نگاه به قدرتمندترین موشک دنیا از زاویه ای متفاوت، عکس

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، دیجیاتو نوشت: پیش از آنکه دوباره شاهد پرواز موشک استارشیپ باشیم، اسپیس ایکس باید اقدامات اصلاحی موردنیاز اداره هوانوردی فدرال را انجام دهد.

نگاه به قدرتمندترین موشک دنیا از زاویه ای متفاوت، عکس

سه شنبه هفته گذشته، اسپیس ایکس موشک استارشیپ را در سایت پرتاب استاربیس در جنوب تگزاس، برفراز بوستر سوپرهوی قرار داد و واپسین آماده سازی های نهایی برای دومین پرتاب آزمایشی این وسیله پرتاب بزرگ را شروع کرد.

پس از تکمیل عملیات قرارگیری استارشیپ روی سوپرهوی، ایلان ماسک، بنیان گذار اسپیس ایکس در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از آمادگی استارشیپ برای پرتاب اطلاع داد و گفت این موشک در انتظار دریافت مجوز اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) است. این سازمان از زمان انجام اولین پرواز آزمایشی ناپیروز استارشیپ در ماه فروردین، مشغول آنالیز پیامدهای زیست محیطی آن بر محل پرتاب بوده است.

اکنون اداره هوانوردی فدرال اعلام نموده است که پرونده تحقیقات مربوط به مسائل اسپیس ایکس در اولین پرتاب آزمایشی استارشیپ را بسته است؛ اما تنظیمگران فدرال هنوز به پرواز بعدی استارشیپ چراغ سبز نشان نمی دهند. FAA آدینه در بیانیه خود با اشاره به مکان تأسیسات پرتاب استارشیپ در ساحل بوکاچیکا در جنوب تگزاس گفت: انتها تحقیقات به معنای از سرگیری فوری پرتاب های استارشیپ در بوکاچیکا نیست.

در جریان اولین پرواز آزمایشی استارشیپ، چندین موتور رپتور در بوستر سوپرهوی ازکار افتادند و موشک در میانه آسمان کنترل خود را از دست داد. سپس سامانه خودتخریبگر اتوماتیک فرمان انهدام موشک را صادر کرد و درنهایت، موشک مانند گلوله ای آتشین متلاشی شد. بعلاوه استارشیپ هنگام برخاست، سکوی پرتاب خود را تخریب کرد و به محوطه اطراف آن آسیب زد. بااین حال، ازآن جاکه پرتاب به مهندسان امکان جمع آوری داده درباره عملکرد موشک را داد، اسپیس ایکس اولین پرواز آزمایشی استارشیپ را پیروز قلمداد کرد.

بیانیه اخیر FAA تأیید می نماید که تنظیمگران فدرال گزارش حادثه انفجار را تکمیل نموده اند و دلایل متعددی را برشمرده اند که به اتمام زودهنگام پرواز موشک منجر شد. اداره هوانوردی فدرال فهرستی از 63 اقدام اصلاحی را تنظیم نموده است که اسپیس ایکس باید آن ها را انجام دهد؛ اما تعیین نیست که این شرکت پیش از پرتاب دوم استارشیپ، باید تمام این اقدامات را انجام دهد یا خیر.

اداره هوانوردی فدرال وظیفه دارد که از ایمنی پرتاب های تجاری و بی خطربودن آن ها برای عموم و دارایی ها مطمئن گردد. بعلاوه، این سازمان مسئول نظارت بر تأثیر پرتاب ها بر محیط زیست است. به گفته FAA، اسپیس ایکس پس از آنکه تمامی الزامات مربوط به ایمنی و محیط زیست را رعایت کند، می تواند خواهان دریافت مجوز برای پرتاب گردد.

اقدامات اصلاحی مدنظر FAA شامل بازطراحی سخت افزار موشک برای جلوگیری از نشت و آتش سوزی، بازطراحی سکوی پرتاب برای افزایش استحکام آن، گنجاندن آنالیز های اضافی در فرایند طراحی، تجزیه وتحلیل بیشتر و آزمایش سامانه ها و اجزای حیاتی ایمنی ازجمله سامانه اتوماتیک ایمنی پرواز و به کارگیری شیوه های کنترل تغییرات اضافی است.

اسپیس ایکس از قبل بعضی از اقدامات موردنیاز را انجام داده است. این شرکت فرایند بازطراحی سکوی پرتاب را تکمیل نموده است و می گوید مسائل مربوط به خود موشک را رفع نموده است که در جریان پرتاب اولیه به نشت ماده پیشران و آتش سوزی در بوستر سوپرهوی منجر شد.

ایلان ماسک در ماه ژوئن گفت که مهندسان قصد دارند منیفلدهای مستعد نشتی سوخت در موتورهای رپتور را اصلاح نمایند. قبلاً گاز داغ می توانست به سوراخ های پیچ نفوذ کند که برای اتصال منیفلد به موتور استفاده می شوند. تکنیسین ها درصدد افزودن گشتاور بیشتر به پیچ ها نیز هستند تا نگرانی بابت نشت گاز فوق داغ را رفع نمایند.

در پرواز اولیه استارشیپ، فرایند جداسازی مراحل موشک در ابتدا قرار بود پیش از روشن سازی موتورهای مرحله دوم شروع گردد؛ اما در پرواز بعدی شاهد به کارگیری سامانه جداسازی مرحله داغ خواهیم بود.

در این حالت، استارشیپ درحالی که هنوز روی سوپرهوی قرار گرفته است، موتورهایش را روشن می نماید تا از بوستر دور گردد. سوپر هوی اکنون برفراز خود مجهز به ساختاری حلقه ای شده است تا گازهای خروجی از مرحله فوقانی را ازطریق آن تخلیه کند.

بتن زیر سکوی پرتاب در طول پرواز ماه فروردین، براثر روشن سازی موتورهای سوپرهوی متلاشی و هزاران تکه از آن تا کیلومترها دورتر پرتاب شد. اسپیس ایکس برای جلوگیری از حادثه، یک شعله گیر خنک شده با آب را به زیر سکوی پرتاب افزوده است. عملکرد این قطعه در آزمایش احتراق ثابت موتورهای سوپرهوی در ماه گذشته اثبات شد.

ایلان ماسک از چندین بهبود دیگر در طراحی استارشیپ نیز اطلاع داده است که در پرواز بعدی رونمایی خواهند شد. به گفته اسپیس ایکس، موارد ارتفایافته شامل کنترل های بردار رانش الکتریکی برای جایگزینی با سامانه راهنمایی هیدرولیک است تا نقاط شکست احتمالی در آن ناحیه کاهش یابد.

به گفته ماسک، مهندسان در حال افزودن محافظ های قوی تر به اطراف هریک از 33 موتور رپتور هستند تا از آن ها دربرابر انفجار موتورهای مجاور محافظت نمایند؛ اقدامی که هدف آن کاهش احتمال خرابی های آبشاری است.

ماسک می گوید آزمودن سخت افزار پرواز در محیط پرواز، به تیم های اسپیس ایکس امکان می دهد تا به سرعت به تغییرات و بهبودهای موردنیاز پی ببرند و با اعمال آن ها، احتمال پیروزیت را در آینده افزایش دهند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "نگاه به قدرتمندترین موشک دنیا از زاویه ای متفاوت، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه به قدرتمندترین موشک دنیا از زاویه ای متفاوت، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید