5 شهرستان از کنترل طالبان خارج شد

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، وزارت دفاع ملی افغانستان روز چهارشنبه اظهار داشت نیروهای دولتی در 24ساعت گذشته پنج شهرستان را از کنترل گروه طالبان خارج کردند.

5 شهرستان از کنترل طالبان خارج شد

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها به نقل از ایرنا، در اطلاعیه وزارت دفاع ملی اضافه شده است نیرو های دولتی شهرستان های خوست در بغلان، شینواری در پروان، خان چهارباغ و پشتون کوت در فاریاب کلدار در بلخ را از طالبان پس گرفتند.

براساس گزارش های منتشر شده، گروه طالبان پس از دو ماه پیشروی سریع در منطقه ها مختلف و تصرف بیش از 60 شهرستان، روز گذشته هم شهرستان های سیدآباد و چک را در استان میدان وردک در جنوب کابل را به کنترل خود درآورده اند و پیشروی هایی در در حومه شهر غزنی داشته اند.

در چنین اوضاعی امرالله صالح معاون رئیس جمهوری افغانستان، شکست طالبان را از اولویت های اصلی دولت اسم کرد و در فیسبوک نوشت استفاده از بالگرد و هواپیما های نظامی برای امور غیر نظامی ممنوع شده است.

وی مهمترین اولویت دولت را حمایت از نیرو های دولتی برای شکست طالبان اسم کرد.

پیشبرد همزمان دفاع و صلح

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان هم شب گذشته در مصاحبه ای با طلوع نیوز افغانستان گفت که ما باید برنامه دفاع کشور و صلح را با هم به پیش ببریم، ما نمی توانیم منتظر باشیم که صلح به کجا می رسد، برای دفاع، حمایت جامعه جهانی را داریم و در آینده نزدیک تغییرات خوبی در صحنه جنگ رخ خواهد داد.

به همین خاطر روز گذشته (سه شنبه) احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در زادگاه خود پنجشیر جبهه جدیدی را به نام مقاومت دوم بطور رسمی ایجاد و خاطرنشان کرد.

شدت جنگ در افغانستان بویژه استان های شمال این کشور نگرانی های را برای مردم افغانستان بوجود آورده و به همین علت شماری زیادی از مردم حمایت خود را از نیرو های دولتی اعلام نموده اند.

اینکه چرا گروه طالبان برخلاف ظهور خود در سال 1994 میلادی که نخست استان های پشتون نشین در جنوب و شرق را پاکسازی و سپس راهی شمال افغانستان شدند، این بار برعکس شمال را در اولویت قرار داده است.

آگاهان نظامی و سیاسی بر این باورند که طالبان فکر می نمایند اگر بتوانند شمال را در کنترل خود درآوردند، مقاومت دولت در برابر آن ها پایدار نخواهد بود.

ژنرال عتیق الله امیرخیل کارشناس امور نظامی بر این باور است که از نقطه نظر نظامی گروه طالبان یک بار شکست را در شمال زمانی که گروه طالبان بیشتر خاک افغانستان را در کنترل خود داشتند، تجربه نموده است.

وی اضافه کرد:این بار طالبان تصمیم گرفته است که به جای مشغول کردن خود در جنوب تمام قدرت خود را برای تصرف شمال افغانستان متمرکز کند.

او معتقد است در صورتیکه که طالبان استان های شمالی را در اختیار داشته باشد و مردم را سرکوب کند در کابل زودتر به نتیجه می رسد.

امرخیل گفت که مسئله دیگر مرز های استان های شمال با کشور های آسیای میانه، روسیه و چین است. طالبان فکر می نمایند که اگر شمال را در کنترل خود درآورند و مرز های شمال کشور را بروی یاری ها به نیرو های مقاومت علیه خود ببندند، امکان مقاومت دوم را از بین می برند.

وی تأکید می نماید که طالبان به همین علت کوشش می نماید که جهت های مقاومت را ببندند که باور این ژنرال ارتش افغانستان این تصمیم طالبان را از دیدگاه نظامی بسیار سنجیده می داند.

هشدار فرمانده نظامیان آمریکایی به طالبان

اسکات میلر فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان به طالبان هشدار داده است که اگر می خواهند از حملات هوایی آمریکا در امان باشند، حملات خود را متوقف نمایند.

وی گفته است که بر اساس توافق طالبان و آمریکا وی می تواند از نیرو های امنیتی افغان پشتیبانی نمایند و اگر احتیاج باشد و مورد حمله باشند از آنان دفاع می نمایند.

میلر روز سه شنبه در کابل به رسانه ها گفت که اگر شرایط چنین ادامه یابدخطر وقوع یک جنگ داخلی در افغانستان احتمال دارد، اما تبادل نظر های سیاسی می تواند باعث کاهش خشونت گردد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در واکنش به سخنان میلر گفت که آمریکا با تأخیر در برنامه خروج از افغانستان توافقنامه را نقض نموده و اگر حملات آن ها به مواضع طالبان ادامه یابد باید منتظر پاسخ سخت طالبان باشد.

هرچند طالبان و دولت افغانستان بر ادامه گفت وگوی صلح تأکید می نمایند، اما در عمل فرایند تبادل نظر های صلح متوقف شده و جنگ جای آنرا گرفته است.

منبع: جام جم آنلاین

به "5 شهرستان از کنترل طالبان خارج شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 شهرستان از کنترل طالبان خارج شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید