14 روش خلاقانه برای استفاده از ضایعات غذا و دور ریز مواد غذایی

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، ضایعات مواد غذایی یک مسئله جدی است. در واقع، وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) تخمین می زند که 30 تا 40 درصد از مواد غذایی در ایالات متحده هر سال هدر می رود. ضایعات غذا نه تنها بسیاری از منابع طبیعی ما را از بین می برد، بلکه انتشار گازهای گلخانه ای را افزایش می دهد و به تغییرات آب و هوایی یاری می نماید.

14 روش خلاقانه برای استفاده از ضایعات غذا و دور ریز مواد غذایی

خوشبختانه، می توانید چندین قدم برای کاهش ضایعات غذا بردارید، از جمله برنامه ریزی برای وعده های غذایی خود از قبل، فقط خرید آنچه احتیاج دارید، و تمرین نگهداری مناسب غذا.

استفاده از ضایعات غذا به جای دور ریختن آنها، راه ساده دیگری برای کاهش ضایعات، به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و صرفه جویی در هزینه است.

در اینجا 14 ایده خلاقانه وجود دارد که به شما یاری می نماید تا از ضایعات مواد غذایی خود درست بهره ببرید.

1. ترشی پوست هندوانه

هندوانه یک خوراکی محبوب در تابستان است اما پوست آن اغلب به نفع گوشت شیرین میوه دور ریخته می گردد.

با این حال، می توانید پوست هندوانه را ذخیره کنید و آن را برای یک میان وعده ترد و رضایت بخش ترشی کنید.

مانند ترشی کردن سایر میوه ها و سبزیجات، پوست را در مخلوطی از سرکه، آب، شکر و نمک بجوشانید تا نرم شوند، سپس در یخچال نگهداری کنید تا آماده گردد.

اگر می خواهید خلاقیت به خرج دهید، می توانید ادویه ها و چاشنی های دیگری مانند زنجبیل، دارچین، دانه فلفل یا میخک را به ترکیب اضافه کنید.

2. سعی کنید آب قلم و استخوان درست کنید

به جای خرید مکمل های گران قیمت آب قلم یا مخلوط های پودری، می توانید با صرفه جویی در استخوان های به جای مانده از گوشت، آب قلم و استخوان خود را در خانه درست کنید.

به سادگی استخوان های برشته شده را به یک قابلمه بزرگ اضافه کنید و آن را با آب پر کنید تا استخوان ها کاملاً در آب فرو بروند. آن را به جوش بیاورید و روی آن را بپوشانید و بگذارید 24 تا 48 ساعت بپزد. در مرحله بعد، آب گوشت را با استفاده از صافی صاف نموده، آن را به شیشه های در بسته منتقل نموده و در یخچال نگهداری کنید.

آب استخوان نه تنها یک جایگزین گرم و آرامبخش برای قهوه یا چای است، بلکه یک افزودنی عالی برای سوپ، خورش و سس می باشد.

3. با نان کهنه کروتون درست کنید

اگر یک قرص نان دارید که بیات شده است، احتیاجی به دور ریختن آن نیست. در عوض، از آن برای تهیه یک کروتون خانگی خوشمزه بهره ببرید.

برای آغاز، نان را به شکل مکعب های کوچک برش دهید و آنها را با روغن زیتون و چاشنی های دلخواه مانند پودر سیر، رزماری، فلفل سیاه یا پودر پیاز طعم دار کنید.

سپس، مکعب ها را روی یک ظرف بچینید و آنها را به مدت 10 تا 15 دقیقه در دمای 400 درجه فارنهایت (205 درجه سانتیگراد)، یا تا زمانی که ترد و طلایی شوند، در فر بپزید.

کروتون های خانگی به سالادها، سوپ ها و کاسرول ها طعم و مزه بیشتری می بخشد.

4. ساقه سبزی های برگ دار را تفت دهید

سبزیجات برگی مانند کیل و کلارد ساقه های فیبری دارند که خوردن آنها سخت است.

با این حال، به جای بیرون ریختن آن ها، می توانید ساقه ها را ذخیره کنید، آن ها را به قطعات کوچک خرد کنید و با کمی روغن زیتون و چاشنی های مورد علاقه تان تفت دهید.

علاوه بر یاری به کاهش ضایعات مواد غذایی، ساقه سبزی های برگ دار یک غذای جانبی خوشمزه و مملو از مواد مغذی است.

5. سبزیجات خود را دوباره در آب بکارید

بسیاری از انواع سبزیجات را می توان با قرار دادن ساقه آنها در آب دوباره رشد داد و این به شما یاری می نماید در هزینه خرید مواد غذایی صرفه جویی کنید و در عین حال ضایعات را کاهش دهید.

کلم، کرفس، پیازچه و تره فرنگی بسیار خوب عمل می نمایند، اما می توانید انواع سبزیجات دیگر را نیز بکارید.

به سادگی ته ساقه را ببرید و آن را در یک کاسه کم عمق با آب کافی قرار دهید تا ریشه ها را بپوشاند. اگرچه ممکن است برای مشاهده رشد قابل توجه زمان ببرد، اما در عرض چند روز متوجه پیشرفت خواهید شد.

6. برگ های چغندر، هویج و تربچه را ذخیره کنید

بیشتر مردم سبزی های برگ دار را که از سبزیجات ریشه ای مانند چغندر، هویج و تربچه جوانه می زنند دور می اندازند.

این سبزی ها نه تنها خوراکی و مغذی هستند، بلکه به طرز باورنکردنی همه کاره هستند. شما می توانید آنها را با سبزیجات دیگر در طیف گسترده ای از دستور العمل های آشپزی تعویض کنید.

سعی کنید برگها را برای یک غذای جانبی آسان تفت دهید یا آنها را به سالاد، سوپ، سس پستو یا هوموس اضافه کنید.

7. آب سبزیجات درست کنید

یکی از برترین راه ها برای استفاده از خرده های سبزیجات این است که خودتان آب سبزیجات درست کنید.

انجام آن آسان است. فقط تکه های سبزیجات را به یک قابلمه بزرگ اضافه کنید، روی آن ها را با آب بپوشانید، سبزی ها و ادویه هایی مانند سیر یا دانه فلفل را اضافه کنید، آن را به جوش آورید و آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشانید. سپس آب سبزیجات را با استفاده از یک صافی ریز صاف نموده و در ظرفی بگذارید و در یخچال قرار دهید.

می توانید از آب سبزیجات خانگی خود برای پختن ماکارونی یا غلات بهره ببرید، یا آن را به سوپ ها و خورش ها اضافه کنید تا طعم آن بیشتر گردد.

8. از تفاله قهوه به عنوان کود بهره ببرید

تفاله های قهوه یک کود طبیعی عالی برای گیاهان است و برای افزایش رشد، مواد آلی را به خاک اضافه می نماید. آنها بعلاوه به جذب کرم های خاکی یاری می نمایند و در عین حال حفظ آب و دفع آب را در باغ شما بهبود می بخشند.

برای استفاده از تفاله های قهوه به عنوان کود، آنها را مستقیماً در اطراف گیاهان خود بپاشید یا آنها را در چند اینچ بالای خاک بپاشید. مطمئن باشید که افراط نمی کنید یا بیش از حد اضافه نکنید، زیرا ممکن است آنها به هم چسبیده و مانع از رسیدن آب به خاک شوند.

9. گیاهان به جای مانده را فریز کنید

دفعه بعد که سبزی های تازه ای را که احتیاج ندارید در دسترس دارید، به جای دور ریختن آنها را فریز کنید تا بعداً از آنها بهره ببرید.

با شستن کامل گیاهان، برداشتن ساقه ها و خرد کردن آنها آغاز کنید. سپس آنها را در قالب یخ بریزید و روی آنها را با آب بپوشانید و چند ساعت در فریزر قرار دهید. پس از یخ زدن، مکعب های یخ را بردارید و در یک کیسه پلاستیکی در فریزر نگهداری کنید.

وقتی آماده استفاده از سبزی ها هستید، مکعب ها را به یک کاسه کوچک منتقل کنید، صبر کنید تا آب آن ذوب گردد، سپس آن را آبکش نموده و سبزی ها را خشک کنید.

10. مربای پوست میوه تهیه کنید

به جای دور ریختن پوست میوه هایی مانند سیب یا پرتقال، می توانید به راحتی آنها را ذخیره کنید تا مربای خوش طعمی از پوست میوه درست کنید.

به سادگی پوست ها را به مدت 25 تا 30 دقیقه در آب بپزید، پوست ها را صاف کنید و مایع را با شکر و آب لیمو روی حرارت زیاد بجوشانید و سپس آن را در شیشه ها یا قوطی های استریل شده بریزید.

مربای پوست میوه یک رویه خوشمزه برای پودینگ چیا، کاسه ماست و سایر دسرهای سالم است.

11. پوست مرکبات را برای خوشبو نماینده هوا ذخیره کنید

پوست مرکبات افزودنی عالی برای خوشبو نماینده های هوای خانگی است زیرا بوها را جذب می نماید.

یکی از گزینه های خانگی این است که گوشت میوه هایی مانند گریپ فروت، لیموترش یا پرتقال را جدا کنید و پوست آن را با مخلوطی از نمک دریا، گیاهان و روغن های ضروری پر کنید.

بعلاوه می توانید پوست مرکبات را با آب و ادویه جات مانند دارچین یا میخک بجوشانید تا فوراً آشپزخانه خود را تازه کنید.

12. پیه را از روغن بیکن درست کنید

پیه نوعی چربی حیوانی است که اغلب در تغذیه پرندگان برای یاری به گرم ماندن پرندگان در طول زمستان استفاده می گردد.

اگرچه می توانید برای تغذیه پرنده تان آن را آماده خریداری کنید، اما می توانید با بازیافت چکه های چربی باقی مانده از بیکن یا گوشت خوک، پیه های خود را در خانه درست کنید.

به سادگی چکه های به جای مانده را با استفاده از یک الک مشبک ریز صاف کنید تا هر گونه آلودگی را از بین ببرید. اگر بخواهید، می توانید موادی مانند کره بادام زمینی، آجیل بدون نمک یا میوه های خشک را اضافه کنید تا طیف وسیع تری از پرندگان را جذب کنید.

13. رب گوجه فرنگی به جای مانده را فریز کنید

دستور العمل های آشپزی اغلب به مقادیر بسیار کمی رب گوجه فرنگی احتیاج دارند، بنابراین معمولاً اندازه زیادی در قوطی باقی می ماند.

به جای دور ریختن آن، می توانید به جای مانده رب گوجه فرنگی خود را فریز کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.

برای آغاز، از یک قاشق کوچک رب گوجه فرنگی را بر روی یک ظرف مسطح بهره ببرید و آن را فریز کنید تا جامد گردد. بعد از چند ساعت، اسکوپ ها را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آنها را تا 3 ماه در فریزر قرار دهید تا آماده استفاده از آنها شوید.

14. کمپوست را امتحان کنید

کمپوست کردن یک راه عالی برای استفاده از ضایعات مواد غذایی بدون ایجاد زباله است.

این شامل جمع آوری مواد ارگانیک به جای مانده از آشپزخانه یا حیاط شما است، مانند زائده های میوه و سبزیجات، پوسته تخم مرغ، تفاله قهوه، گل ها و برگ ها. همانطور که این ماده ها پوسیده می گردد، کمپوست متراکم مواد مغذی ایجاد می نماید که خاک را غنی می نماید و رشد گیاه را تقویت می نماید.

با استفاده از دستگاه کمپوست آشپزخانه می توانید در حیاط خلوت یا داخل خانه خود کمپوست داشته باشید. بسیاری از شهرها بعلاوه برنامه های کمپوست یا سطل های محلی را ارائه می دهند که می توانید ضایعات خود را در آن رها کنید.

حرف آخر

ضایعات مواد غذایی یک مسئله جدی در سراسر دنیا است.

خوشبختانه، راه های زیادی برای استفاده از ضایعات غذا برای کاهش ضایعات مواد غذایی و تبدیل شدن به مصرف نماینده ای مطلع تر از محیط زیست وجود دارد.

سعی کنید چند گزینه ذکر شده در بالا را آزمایش کنید تا در زمان و در هزینه ها صرفه جویی کنید و در عین حال پایداری را نیز تمرین کنید.

منبع:

healthline

منبع: هفت گنج

به "14 روش خلاقانه برای استفاده از ضایعات غذا و دور ریز مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 روش خلاقانه برای استفاده از ضایعات غذا و دور ریز مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید