ورود کمیسیون انرژی مجلس به حادثه آتش سوزی در بندر شهید رجایی

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به موضوع آتش سوزی در بندر شهید رجایی خبر داد.

ورود کمیسیون انرژی مجلس به حادثه آتش سوزی در بندر شهید رجایی

احمد مرادی در گفت وگو با وبلاگ توسعه دهنده ها، اظهار کرد: در روز 16 خرداد با حضور در مجتمع بندری شهید رجایی بازدید میدانی از محل حادثه و بررسی علل آن با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان انجام شد.

وی ادامه داد: در تاریخ 10 آذر ماه سال 86 محدوده ای به وسعت 100 هکتار واقع در فاز سوم و دو هکتار از اراضی ترافیک ساحلی منطقه ویژه مالی بندر شهید رجایی جهت تسهیل در امور حمل ونقل کالا و ارائه خدمات بندری با حفظ حقوق مالکانه سازمان بنادر و کشتیرانی و بدون دریافت اجاره بها به سازمان منطقه آزاد قشم واگذار می شود که در همان دهه هشتاد طی توافقی این اراضی به بندر شهید رجایی واگذار و در مقابل 100 هکتار در یکی از سایت های این بندر نیز به منطقه آزاد قشم اعطا شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه آزاد قشم این محوطه را به یکی از شرکت های بخش خصوصی واگذار و آن شرکت در محل مستقر می شود، شرح داد: این شرکت وظیفه نگهداری از مواد خطرناک همچون گازهای مشتعل، لمسی، جامدات سریع اشتعال، گازهای اشتعال زا، جامدات و مایعات سمی، آلاینده ها و از این دسته مواد نیز بر عهده داشت.

وی با اشاره به بندر شهید رجایی خود ترمینال مجزای نگهداری کالاهای خطرناک دارد که به خوبی و با ایمنی بالا و با استقرار نیروهای امدادی و انجام اصول ایمنی نیز مدیریت می شود، گفت: اما این موضوع در خصوص سایت اختصاص داده شده به سازمان منطقه آزاد قشم نیز وجود نداشت و ایمنی و اصول حفاظتی در این محوطه به هیچ وجه رعایت نشده بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص شرح وقوع حادثه شرح داد: یک دستگاه ریچ استاکر فرسوده در سایت مذکور در حال فعالیت بوده که کاربر آن متوجه می شود یکی از پمپ ها نشتی روغن دارد و پس از مدتی پمپ فوق الذکر خالی شده و دیگر دستگاه توان بالا بردن کانتینر نداشته و کانتینر نیز سقوط می کند که با وجود محوطه نگهداری مواد خطرناک نیز جرقه و سپس آتش سوزی رخ می دهد.

وی اضافه کرد: ابتدا کاربر دستگاه به همراه چند تن بدون اطلاع به نیروهای امدادی بندر شهید رجایی با کپسول های معمولی اقدام به اطفا آتش می کنند که این امر نتیجه ای در برندارد درحالی که اگر به نیروهای امدادی اطلاع داده می شد در زمانی کمتر از 4 دقیقه نیروهای آتش نشان بندر شهید رجایی در محل استقرار و شاید حوادث بعدی رخ نمی داد.

مرادی ادامه داد: در همین زمان یکی از کانتینرها که خود حاوی کپسول های اکسیژن بوده نیز منفجر و سبب می شود تکه ای از کانتینر به طول 1.5 متر و عرض 30 تا 40 سانتی متر نیز به سمت یکی از گاردهای حفاظتی بندر شهید رجایی پرتاب و متأسفانه پس از مدتی، علی رغم تلاش نیروهای امدادی وی در اثر ایست قلبی و شدت جراحت وارده جان خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه طبق گفته مسئولان ارزیابی، اگر فداکاری ها و تلاش های گارد حفاظتی به ویژه زنده یاد محمد بهادری نبود شاید تلفات جانی این حادثه افزایش یافته بود، گفت: خوشبختانه مدیریت مناسب در این حادثه سبب شد تا از استقرار افراد غیر مرتبط در نزدیکی حادثه جلوگیری و شاهد تلفات جانی بیشتری نباشیم، هرچند از دست دادن زنده یاد بهادری خود از تقصیر عوامل مقصر در این حادثه کم نخواهد کرد.

عضو مجمع کنندگان هرمزگان در مجلس با اشاره به اینکه متولی و نظارت بر عملکرد تمامی شرکت های مستقر در بندر شهید رجایی بر عهده اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است، اضافه کرد: مسئولان بنادر و دریانوردی هرمزگان باید پاسخگو عملکرد خود باشند و اگر کسانی سبب عدم نظارتشان بر سایت مذکور شده نام ببرند یا اگر نظارت سازمان بنادر و دریانوردی ضعف داشته باید پاسخگو افکار عمومی باشند زیرا این بی توجهی به هیچ وجه غیرقابل گذشت است.

وی با بیان اینکه خسارت مالی این حادثه هنوز برآورد نشده اما میزان قابل توجهی خواهد بود، شرح داد: به طور حتم کمیسیون انرژی مجلس با توجه به وجود مواد خطرناک در این محوطه و نگهداری غیراصولی و دور از استاندارد آن به این پرونده ورود خواهد کرد و امیدوارم کمیسیون عمران نیز با توجه به عدم نظارت کافی بر تعهدات ایمنی شرکت مذکور ورود جدی داشته باشد.

مرادی با اشاره به اینکه از دستگاه قضائی خواهشمندم در این پرونده ورود جدی داشته باشد، اضافه کرد: امیدوارم همان طور که رئیس کل دادگستری هرمزگان در صحبت های خود از دستور ویژه برای رسیدگی به این پرونده سخن گفته، در اسرع وقت مسببان این حادثه دلخراش شناسایی و برخورد قاطع صورت گیرد.

این کننده مجلس با بیان اینکه بندر شهید رجایی یکی از شاخص های استراتژیک مالی کشورمان در برابر کشورهای منطقه است و چنین حوادث سهل انگارانه زیبنده و شایسته نیست، گفت: رعایت اصول HSE باید سرلوحه چنین دستگاه هایی باشد که متأسفانه بازهم نشان دادن نظارت ضعیف سبب بروز حوادثی غیرقابل جبران می شود.

وی در سرانجام گفت: متأسفانه نظارت مسئولان بر مناطق آزاد مناسب نبوده و بارها کنندگان مجلس این موضوع را متذکر شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ورود کمیسیون انرژی مجلس به حادثه آتش سوزی در بندر شهید رجایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود کمیسیون انرژی مجلس به حادثه آتش سوزی در بندر شهید رجایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید