ویتامینی که لاغر می نماید

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، تهران (پانا) - مدت زیادی است که مکمل های ویتامین B12 در میان کسانی که در پی راه حلی سریع برای کاهش وزن هستند، محبوب هستند.

ویتامینی که لاغر می نماید

به گزارش صدا و سیما، بعضی حتی ادعا می نمایند که افزایش مصرف ویتامین B12 می تواند به مبارزه با خستگی، افزایش سطح انرژی و سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن یاری کند با این حال، تحقیقات در خصوص اثرات بالقوه ویتامین B12 بر کاهش وزن نتایج متفاوتی را نشان داده است.

ویتامین B12 چیست؟

ویتامین B12 یا کوبالامین یک ویتامین محلول در آب است که برای چندین جنبه سلامت ضروری می باشد. این ویتامین در تشکیل DNA و گلبول های قرمز خون نقش مهمی داشته و بعلاوه بر عملکرد مغز، سلامت قلب، فراوری انرژی و ... نیز تاثیر دارد.

این ویتامین به طور طبیعی در بسیاری از محصولات حیوانی یافت می گردد و گاهی اوقات به غذا های غنی شده هم اضافه می گردد.

وگان ها، گیاهخواران، افراد مسن و افرادی که مسائل گوارشی دارند (که می تواند در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کند)، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین B12 قرار گرفته و احتیاج به مکمل پیدا نمایند.

تاثیر بر چربی بدن و متابولیسم

طی سالیان اخیر، بعضی از مطالعات نشان می دهد که ویتامین B12 می تواند بر چربی و متابولیسم بدن تأثیر بگذارد.

طبق آنالیز های اجرا شده محققان به این نتیجه رسیده اند که ویتامین B12 نقش کلیدی در متابولیسم چربی ایفا می نماید و کمبود آن می تواند با افزایش تجمع چربی و چاقی مرتبط باشد.

مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که کمبود شدید ویتامین B12 منجر به افزایش قابل توجه درصد چربی بدن و سطح کلسترول در موش های باردار می گردد.

کمبود ویتامین b12 ممکن است با چاقی مرتبط باشد

جالب است بدانید که بر اساس چندین مطالعه، داشتن سطوح کافی ویتامین B12 ممکن است با کاهش خطر افزایش وزن و چاقی مرتبط باشد.

علاوه بر این، مطالعه ای روی 256 کودک نشان داد که بچه ها با سطوح پایین ویتامین B12 دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری هستند.

با این حال، به خاطر داشته باشید با وجود اینکه این مطالعات ارتباط بین شرایط ویتامین B12 و وزن بدن را نشان می دهد، اما سایر عوامل بالقوه یاری نماینده را در نظر نمی گیرند.

بنابراین، نمی توان نتیجه گرفت که ویتامین B12 به طور قطعی باعث کاهش وزن می گردد. باید تحقیقات بیشتری برای اثبات ارتباط بین ویتامین B12 بر وزن بدن یا BMI صورت بگیرد.

علائم کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به کم خونی مگالوبلاستیک گردد، شرایطی که با تعداد کم گلبول های قرمز خون که بزرگتر از حد طبیعی هستند تعیین می گردد.

کم خونی مگالوبلاستیک می تواند علائم و عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند، از جمله:

تنگی نفس

سردرد

تپش قلب

خستگی

تعادل ضعیف

از دست دادن حافظه

گفته می گردد کمبود ویتامین B12 همواره منجر به کم خونی مگالوبلاستیک نمی گردد و بسیاری از افراد ممکن است فقط علائم خفیفی مانند خستگی را تجربه نمایند.

علاوه بر این، در حالی که کمبود ویتامین B12 ممکن است باعث افزایش وزن نگردد، می تواند سطح انرژی را کاهش داده و به خستگی یاری کند و در ادامه هوشیاری، فعال ماندن و مدیریت وزن را دشوارتر کند.

اگر کمبود B12 دارید، پزشک احتمالاً مکمل های خوراکی یا تزریقی ویتامین B12 را به شما توصیه می نماید.

نکته پایانی

ویتامین B12 یک ویتامین مهم محلول در آب است که در چندین جنبه از سلامتی از جمله عملکرد مغز، سلامت قلب و فراوری گلبول های قرمز خون و DNA نقش اساسی دارد.

مطالعات نشان می دهد که داشتن سطوح کافی ویتامین B12 در خون ممکن است با کاهش خطر چاقی در بچه ها و بزرگسالان مرتبط باشد. به علاوه، تحقیقات حیوانی نشان می دهد که ویتامین B12 ممکن است بر چربی و متابولیسم بدن تأثیر بگذارد.

افزایش مصرف ویتامین B12 به وسیله غذا ها یا مکمل ها می تواند انرژی پایین و خستگی را رفع نماید.

با این حال، اگر از قبل ویتامین B12 کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید و کمبود مواد مغذی ندارید، هنوز تعیین نیست که آیا افزایش مصرف ویتامین B12 شما به طور قطعی تأثیر زیادی بر کاهش وزنتان خواهد داشت یا خیر.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ویتامینی که لاغر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامینی که لاغر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید