نگهداری از گل تاج الملوک

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، گل تاج الملوک دارای بیش از 50 گونه است. گیاهی است مقاوم و چندساله که به سرما مقاوم است. بعضی از گونه های این گیاه سمی است و بهتر است در داخل منزل نگهداری نشوند. گل تاج الملوک معمولاً دارای 5 گلبرگ به رنگ های مختلف است که از اردیبهشت یا اواخر فروردین آغاز به شکوفایی می نماید. در ادامه نحوه نگهداری از جمله نور مناسب، نحوه آبیاری، خاک و تکثیر گل تاج الملوک را شرح می دهم.

نگهداری از گل تاج الملوک

نام علمی گیاه گل تاج الملوک : Aquilegia

خاک مناسب گل تاج الملوک:

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها به نقل از باغ سبز ،گل تاج الملوک در انواع خاک ها می تواند زندگی کند با این حال در خاکی که زهکش خوبی داشته باشد و همچنین حاوی مواد ارگانیک همانند خاک برگ باشد، رشد و گلدهی بهتری خواهد داشت. توجه داشته باشید که تاج الملوک اصولاً کمبود مواد غذایی را بیش از نامناسب بودن زهکش خاک تحمل می نماید. برای کوددهی این گیاهان می توان از کودهای کامل با فرمول 10.10.10 و یا 5.10.5 هر ماه یکبار در طی بهار و تابستان استفاده کرد. همچنین پخش کردن لایه ای از خاک برگ به ضخامت حدود 10 سانتیمتر در ابتدای فصل بهار بر روی سطح خاک اطراف گیاه می تواند به رشد بهتر گیاه یاری کند توجه داشته باشید که لایه خاک برگ از طوقه گیاه فاصله داشته باشد زیرا رطوبت ماندگار در خاک برگ می تواند موجب تحریک پوسیدگی در طوقه گیاه گردد.

نحوه آبیاری گیاه تاج الملوک:

رطوبت و آبیاری زیاد برای گل تاج الملوک مناسب نیست و باعث پوسیدگی آن می گردد. زمانی گیاه را آبیاری کنید که سطح خاک نسبتاً خشک شده باشد. بدین صورت معمولاً هفته ای یک مرتبه آبیاری برای این گیاه کافی است مگر اینکه هوا خیلی گرم و یا خاک خیلی سبک باشد و نتواند رطوبت را در خود حفظ کند و در چنین شرایطی می بایست هر چند روز یکبار نسبت به آبیاری این گیاه اقدام کرد. آبیاری بیش از اندازه موجب زرد شدن تدریجی برگ های گیاه و پوسیدن و از بین رفتن گیاه خواهد شد. آبیاری کم و خشکی کشیدن گیاه موجب عدم گلدهی گیاه، ریز ماندن گل ها، کوتاه تر شدن عمر گل ها و سوختگی نوک و حاشیه برگها می گردد.

نور مناسب گل تاج الملوک:

گل تاج الملوک در مکان هایی با نور کامل (8 ساعت نور مستقیم در روز) و یا نیمه سایه نیمه آفتاب رشد می نماید و گلدهی دارد. اگر تابستانهای گرمی در منطقه خود دارید کاشتن این گیاه در مکانی که در ساعات گرم بعد از ظهر از سایه برخوردار است به شادابی و رشد بهتر این گیاه یاری خواهد نمود.

دما:

قسمت های هوایی این گیاه با سرد شدن هوا زرد می شوند و از بین می فرایند اما قسمت زیرزمینی این گیاه زنده باقی می ماند و با گرم شدن هوا در بهار آغاز به جوانه زنی می نماید. مقاومت این گیاه در طی زمستان خوب است و طوقه و قسمت زیرزمینی آن سرمای هوا را تا 35- سانتی گراد می تواند تحمل کند.

روش تکثیر گل تاج الملوک:

کاشت بذر متداول ترین روش تکثیر این گیاه است. با توجه به شرایط آب و هوایی و معمولاً کیسه های بذر بر روی گیاه حدود اواخر تابستان یا اوایل پاییز می رسد و می توان از گیاه مادری آنها را جدا کرد. بذرها را می بایست از داخل محفظه ها درآورد. بذرهای این گیاه اگر در میان موادی که کمی رطوبت نگه می دارند همانند پیت موس، کوکوپیت و سایر مواد مشابه و حدود 6 هفته در دمای سرد 5-1 درجه قرار داده شوند جوانه زنی بهتری خواهند داشت. بعد از رفع شدن احتیاج سرمایی بذرها می توان آنها را کاشت اما معمولاً اوایل فصل بهار زمان مناسبی برای این کار است. به منظور کاشت بذر می توان از مخلوط خاک معمولی با خاک برگ کاشت و با لایه نازکی از خاک پوشاند.

قبل از قرار دادن بذرها بر روی سطح خاک حتماً مخلوط خاک را ابتدا مرطوب کنید. سپس بذرها را پخش می کنیم و بعد سطح خاک را آبیاری می کنیم که اگر با روش غبار پاشی این کار را انجام دهیم مانع از جابجایی بذرها در داخل خاک می شویم. چون بذرها این گیاه ریز هستند و با جریان ایجاد شده توسط آبیاری معمولی در خاک جابجا می شوند. بعد از سبز شدن بذرها و ظهور برگ اولیه می توان روش آبیاری را تغییر داد و به جای غبار پاشی سطح خاک از روش آبیاری معمولی استفاده کرد.

جوانه زنی بذرها معمولاً 15 روز طول می کشد و گیاه حاصل از بذر معمولاً 3-2 سال طول خواهد کشید تا به گلدهی برسد. روش دیگر تقسیم گیاه مادری است که البته هر چند سال یکبار می بایست نسبت به آن اقدام گردد.

معمولا تکثیر با بذر بهتر است زیرا گیاهان بالغ اگر به دلیل تقسیم از خاک بیرون آورده شوند حداقل 2 سال زمان احتیاج دارند تا مجدد به اوج گلدهی خود برسند. برای این روش بهتر است تا زمان رکود و استراحت گیاه صبر کرد. در اواخر زمستان/ ابتدای بهار گیاه مادری از زمین بیرون آورده می شوند و معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند. ریشه ها را با زور و فشار از هم جدا نکنید بلکه می توان از وسیله ای تیز همانند قیچی باغبانی یاری گرفت و توده ریشه را به دو دسته تقسیم کرد. سپس هر دسته را در خاک کاشت. دقت کنید که عمق کاشت به همان میزانی باشد که قبلاً توده ریشه در خاک قرار داشته است.

هرس گل تاج الملوک:

در طی سال می توان زمانی که گل ها پژمرده شده اند نسبت به قطع آنان اقدام کرد. البته این در صورتی است که قصد دریافت بذر از گیاه را نداشته باشیم. همچنین اگر بعد از یک دوره گلدهی، گیاه را نسبتاً شدید هرس کنیم و البته اگر از آبیاری خوبی برخوردار باشد، امکان گلدهی مجدد گیاه وجود دارد. همچنین در پاییز و بعد از زرد شدن طبیعی برگ ها، شاخسار گیاه را تقریباً تا نزدیکی سطح زمین کوتاه می کنیم. سپس روی این ناحیه را با خاک برگ یا کود پوسیده دامی به ضخامت 10 سانتیمتر می پوشانیم تا از خطر یخزدگی قسمت های زیرزمینی را محافظت کنیم. البته با فرارسیدن فصل بهار می بایست این لایه را از روی گیاه کنار زد تا برای رشد ساقه های جدید از زیر خاک مزاحمت ایجاد نکنند.

منبع: جام جم آنلاین

به "نگهداری از گل تاج الملوک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری از گل تاج الملوک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید