کشف سنگ مزارهای تاریخی در محله دوشنبه ای بافت تاریخی گرگان

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، معاون میراث فرهنگی استان گلستان از کشف سنگ مزارهای تاریخی در محله دوشنبه ای گرگان اطلاع داد و گفت: این سنگ قبرها هنگام بهسازی بافت تاریخی گرگان (استرآباد) کشف شد.

کشف سنگ مزارهای تاریخی در محله دوشنبه ای بافت تاریخی گرگان

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، سارا اخوت با اعلام این خبر گفت: در حین عملیات مرمت بنای تکیه محله دوشنبه ای واقع در جنب بقعه امامزاده راضیه و مرضیه (ع) ، هفت عدد سنگ قبر کشف شد که از نظر فرم به دو نوع صندوقی و ایستاده (ریشه دار) است.

او اضافه نمود: به جز یک مورد از این سنگ مزار های صندوقی که فاقد نوشته و تنها دارای دو نقش کنده محرابی شکل در قسمت بدنه است، بقیه سنگ ها دارای کتیبه هستند.

اخوت خاطر نشان کرد: سه عدد از این سنگ مزارها تنها دارای نوشتار ساده مربوط به مشخصات متوفی بوده ، اما سه سنگ قبر دیگر علاوه بر مشخصات متوفی دارای تزئینات پرکار است.

او اعلام کرد: جنس این سنگ مزارها از نوع رسوبی ، رودخانه ای و یک مورد مرمر سفید بوده و دارای تزئیناتی شامل نقوش کنده محرابی شکل و اسلیمی و همچنین کتیبه هایی به خط ثلث و نسخ است.

معاون میراث فرهنگی استان گلستان توضیح داد: با توجه به مطالعات انجام شده توسط کارشناسان سنگ مزارهای بدست آمده مربوط به دوره های تیموری و صفوی است که نمونه های مشابه آن ها در موزه باستان شناسی گرگان موجود است.

او گفت: با توجه به این که در بسیاری از محلات شهر استرآباد قدیم ، گورستان هایی در اطراف اماکن مذهبی مانند امامزاده ها ، مساجد و تکایا شکل گرفته است ، لذا به نظر می رسد این سنگ مزارها مربوط به گورستان قدیمی این محل در جوار امامزاده راضیه و مرضیه (ع) است که در مرمت های دوره های متاخر تر ، از آن ها در ساخت سکوی این تکیه استفاده شده است.

اخوت یادآور شد: شورای کارشناسی برای انتقال یا نگهداری این سنگ های قدیمی تشکیل و تصمیم گرفته شد، این آثار به دلیل این که بخشی از هویت وابسته به محله دوشنبه ای ، بنای تکیه و همچنین امامزاده است، پس از مستندنگاری ، تهیه گزارش و همچنین ایجاد تعبیه مناسب قرارگیری این سنگ ها در همان محل کشف، حفظ و نگهداری گردد.

منبع: میراث آریا

به "کشف سنگ مزارهای تاریخی در محله دوشنبه ای بافت تاریخی گرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سنگ مزارهای تاریخی در محله دوشنبه ای بافت تاریخی گرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید