عطوان آنالیز کرد: خروج آمریکا از افغانستان؛ سرنوشت شوم اعراب مورد حمایت آمریکا

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، یک تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه خروج آمریکا از افغانستان در شرایط نو را لکه ننگ و خیانتی نو ضد متحدان این کشور دانست و نوشت که عرب ها باید از این موضوع نسبت به سرانجام شوم خود درس بگیرند.

عطوان آنالیز کرد: خروج آمریکا از افغانستان؛ سرنوشت شوم اعراب مورد حمایت آمریکا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ توسعه دهنده ها، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله ای به خروج کامل نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی عظیم بگرام در افغانستان بعد از 20 سال جنگ پرهزینه که بالغ بر 3500 نظامی آمریکایی را به کام مرگ کشانده و ده ها هزار نفر را زخمی کرد و بیش از دو تریلیون دلار هزینه بر دوش آمریکایی ها گذاشت، اشاره نموده و می نویسد که این عقب نشینی چند موضوع را اثبات می نماید:

اول: این خروج به معنی اعتراف رسمی و عملیاتی به شکست و سرانجام کار نیروهای آمریکایی در کشوری است که پیش از این هم نیروهای اتحاد جماهیر شوروی را در نتیجه فعالیت های نظامی مجاهدان افغان که آموزش دیده از سوی غرب بودند، از خاک خود بیرون راندند. به این ترتیب می توان گفت تاریخ بار دیگر تکرار شده است.

دوم: احتمال جنگ داخلی و فرقه ای و نژادی بین قبایل پشتون که 45 درصد از جمعیت افغانستان را شامل می گردد و بیشتر آنها شامل نیروهای طالبان می گردد، وجود دارد. طرف مقابل این جنگ ممکن است نژادهای دیگر نظیر تاجیک و شیعیان هزاره و نژادهای دیگر موجود در افغانستان باشد.

سوم: نکته سوم افزایش احتمال تجزیه افغانستان بر اساس مبانی طایفه ای و فرقه ای و تبدیل آن به کشوری شکست خورده و بی ثبات است که در همسایگی پاکستان و ایران قرار گرفته است.

این مقاله می افزاید که این خروج هیچ مرنام جشن یا عزایی را در پی نداشت و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هدیه بمب گذاری شده از متحد آمریکایی خود دریافت کرد و احتمالاً روزهای آینده را می شمارد تا ببیند چه زمانی حضور وی در کاخ ریاست جمهوری به سرانجام خواهد رسید و احتمالاً سرنوشتی بدتر از همتایان سابق خود خواهد داشت.

عطوان تاکید می نماید که در شرایط تازه احتمالاً القاعده با قدرت در نسخه تازه خود یعنی دولت اسلامی داعش بازخواهد گشت و افغانستان را به جنگلی از انواع تسلیحات سبک و سنگین تبدیل خواهد نمود، فرایند فروپاشی ارتش افغانستان هم از دست کم دو ماه پیش شروع شده و رهبران این کشور از جمله غنی باید در پی پناهگاه امنی در آمریکا یا اروپا برای خود باشند. البته در شرایطی که بتوانند از دست نیروهای طالبان فرار نمایند.

وی می افزاید که وعده های آمریکا برای ایجاد آرامش و رفاه و دموکراسی در افغانستان و تبدیل کردن این کشور به بهشت عدن مانند عراق پوشالی از آب عایدی و ثابت شد که این وعده ها نمایشی برای خندیدن به ریش افغان ها بود.

در حال حاضر طالبان پیشروی نموده و بیشتر استان های افغانستان را در اختیار گرفته و نیروهای آن در راه رسیدن به کابل هستند و کنترل کامل افغانستان به وسیله طالبان احتمالا تنها چند هفته زمان احتیاج دارد.

عطوان در تحلیل اهداف این اقدام نوشت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به این ترتیب کوشش دارد درگیری ها و نابسامانی های خاورمیانه را به محیط جغرافیایی چین انتقال دهد و از اهرم اسلام سیاسی [افراطی] به نام روش اجرایی قاطع خود در این عرصه استفاده کند. به این ترتیب ما باید شاهد پمپاژ میلیاردها دلار از اموال نفتی کشورهای خلیج فارس برای تامین اقتصادی این پروژه تازه باشیم، همانطور که پیش از آن این دلارها در جنگ افغانستان و سوریه هزینه شده بود. درست به همین دلیل است که حمایت و نگاه ناگهانی آمریکایی ها به قبایل اسلامگرای ایگور در شرق چین و نزدیکی مرزهای افغانستان جلب شده است.

عطوان این عقب نشینی را لکه ننگ تازهی در تاریخ آمریکا و خیانتی عظیم ضد متحدان این کشور و بدعهدی تازه آمریکایی ها دانست و در عین حال تاکید نمود که تصور نمی نماید متحدان عرب آمریکا از این موضوع هم درس بگیرند و به سرانجام خجالت بار خود بیندیشند، چرا که آنها نمی خواهند و نمی توانند به این مسائل فکر نمایند، چون کار از کار گذشته است و آنها تمام تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا قرار داده اند و تنها گزینه فراروی آنها گزینه ای است که شاه ایران با آن روبرو شد یعنی مرگ در تبعید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "عطوان آنالیز کرد: خروج آمریکا از افغانستان؛ سرنوشت شوم اعراب مورد حمایت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عطوان آنالیز کرد: خروج آمریکا از افغانستان؛ سرنوشت شوم اعراب مورد حمایت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید