آیا فست فود و غذاهای سرخ شده می توانند منجر به افسردگی شوند؟

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، همه می دانند که غذاهای سرخ شده و چرب برای سلامتی ضرر دارند و بهتر است تا جای ممکن آن ها را مصرف ننمایند. همه هم به خوبی می دانیم با وجود ضررهای فست فود و غذاهای سرخ شده بیشتر مردم همچنان حجم زیادی از این غذاها را مصرف می نمایند و اهمیتی به سلامتی شان نمی دهند. جای تعجب ندارد که فست فود و غذاهای سرخ شده می توانند منجر به اضافه وزن و به خطر افتادن سلامت جسمانی شما شوند، ولی آیا می دانستید این غذاها ممکن است باعث افسردگی و اضطراب شوند و سلامت روان شما را هم به خطر بیندازند؟

آیا فست فود و غذاهای سرخ شده می توانند منجر به افسردگی شوند؟

معین است که مصرف نمک، چربی و قند اضافی با خطر چاقی و بیماری های قلبی همراه است. ولی پژوهش ها نشان می دهند این غذاهای ناسالم می توانند روی سلامت روان هم تأثیر بگذارند و شما را با انواع مسائل روانی از جمله افسردگی و اضطراب روبه رو نمایند. در این نوشته می خواهیم به آنالیز این موضوع بپردازیم و ببینیم فست فود و غذاهای سرخ شده چه ضررهایی دارند و چگونه شما را به افسردگی دچار می نمایند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

رابطه فست فود و افسردگی

امروزه خیلی ها فست فود و غذاهای سرخ شده می خورند. مشکل اینجا است که اگر مردم به رستوران ها و فست فودی ها نروند باز هم ممکن است خودشان مواد غذایی مضر را در خانه سرخ و مصرف نمایند. این برنامه غذایی آسیب زیادی به سلامتی می زند و با افزایش وزن و بیماری های گوناگون همراه است. ولی پژوهش ها نشان می دهند جدا از سلامت جسم، سلامت روان هم تحت تأثیر غذاهای آماده قرار می گیرد.

مطالعه جدیدی در سال 2023 اجرا شده و روی تأثیر فست فود و غذاهای سرخ شده بر سلامت روان، به ویژه مسائلی مانند اضطراب و افسردگی تمرکز نموده است. پژوهش گران با آنالیز بیش از صد هزار نفر به این نتیجه رسیده اند که مصرف مکرر غذاهای سرخ شده، به ویژه سیب زمینی سرخ شده می تواند تا 12 درصد خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

به گفته پژوهش گران، یکی از عوامل اصلی افزایش خطر ابتلا به این مسائل روانی وجود آکریل آمید در غذاهای سرخ شده است؛ یک ماده شیمیایی که در بعضی غذاها هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالا (مانند سرخ کردن با روغن داغ) به وجود می آید. زیاده روی در مصرف غذاهای سرخ شده و در نتیجه قرار گرفتن در معرض آکریل آمید می تواند با افسردگی و اضطراب همراه باشد. جدا از این، آکریل آمید با مسائل زیر هم ارتباط دارد:

  • تأثیر منفی روی
  • اختلال در متابولیسم لیپیدهای مغزی و التهاب عصبی
  • خطر و استرس اکسیداتیو
  • افزایش التهاب، به ویژه در مغز

در نهایت، پژوهش گران نتیجه گیری کردند که مصرف فست فود و غذاهای سرخ شده با خطر اضطراب و افسردگی همراه است. قرار گرفتن در معرض آکریل آمید می تواند به وسیله التهاب عصبی ناشی از استرس اکسیداتیو منجر به افسردگی و اضطراب گردد، بنابراین، باید مصرف فست فود را کاهش دهید و تا جای ممکن غذاهای خانگی و سالم بخورید.

فست فود چه ضررهای دیگری دارد؟

ضررهای فست فود به اینجا ختم نمی گردد و خوردن غذاهای سرخ شده و آماده می تواند مسائل و بیماری های دیگری را هم در پی داشته باشد. در ادامه 10 ضرر دیگر فست فود را آورده ایم که نشان می دهند چرا باید در مصرف این غذاها خودداری کنید.

1. بی حوصله و بدخلق می شوید

مصرف فست فود و غذاهای سرخ شده می تواند منجر به بی قراری و بی حوصلگی گردد. با توجه به پژوهش ها، افرادی که همیشه غذاهای آماده می خورند معمولا صبر و حوصله ندارند و کارهایشان را سریع و باعجله انجام می دهند. این موضوع تأثیر منفی زیادی روی سلامت روان می گذارد و می تواند باعث گردد بداخلاق شوید و همیشه استرس داشته باشید.

2. خرجتان بیشتر می گردد!

فست فود قیمت بالایی دارد و پولتان را هدر می دهد، و از آنجایی که همیشه حاضر و آماده و در دسترس است باعث می گردد بدون آنکه متوجه شوید هزینه زیادی برای وعده های غذایی خود صرف کنید.

خیلی ها ممکن است وقت و حوصله خرید مواد غذایی و آماده کردن غذاهای خانگی نداشته باشند. در این مواقع به احتمال زیاد ترجیح می دهید از بیرون غذا بگیرید. این اتفاق یکی دوبار هم رخ نمی دهد و پس از چند وقت به خودتان می آیید و می بینید همه دار و ندارتان را به پای فست فود و غذاهای آماده ریخته اید.

3. به سرعت غذا می خورید و پرخوری می کنید

بیرون غذا خوردن معمولا باعث می گردد سریع تر غذا بخورید. طراحی رستوران ها، رنگ ها، نورپردازی ها، موسیقی و غیره به عنوان محرک عمل می نمایند و سرعت غذا خوردن شما را افزایش می دهند. سرعت غذا خوردن هم می تواند کالری مصرفی شما را افزایش دهد، زیرا هرچه سریع تر غذا بخورید کمتر احساس سیری می کنید.

با توجه به پژوهش ها، مردم زمانی که به رستوران ها و فست فودی ها می روند حجم بیشتری غذا می خورند و از این طریق سلامتی خود را بیشتر به خطر می اندازند.

4. قند زیادی مصرف می کنید

بیشتر مردم فکر می نمایند فست فود کالری و چربی بالایی دارد، ولی غذاهای آماده سرشار از قند هم هستند و خیلی از غذاهایی که در رستوران ها می بینید می توانند قند زیادی وارد بدنتان نمایند. این حتی درباره غذاهای به ظاهر سالم از جمله سالادها هم صدق می نماید و شما با خوردن آن ها ممکن است سلامتی خود را به خطر بیندازید و احتمال اضافه وزن و ابتلا به دیابت را افزایش دهید.

5. در مقابل تبلیغات آسیب پذیر می شوید

امروزه رستوران ها و فست فودی ها هزینه زیادی برای تبلیغات صرف می نمایند. بیشتر مردم این تبلیغات را می بینند و نسبت به پیغام های آن ها آسیب پذیر می شوند. احتمال این آسیب پذیری و تأثیر گرفتن از تبلیغات در بچه ها و نوجوانان بسیار بالاتر است.

تبلیغات باعث می شوند مغز شما تحریک گردد و بخواهد از فست فود به عنوان یک پاداش و راهی برای احساس لذت و ترشح دوپامین استفاده کند. با گذر زمان، شما کنترل کمتری روی فکر خود خواهید داشت و هر زمان تبلیغات غذاهای آماده را ببینید دلتان می خواهد آن ها را بخورید و جدا از خرج کردن پول هایتان، سلامت جسم و روانتان را هم به خطر بیندازید.

6. ممکن است به بیش فعالی دچار شوید

زیاده روی در مصرف فست فود یا هر نوع غذای ناسالم دیگری می تواند شما را عصبی کند. این رویداد ارتباط مستقیمی با رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده موجود در این غذاها دارد. پژوهش ها نشان می دهند رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده می توانند احساس بیش فعالی در پی داشته باشند و باعث شوند فرد رفتارهای ناهنجاری از خود نشان دهد.

7. احتمال ابتلا به زوال عقل بالا می رود

فست فودهای چرب و چیلی می توانند فراوری انسولین را در بدن افزایش دهند. افزایش سطح انسولین جدا از اینکه منجر به شکل گیری بیماری دیابت نوع 2 می گردد، ارتباط بسیار نزدیکی هم با زوال عقل دارد.

اگر مغز شما نسبت به انسولین مقاومت نشان دهد با کاهش توانایی ذخیره خاطرات و اطلاعات روبه رو می گردد و خطر ابتلا به زوال عقل و مسائل فکری را افزایش می دهد. به همین علت بعضی کارشناسان بیماری آلزایمر را به عنوان دیابتِ مغز می شناسند.

8. توانایی یادگیری تان پایین می آید

پژوهش ها نشان می دهند کسانی که در مصرف فست فود زیاده روی می نمایند عملکرد ضعیف تری در تمرین های ساده حافظه به نمایش می گذارند. کارشناسان بر این باورند فست فود و غذاهای ناسالم می توانند انعطاف پذیری عصبی را کاهش دهند؛ فرآیندی که به مغز اجازه می دهد تجربیات گوناگون را به عنوان خاطره ذخیره کند.

9. به دگرگونی های شدید خلقی دچار می شوید

خیلی ها ممکن است وقتی احساس ناراحتی می نمایند وسوسه شوند و به سراغ غذاهای چرب و چیلی بروند تا حالشان خوب گردد، ولی با توجه به پژوهش ها این کار می تواند نتیجه وارونه داشته باشد. فست فود تأثیر منفی زیادی روی خلق وخو می گذارد و کسانی که احساس ناراحتی می نمایند با خوردن غذاهای چرب و آماده حالشان خراب تر می گردد.

در این شرایط برترین کار این است که غذاهای سالم و انرژی بخش مانند آجیل ها و منابع پروتئینی بخورید تا حالتان بهتر گردد و روحیه مثبت و قوی تری به دست بیاورید.

10. به سختی می توانید اشتهای خود را کنترل کنید

فست فود اعتیادآور است و به علت سرشار بودن از چربی های ترانس باعث می گردد مغز شما نتواند روی اندازه غذا خوردن و احساس گرسنگی کنترل داشته باشد. بنابراین، همیشه احساس گرسنگی می کنید و غذای بیشتری می خورید.

فست فود بعلاوه می تواند منجر به تحریک دوپامین در مغز گردد و احساس شادی به شما بدهد. این احساس شادی و لذت بردن هم اعتیادآور است و مجبورتان می نماید همیشه هوس غذاهای آماده کنید و سلامتی خود را به خطر بیندازید.

جایگزین های غذایی عالی برای فست فود و غذاهای سرخ شده

اگرچه خبر خوبی برای هواداران غذاهای سرخ شده و آماده نیست، ولی باید این غذاها را کنار بگذارید و در عوض به سراغ خوردنی های سالم بروید. البته روش های پخت وپز سالم تری هم وجود دارند که می توانید آن ها را امتحان و جایگزین استفاده از روغن کنید.

نخستین کاری که می توانید انجام دهید این است که به جای سرخ کردن غذاها در روغن های گیاهی و ناسالم از روش های پخت وپز زیر بهره ببرید:

  • کباب کردن
  • بخارپز کردن
  • پختن
  • تف دادن

شما بعلاوه می توانید از دستگاه های سرخ کن بدون روغن بهره ببرید. در این دستگاه ها از هوای داغ برای سرخ کردن غذا استفاده می گردد و قطعا انتخاب بهتری نسبت به استفاده از روغن های ناسالم به شمار می رود.

با وجود این ها، نکته اصلی این است که خوردنی های سالم و مقوی بخورید. یعنی اگر انتخاب های غذایی نادرست داشته باشید، در هر صورت سلامتی خود را به خطر می اندازید و فرقی ندارد از کدام شیوه پخت وپز بهره ببرید. پس باید غذاهای آماده کمتری مصرف نموده و با یاری روش های زیر میلتان به غذاهای ناسالم را مدیریت کنید. این کار جدا از حفظ سلامت جسمانی به بهبود سلامت روان هم یاری زیادی می نماید.

  • به جای چیپس سیب زمینی، چیپس کلم برگ تهیه کنید و بخورید.
  • به جای دونات، کلوچه و کیک های آماده که روغن های ناسالم دارند می توانید خودتان شیرینی های سالم یا گیاهی در خانه تهیه نموده و از مواد اولیه سالم و بهتری بهره ببرید.
  • با استفاده از سرخ کن های بدون روغن می توانید سیب زمینی سرخ شده آماده کنید. سیب زمینی شیرین هم انتخاب خوبی برای سرخ کردن بدون روغن خواهد بود.

افزون بر این ها، باید تا جای ممکن به سراغ خوردنی های طبیعی و مقوی بروید که سلامت جسم و روان شما را بهبود می بخشند. از برترین غذاها برای تقویت مغز و بهبود سلامتی می توانیم خوردنی های زیر را لیست کنیم.

  • آجیل
  • زردچوبه
  • ماهی آزاد (سالمون)
  • سبزی و ادویه ها
  • سبزیجات برگدار
  • روغن زیتون
  • تخم مرغ
  • شکلات تلخ
  • روغن نارگیل
  • کرفس
  • کلم بروکلی
  • آبگوشت و آب قلم
  • انواع توت ها و بری ها
  • چغندر
  • آووکادو

سخن پایانی

فست فود و غذاهای آماده ضررهای زیادی برای سلامتی دارند و این ضررها از کسی پوشیده نیستند، ولی خیلی ها ممکن است چیزی درباره تأثیر این غذاها روی افسردگی و سایر مسائل روانی ندانند.

با توجه به پژوهش ها، مصرف همیشگی و بلندمدت فست فود و غذاهای سرخ شده می تواند روی مغز و اعصاب شما تأثیر منفی بگذارد و منجر به شکل گیری انواع مسائل روانی از جمله افسردگی و اضطراب گردد. برترین کار این است که این غذاها را کنار بگذارید تا سلامت جسم و روان خود را حفظ کنید. شما می توانید در عوض از باقی مواد خوراکی و بعلاوه شیوه های پخت وپز دیگر از جمله بخارپز کردن بهره ببرید تا برنامه غذایی سالم تری داشته باشید و به آسانی بیماری های گوناگون را مدیریت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ توسعه دهنده ها مگ را بخوانید.

منابع: Dr. Axe, The Healthy

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا فست فود و غذاهای سرخ شده می توانند منجر به افسردگی شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فست فود و غذاهای سرخ شده می توانند منجر به افسردگی شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید