سنتی در دولتخانه پیش بینی شده و نمایشگاه درب ها و ارسی های سنتی مسجد جامع قزوین نیز بازگشایی خواهد شد.

در این ایام علاوه بر برگزاری نمایشگاه نوروزی صنایع دستی در مجموعه دولتخانه صفوی، شش نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی نیز در سطح شهرستان ها برپا خواهد شد و در تمامی بناهای تاریخی شهر قزوین کارگاه های صنایع دستی برای معرفی آثار و هنرمندان این حوزه فعال خواهد بود.

او بعلاوه از برپایی بازارچه های صنایع دستی در مبادی ورودی شهرها در نوروز 1402 خبرداد و گفت: پیرو دستور ریاست محترم جمهور و ابلاغ آن به وسیله وزارت کشور به استانداران در مورد ضرورت راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در مبادی ورودی شهرها این فرصت ایجاد شده که هر چند به صورت موقت و در ایام نوروز بتوانیم با برگزاری این بازارچه ها فراوریات صنایع دستی را به گردشگران ورودی معرفی نموده و زمینه را برای دائمی شدن این رویداد در ورودی های استان فراهم کنیم.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان با اشاره به فراهم کردن زمینه برای دسترسی گردشگران به راهنمای گردشگری مجازی در استان اضافه کرد: در این ایام برای سهولت دسترسی گردشگران به محتوای مجازی راهنمای گردشگری فایل پی دی اف نقشه و کتابچه های فراوری شده در این حوزه در سایت اداره کل میراث فرهنگی بارگذاری و لینک کیو آر کد آن همراه با سامانه رسیدگی به شکایات در قالب استند در تمامی تاسیسات گردشگری و نوروزگاه ها در دسترس گردشگران قرار می گیرد.

تلفیق نشاط نوروزی و معنویت ماه مبارک رمضان در اجرای برنامه های نوروزی

مهدی رجحانی در این جلسه گفت: همزمانی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای جلوه گر ساختن شور و نشاط نوروز همراه با معنویت ماه مبارک رمضان برای گردشگران است که در اجرای آن رویکرد ویژه ای احتیاج است.

معاون امورعمرانی استاندار اضافه کرد: در اجرای برنامه های نوروز پیش رو باید حداقل یک گام جلوتر از سال گذشته حرکت نموده و نوآوری و خلاقیت را در اجرای برنامه لحاظ کنیم.

او ادامه داد: همه دستگاه های عضو و روسای کمیته ها درس آموخته ها و تجارب سالهای گذشته یا نقص ها و کمبودهایی که در اجرای هریک از برنامه ها وجود داشته با راه حل برطرف آن در اختیار دبیرخانه ستاد قرار دهند تا در نوروز پیش رو از این تجربه برای ارتقای سطح ارائه خدمات استفاده گردد.

رجحانی تاکید نمود: همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام نوروز فرصت مناسبی است تا شور و نشاط ایام نوروز در تلفیق با معنویت ماه مبارک رمضان برای مردم و گردشگران جلوه گر گردد که البته برای اجرای آن رویکرد و نگاه ویژه ای احتیاج است و امیدواریم در ایجاد این اوقات و فراهم آوردن رضایت خاطر هم استانی ها و میهمانان نوروزی در این ایام پیروز عمل کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه تجربه بکارگیری نیروهای جهادی در محورها و شریان های اصلی استان از تجربه های پیروز سال گذشته محسوب می گردد، گفت: در نوروز آینده تکرار این تجربه که ظرفیت خوبی را برای یاری به پلیس و نیروهای امدادی در محورهای اصلی استان ایجاد می نماید، در دستور کار قرار گرفته است و احتیاج است تدابیر جدیدتر و ابتکار ویژه ای برای ارتقای عملکرد این گروه ها اندیشیده و ارائه گردد.

قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر استان بعلاوه با اشاره به برگزاری رویداد روز باران و آیین کهن پنجاه به در سال گذشته اضافه کرد: اجرای این مراسم به صورت پررنگ تر و قوی تر در اردیبهشت سال آینده پیش بینی شده و لازم است این آیین کهن مردم قزوین در ایام نوروز برای گردشگران معرفی و از آنها برای حضور در این مراسم دعوت گردد.

مناسب سازی ورودی و خروجی شهرها برای به جا آوردن فرهنگ استقبال و بدرقه از میهمانان نوروزی، انجام بازدیدهای نظارتی، کنترل قیمت های بازار شب عید و استفاده از ظرفیت بیلبوردهای جاده برای معرفی استان از دیگر مواردی بود که به وسیله رجحانی مطرح و بر انجام آن تاکید شد.

اعلام دستورالعمل آمادگی پیش از نوروز ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور، برپایی مبادی اطلاع رسانی در ورودی شهرها، هماهنگی دستگاه های عضو ستاد در مورد برطرف مسائل و انعکاس نواقص به وزارتخانه، ارائه گزارشی از بازدیدهای مشترک نظارتی، برگزاری رویداد در مجتمع های بین راهی، تامین امنیت گردشگران در مسیرهای پرتردد، آنالیز نحوه فعالیت کمپین 3060 و…از جمله موضوعات دیگری بود که مطرح و آنالیز شد.

منبع: همگردی

به "نوروز 1402 برنامه های متنوع آیینی در دولتخانه صفوی قزوین اجرا می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز 1402 برنامه های متنوع آیینی در دولتخانه صفوی قزوین اجرا می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید