با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، وب سایت گجت نیوز - ندیم نجم آبادی: مرگبارترین جانور دنیا، کوسه یا حتی انسان نیست. در واقع جانوران بیشتر با انتقال بیماری باعث تلفات انسانی می شوند؛ نه به طور مستقیم. در ادامه با تعدادی از مرگبارترین موجودات دنیا آشنا خواهید شد.

با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید

در این فهرست پانزده گانه، بعضی از مرگبارترین موجودات دنیا را گردآوری نموده ایم که طبق برآوردها، عامل بیشترین تعداد مرگ و میر در انسان هستند. ظاهرا شکارچیان درنده خو، آن قدر ها هم خطرناک نیستند؛ ولی موجودات کوچک تر را نباید دست کم بگیرید.

15. کوسه: 6 مرگ در سال

حمله کوسه به انسان، خیلی نادر است. مثلا در سال 2014 تلفات ناشی از حمله کوسه ها در سطح دنیا، فقط سه مورد بود و در سال 2015 به شش مورد رسید که آن را می توان رقم میانگین در نظر گرفت.

14. گرگ: 10 مرگ در سال

حمله گرگ ها نیز در بسیاری از مناطقی که این حیوانات زندگی می نمایند، رایج نیست. آنالیز ها نشان می دهد که در 50 سال منتهی به 2002، این حملات به ندرت در اروپا و آمریکای شمالی رخ داد. البته گزارش هایی از بعضی مناطق هند، به چندصد مورد حمله طی دو دهه اشاره دارد؛ چیزی که میانگین را به 10 کشته در هر سال رسانده است.

13. شیر: بیش از 22 مرگ در سال

آمار تلفات ناشی از حمله شیر ها نیز در هر سال متفاوت بوده است. مطالعه سال 2005 نشان داد که از سال 1990، فقط در تانزانیا 563 نفر در اثر حمله شیر ها کشته شدند. این یعنی به طور میانگین 22 نفر در هر سال. البته کشته شدگانی در خارج از تانزانیا هم بودند؛ اما دستیابی به یک رقم دقیق دنیای، کار ساده ای نیست.

12. فیل: 500 مرگ در سال

بر اساس مقاله سال 2005 نشنال جئوگرافیک، هر ساله پانصد نفر در اثر حمله فیل کشته می شوند. با این حساب، فیل ها نیز می توانند جانوران خطرناکی باشند.

11. اسب آبی: 500 مرگ در سال

برای مدت زیادی، اسب های آبی مرگبارترین حیوانات آفریقا شناخته می شدند. این موجودات به پرخاشگری علیه انسان معروف هستند و به قایق ها نیز حمله ور می شوند.

10. کرم نواری: 700 مرگ در سال

اما برسیم به انگل ها که از مرگبارترین موجودات برای انسان محسوب می شوند. مثلا همین کرم نواری، عامل ایجاد یک عفونت موسوم به سیستی سرکوزیس (cysticerosis) و مرگ تقریبی هفتصد نفر در هر سال است.

9. کروکودیل: 1000 مرگ در سال

هم اکنون در بین جانوران بزرگ، کروکودیل ها عامل بیشترین تلفات انسانی در آفریقا هستند. این چیزی است که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می گوید؛ هرچند که رقم دقیق را سخت می توان بیان کرد.

8. آسکاریس: 4500 مرگ در سال

کرم لوله ای آسکاریس، عفونت آسکاریازیس را به وجود می آورد. بر اساس نتایج تحقیق سال 2013، این بیماری در هر سال جان حدود 4500 نفر را می گیرد. به گفته سازمان بهداشت دنیای، این عفونت در روده کوچک رخ می دهد و عمدتا بچه ها را مبتلا می سازد.

7. مگس تسه تسه: 10هزار مرگ در سال

مگس تسه تسه، نوعی بیماری موسوم به مرض خواب را منتقل می نماید؛ یک عفونت انگلی که در ابتدا باعث سردرد، تب، درد مفاصل و خارش می گردد. اما بعدتر می تواند مسائل جدی عصبی را به وجود بیاورد. البته شمار تلفات ناشی از این بیماری در حال کاهش است و آمار های فعلی، به 10هزار مرگ و میر در هر سال اشاره دارند.

6. ساس بوسه زن: 12هزار مرگ در سال

ساس قاتل یا بوسه زن، ناقل بیماری شاگاس است که به طور میانگین، هر سال 12هزار نفر را می کشد. این بیماری، یک عفونت انگلی است که به وسیله همین حشره منتقل می گردد. نیش زدن صورت افراد، علت نام گذاری آن به ساس بوسه زن بوده است.

5. حلزون آب شیرین: بیش از 20هزار مرگ در سال

شاید انتظار نداشته باشید نام یک حلزون را در فهرست مرگبارترین موجودات دنیا ببینید؛ ولی حلزون آب شیرین، ناقل کرم های انگلی است که بیماری تب حلزون (schistosomiasis) را ایجاد می نمایند. این بیماری باعث شکم درد های شدید و بروز خون در ادرار یا مدفوع می گردد. میلیون ها نفر به این عفونت دچار می شوند و سازمان بهداشت دنیای، مرگ 20هزار تا 200هزار نفر را به شیستوزمیازیس نسبت می دهد.

4. سگ: 35هزار مرگ در سال

سگ های آلوده به ویروس هاری هم می توانند مرگبار باشند؛ هرچند که برای پیشگیری، می توان از واکسن استفاده کرد. مرگ 35هزار نفر در هر سال، به بیماری هاری ارتباط دارد که در 99درصد موارد، سگ ها عامل آن هستند.

3. مار: 100هزار مرگ در سال

نیش مار، جان بیش از 100هزار نفر را در سال 2015 گرفت. بدتر آنکه در سطح دنیا، با کمبود یکی از پادزهر های ضروری روبرو هستیم.

2. انسان: 437هزار مرگ در سال

به گزارش اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، 437هزار قتل در سال 2012 رخ دارد. به این ترتیب، انسان دومین جانور مرگبار (و نخستین پستاندار مرگبار) برای نوع بشر محسوب می گردد.

1. پشه ها: 750هزار مرگ در سال

پشه ها در صدر فهرست مرگبارترین موجودات جای دارند. این حشرات مزاحم با مکیدن خون، آلودگی را نفر به نفر منتقل می نمایند. مالاریا به تنهایی، بیش از نصف مرگ و میر های مرتبط با پشه ها را رقم می زند و در جنوب صحرای آفریقا شایع است. البته این آمار رو به کاهش نهاده؛ به طوری که از سال 2000 تا 2015، شیوع مالاریا 37درصد کمتر شده است.

تب دِنگ، یکی دیگر از بیماری های ناشی از پشه ها به شمار می رود که در بعضی کشور های آسیایی و آمریکای لاتین، باعث بستری شدن یا حتی مرگ بسیاری از بچه ها می گردد.

منبع: sciencealert

منبع: برترین ها

به "با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مرگبارترین موجودات کره زمین آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید