چگونه از فرصت های ناشی از بحران ها بهره برداری کنیم؟
به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، اکبر فرقانی بناب؛ سازمان ها پیوسته تحت تاثیر نیرو های محیطی خود هستند. تغییرات در حوزه های مختلف نظیر اقتصاد، سیاست، اجتماع و... به تغییرات محیطی منجر می گردد. گاهی تغییرات به گونه ای است که لرزه شدیدی بر اندام سازمان وارد می نماید و اگر انعطاف پذیری لازم وجود نداشته باشد، باید در انتظار ضرر های اقتصادی شدید، تعدیل نیرو یا حتی ورشکستگی باشند. معمولا تغییرات عظیم تهدید نماینده در محیط، به نام بحران شناخته می شوند. البته بحران ها به همان مقدار که تهدید نماینده هستند، فرصت های تازه کسب وکار هم ایجاد می نمایند.
بحران کرونا شناخته شده ترین و گسترده ترین بحران سال های اخیر است که گریبان گیر شرکت ها و کسب وکار ها شده است. در گزارش های متعدد، بیشترین آسیب مربوط به مراکز فرهنگی (سینماها، موزه ها و تئاترها) مراکز آموزشی، مراکز ورزشی (استخر ها و سالن های ورزشی) و مراکز گردشگری (هتل ها و نمایشگاه های تخصصی) بوده است.
این فهرست می تواند ادامه داشته باشد، اما بحران کرونا اولین و آخرین بحران برای کسب وکار ها نیست. در چنین شرایطی مدیران شرکت ها و سازمان ها چه باید بنمایند؟ در پاسخ باید گفت که انعطاف پذیر باشند، اما چگونه؟ محققان دانشگاه ام آی تی (MIT) به دو قابلیت سازمانی برای مقابله با تهدیدات و بهره برداری از فرصت های پیش آمده در بحران ها تاکید دارند: سرعت و چابکی.
دو واژه سرعت و چابکی در عرف معنایی نزدیک به هم دارند، اما در دنیای کسب وکار کاملا متفاوت هستند. از نظر محققان دانشگاه ام آی تی سرعت، یک قابلیت سازمانی است که دارای سه قسمت است:
- سرعت تشخیص (تشخیص سریع فرصت یا تهدید بیرونی)
- سرعت تصمیم گیری (تصمیم گیری سریع برای مشخص اقدامات)
- سرعت اجرا (اینکه چگونه به سرعت منابع سازمان با هماهنگی بالا از تصمیم گرفته شده جهت اقدام پشتیبانی می نمایند) است.
قابلیت سرعت بیشتر بر بهره برداری از فرصت های پیش آمده ناشی از بحران های مرتبط با محصول فعلی کسب وکار تاکید دارد؛ به اسم مثال، شرکت شما ارائه نماینده محتوای دیجیتال نظیر فیلم از بستر اینترنت است. حال با شیوع کرونا و افزایش قرنطینه و تعطیلی مراکز فرهنگی آیا این شرکت سرعت لازم را در تشخیص افزایش تقاضا برای محتوای دیجیتال دارد؟
در گام دوم به سرعت در خصوص اقدامات مناسب و سریع برای ایجاد زیرساخت های لازم جهت پاسخگویی به تقاضای ایجادشده تصمیم گیری نموده است؟ و در نهایت می تواند اقدامات مشخص شده را به سرعت اجرا کند؟ اگر جواب سوالات فوق منفی است این فرصت طلایی را به باد خواهید داد و سودآوری آن را به رقبای خود که قابلیت سرعت در کسب وکار خود را دارند، واگذار خواهید کرد.
چابکی هم یک قابلیت سازمانی است، اما برخلاف سرعت که بر محصول فعلی تان تاکید داشت، به این موضوع اشاره دارد که چگونه می توانید در سریع ترین زمان ممکن سازوکار های شرکت خود را به محصولی نو که تقاضای آن افزایش پیدا خواهد نمود، تغییر شرایط دهید.
اگر سازمان شما چابک باشد، یعنی فرصت را به موقع تشخیص دهد و در خصوص اقدامات لازم برای تغییر تصمیم گیری و منابع شرکت را برای فراوری محصول نو بازآرایی کند، می توانید از فرصت پیش آمده از بحران برای رشد کسب وکارتان بهره ببرید و سودآوری خود را در شرایط بحرانی به طرز باورنکردنی افزایش دهید.
توصیه مدیریتی
اگر قابلیت های چابکی و سرعت را همزمان در سازمان خود داشته باشید، می توانید به شکل باورنکردنی کسب وکار خود را توسعه دهید و به رشد چشمگیری دست یابید. در انتها توصیه می گردد که سازمان ها و شرکت ها روی ایجاد قابلیت های چابکی و سرعت سرمایه گذاری نمایند، آن ها را ایجاد نمایند و توسعه دهند تا بتوانند همواره از پنجره فرصت های نو به سمت موفقیت های عظیم پرواز نمایند.
منبع: دنیای اقتصاد
منبع: فرارو