چاپ حرارتی چیست و چه مزایایی دارد؟

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، طبق تحقیقات اخیر شرکت مطالعات بازاریابی Global Market Insights، چاپ حرارتی به خاطر پیشرفت ها و توسعه های اخیرش مخصوصا در صنایع بهداشتی و مراقبتی و خرده فروشی، آینده ای پررونق و پرسود خواهد داشت.

چاپ حرارتی چیست و چه مزایایی دارد؟

چاپخونه ها برای چاپ عکس و متن بر روی کاغذ از طیف گسترده ای از فناوری ها استفاده می نمایند که چاپ حرارتی یکی از آنهاست که برای انتقال مرکب و پیگمنت ها بر روی کاغذ، از حرارت استفاده می نماید.

بیشتر بخوانید : چاپ سابلیمیشن چیست و چه مزایایی به همراه دارد ؟

چاپ حرارتی چه مزایایی به همراه دارد؟

مطالعات نشان میدهد که تقاضای فزاینده برای چاپ لیبل و تگ مخصوصا در بخش تدارکات و حمل و نقل کالاها، باعث رونق کسب و کارهای فعال در زمینه چاپ حرارتی خواهد شد و انتظار میرود که این رشد قابل ملاحظه حداقل تا سال 2026 ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : فرایند رشد چاپ دیجیتال بسته بندی تا سال 2024 چگونه خواهد بود ؟

چاپ حرارتی چیست ؟

فرایند چاپ حرارتی به خاطر سرعت بالای چاپ و تحویل کار، عملکرد بدون خطا و چاپ لیبل ها، تگها و رسیدهای مقاوم در برابر آسیب های محیطی، یکی از محبوب ترین و مهمترین فرآیندها در فراوری و عرضه محصولات کارخانه ها محسوب می گردد.

بیشتر بخوانید : 10 چاپخانه برتر چاپ لیبل و برچسب در ایران سال 1400

با چاپ حرارتی چاپ بر روی چه محصولاتی را می توان انجام داد؟

یکی از مهمترین محصولات چاپ حرارتی بعنوان نوعی چاپ دیجیتال، چاپ لیبل های بارکد که نوعی بسته بندی به شمار می آید، است که برای ردیابی و پیگیری محصولات در حین حمل و نقل و مدیریت انبارها کاربرد ویژه ای دارد. برای ارتقای عملکرد و اثربخشی چاپگرهای حرارتی، فراورینمایندگان این نوع ماشین ها، از آخرین فناوری های روز جهان در فراوریات خود بهره می گیرند.

بیشتر بخوانید : بهترین پرینتر لیبل زن 2020 کدام است ؟

در سال 2020، یکی از بزرگترین فراورینمایندگان ماشین های چاپ حرارتی یعنی Zebra از نصب چاپگر حرارتی RFID مدل ZT400 خود در یک انستیتو تحقیقاتی مربوط به هوش مصنوعی اطلاع داد. این انستیتو اخیرا اعلام نموده است که با بهره گیری از این ماشین، توانسته عملکرد و اثربخشی کارکنان را | بهبود دهد، مدیریت منابع و تجهیزات شرکت را دقیقتر و سریعتر سازد و در مجموع گردش کار شرکت را بهینه کند.

بیشتر بخوانید : کاربرد هوش مصنوعی در صنعت چاپ دیجیتال چیست ؟

فناوری چاپ حرارتی طیف گسترده ای از محصولات را در برمی گیرد؛

  • چاپگرهای POS
  • چاپگرهای RFID
  • پرینترهای بارکد و پرینترهای کیوسکی مخصوص چاپ بلیط

همه میتوانند از فناوری های چاپ حرارتی بهره بگیرند. اما در میان اینها انتظار میرود که چاپگرهای بارکد به خاطر کاربرد مهم شان در یکپارچه سازی بخش های مختلف تدارکات، انبارداری و فراوری، در سالهای پیش رو با رشد و رونق قابل توجهی رو به رو شوند.

چاپگرهای RFID در کنار چاپ اطلاعات خوانا برای انسان، قابلیت چاپ بارکدهای1D و 2D ارقام و اشکال گرافیکی را هم دارند. همچنین به خاطر توانایی جمع آوری دقیق اطلاعات و شناسایی سریع حجم بالای کالاهای دارای تگ، این چاپگرها در کارخانه های عرضه نماینده محصول، محبوبیت زیادی دارند.

محبوبیت و تقاضای بالا برای داشتن فناوری ای که قابلیت جمع آوری اطلاعات و ردگیری و شناسایی حجم زیاد محصولات را داشته باشد، چاپ حرارتی را پیش از گذشته در میان شرکت ها و کارخانه ها محبوب نموده است. به همین دلیل و طبق گزارش های شرکت Global Market Insights، ارزش بازار چاپ حرارتی تا سال 2026 به 50 میلیارد دلار خواهد رسید.

چاپ حرارتی چند نوع دارد؟

از نظر فرآیندهای تکنولوژیک، چاپ حرارتی به سه دسته ترانسفر حرارتی انتقال رنگ، ترانسفر حرارتی و چاپ حرارتی مستقیم تقسیم می گردد. یکی از مزایای استفاده از فرایند ترانسفر حرارتی انتقال رنگ، چاپ عکس و گرافیک با کیفیت بالاست که مهمترین فرآیند و مزیت چاپ حرارتی هم محسوب می گردد.

در این نوع روش چاپی، هد ماشین پیگمنت های رنگی را از روی فیلم با ریبون رنگ، توسط حرارت بر روی بسترهای چاپ پذیر از جنس PVC چاپ می نماید.

چاپ حرارتی چه مزیت هایی دارد ؟

از چاپ حرارتی در بخش ها و صنایع مختلف مانند خرده فروشی، مراقبتی درمانی، تدارکات و انبارداری، گردشگری و مهمانداری، امور دولتی و … استفاده می گردد. مخصوصا در حرفه های مربوط به مراقبت و درمان و بیمارستان ها که همواره احتیاج به عوض و جایگزین کردن سریع وسایل یکبار مصرف و پوشش ها و همچنین کارهای مربوط به تمیز کردن و نگهداری تجهیزات و ابزارها وجود دارد، از مزیت های چاپ حرارتی بهره های زیادی گرفته می گردد، بهترین روش هم محسوب می گردد.

چاپ حرارتی امکان چاپ متن و عکس با کیفیت بالا و مقاومت زیاد در برابر تغییرات آب و هوایی، فرسایش و … را در سرعت های بالا فراهم می آورد.

امکان ردیابی و مدیریت کالاها در هنگام انبارداری و حمل و انتقال هم یکی از ویژگی های بدیع این روش چاپی محسوب می گردد. از نظر جغرافیایی، به خاطر توسعه قابل ملاحظه صنایع الکترونیک در کشورهای ژاپن و چین و به خاطر احتیاج به استفاده از لیبل ها تگ های ردیاب بر روی محصولات، انتظار می رود که شرکت های فراوری نماینده چاپگر و مواد مصرفی چاپ حرارتی در این کشورها در سالهای آینده به رشد و رونق قابل توجهی دست پیدا نمایند در این میان شرکت هایی مانند Avery TXCOM. Dennison Corporation. AxiohmCo. Brother Industries. Citizen Bixolon Systems و … نیز از مهمترین شرکت های فعال در زمینه چاپ حرارتی محسوب می شوند

منبع: مجله چاپخونه

به "چاپ حرارتی چیست و چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ حرارتی چیست و چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید