سرنوشت نورمهال اندر خم یک کوچه

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، فاطمه کاظمی- همدان ـ خبرنگار :چالش نورمهال وارد 2 سالگی خود شده اما وضعیت آن هنوز تعیین تکلیف نشده است.

سرنوشت نورمهال اندر خم یک کوچه

دقیقا از روزی که کمیته امداد امام خمینی (ره) لودرهایش را در کنار عمارت نورمهال به کار انداخت تا با خاکبرداری در محوطه آن 2 برج بسازد که در حیطه پروژه های اقتصادی این نهاد تعریف شده بود، داد فعالان میراث فرهنگی بلند شد که هم خاکبرداری در این منطقه پایه های عمارت تاریخی نورمهالرا تهدید می کند و هم ساخت این برج ها عرصه و حریمش را. کمیته امداد مدعی است سال ها پیش از میراث فرهنگی بابت ساخت این برج ها مجوز گرفته و میراث فرهنگی ادعا می کند برای این کار مجوزی صادر نکرده است.

رفته رفته مشخص شد علیرضا ایزدی، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، پای مجوز تخریب نورمهال را امضا کرده است، اما نکته اینجاست که تاریخ آن مجوز منقضی شده و کمیته امداد مجبور است مجددا اقدام به دریافت مجوز از میراث فرهنگی کند. در طول این مدت، فعالان مدنی و میراث فرهنگی همدان بارها و بارها به ساخت برج ها در عرصه عمارت نورمهال اعتراض کردند و به مدیران ارشد نامه نوشتند و خواستار در نظر دریافت زمین معوض برای کمیته امداد امام خمینی (ره) شدند تا ضمن حفظ منافع پیمانکار، نورمهال نیز برای آیندگان حفظ شود. این اعتراض ها و نقدها تا جایی پیش رفت که موضوع نورمهال را به چالشی ملی تبدیل کرد و اکنون همه از آن اطلاع دارند.

  • ماجرای ادامه دار

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر در پاسخ به این سوال وبلاگ توسعه دهنده ها که چرا مشخص تکلیف موضوع نورمهال آنقدر طول کشید، می گوید: واقعیت این است که من هم انتظار داشتم تکلیف خانه نورمهال بسیار زودتر از اینها روشن و مشخص شود. رضوان سلماسی ادامه می دهد: شاید بهتر بود مسئولیت مستقیم پیگیری کار را یکی از مدیران برعهده بگیرد و تقسیم وظایف شود. به نظرم این موضوع می تواند به عنوان یک نقد در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نورمهال حفظ خواهد شد، بیان می کند: این که نورمهال حفظ خواهد شد یا نه باید بگویم که اولا در حال حاضر همت بر حفظ این خانه ارزشمند است و دوم این که نباید هرگز ناامید شد. تا آنجایی که من اطلاع دارم بحث ملک معوض در دست بررسی است و در حال حاضر شهرداری و نمایندگان کمیته امداد و مجتمع اقتصادی در حال بررسی این موضوع براساس خواسته های طرفین هستند و بنده شخصا امیدوارم نتیجه این مذاکرات در نهایت به حفظ خانه نورمهال بینجامد.

  • کمیته امداد همکاری کند

عباس صوفی، شهردار همدان، به وبلاگ توسعه دهنده ها می گوید: طی جلسه ای که با نمایندگان و مجمع اقتصادی کمیته امداد داشتیم به تفاهم رسیدیم که اگر کمیته امداد همکاری کند، اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد. وی خاطرنشان می کند: نظر استانداری، شهرداری و شورای شهر درباره این موضوع مثبت است و منتظر اعلام نتیجه از سوی مسئولان کمیته امداد هستیم و نظر آنها در این زمینه کارساز خواهد بود. شهردار همدان درباره این که آیا موضوع تفاهم نامه ارائه زمین معوض به کمیته امداد است از پاسخ طفره می رود و ادامه می دهد: تفاهم نامه خوبی است و اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

در حال بررسی

محمودرضا عراقی، معاون امور عمرانی استاندار، درباره وضعیت نورمهال می گوید: این موضوع در حال بررسی است. معلوم نیست بتوانیم زمین معوض را تامین کنیم یا نه اما اگر بتوانیم حتما این کار را خواهیم کرد. وی می افزاید: نمی توان جای دیگری از شهر را خراب کرد که نورمهال باقی بماند. نتیجه باید منطقی باشد اما عمارت تاریخی نورمهال حفظ خواهد شد.

  • ورود شورای شهر به موضوع

چندی پیش 600 هنرمند، فعال فرهنگی و فعال مدنی به استاندار نامه نوشتند و درخواست حل این چالش را مطرح کردند. سیدسعید شاهرخی هرگز به این نامه پاسخ نداد و موضوع پیچیده تر شد تا این که شورای اسلامی شهر برای این مشکل تشکیل جلسه داد. در این جلسه که با حضور اصحاب رسانه و شماری از فعالان فرهنگی، شهردار، فرماندار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مدیرکل دیوان محاسبات همدان و جمع دیگری از مدیران استان برگزار گشت، حاتم نیکخو مدیرکل دیوان محاسبات گفت: باید حریم حفاظتی عمارت نورمهال مشخص شود و اگر ساخت وساز در حریم آثار تاریخی باشد، می توان مصوبات کمیسیون ماده پنج را نیز لغو کرد. پیشنهاد می کنم زمین محوطه عمارت نورمهال ساخته نشود و به کمیته امداد امام خمینی (ره) زمین معوض تعلق بگیرد. قرار شد این پیشنهاد فردای آن روز در جلسه فرمانداری با حضور مسئولان بررسی شود و نتیجه از طریق فرماندار به اطلاع عموم برسد. فردای آن روز استاندار به همراه سایر مدیران از نورمهال و محل ساخت برج ها بازدید کرد و از فرماندار خواست این موضوع را پیگیری کند.

بعد از جلسه فرمانداری، روابط عمومی فرمانداری اطلاعیه ای صادر کرد که در آن آمده بود: با توجه به مجوزهای صادرشده طی سنوات گذشته و آغاز عملیات اجرایی ساخت وساز در جوار عمارت نورمهال و توقف این عملیات، مهندس شاهرخی، استاندار همدان، با همراهی مدیرکل دیوان محاسبات استان، معاون امور عمرانی استاندار، فرماندار شهرستان همدان، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر، مدیران کل میراث فرهنگی و کمیته امداد و دیگر مدیران ذی ربط بازدیدی از عمارت نورمهال و محل مورد نظر برای ساخت واحدهای مسکونی مجتمع اقتصادی کمیته امداد به عمل آورد.

متعاقب این بازدید و تأکید استاندار همدان مبنی بر رعایت قانون و دستور ارائه راهکارهای پیشنهادی برای حل وفصل این موضوع، جلسه ای 3 ساعته در فرمانداری با حضور مدیران مرتبط با ریاست فرماندار همدان برگزار و پیشنهادهای مختلف از سوی مدیران مطرح شد. در سرانجام این جلسه، فرماندار همدان از حضور مدیرکل دیوان محاسبات در این نشست، بازدید اجرا شده و همراهی ایشان قدردانی کرد و گفت: برای حل وفصل این موضوع پیشنهادهای مختلف طرح شده است و از لحاظ تطبیق با قوانین بالادستی و امکان اجرایی شدن آنها مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار می گیرد تا نهایتا تصمیم نهایی اتخاذ و به اجرا گذاشته شود که متعاقبا نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد. اما بعد از آن جلسه دیگر هیچ اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نگرفت.

منبع: همشهری آنلاین

به "سرنوشت نورمهال اندر خم یک کوچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت نورمهال اندر خم یک کوچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید