آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، علی محمدی 8 فروردین در جمع حبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: حین انجام عملیات بازسازی و ساماندهی سرای تاریخی امین، بقایای آب انباری تاریخی کشف شد که بررسی های کارشناسی و مستندسازی آن در دست اقدام است.

آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد

وی ادامه داد: اکنون قسمت پلکان ورودی و پاشیر معین شده که باتوجه به وجود درختان و فضای سبزی که از قبل بر بالای این اثر کاشته شده نیاز به هماهنگی اداری برای جابجایی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: تربت حیدریه به دلیل داشتن 13 کاروانسرا و 6 سرا به شهر سرا و کاروانسرا معروف بوده و یکی از سراهای معروف که در سه استان خراسان و حتی در سطح کشور از نظر معماری برجسته است و در راسته بازار فردوسی واقع شده، سرای تاریخی امین است.

محمدی اضافه کرد: سرای امین که قدمت آن مربوط به دوران قاجاریه است از طریق حاج محمدرضا لاری ساخته شده و در زمان خود یک مرکز تجاری بزرگ بوده است.

وی گفت: عملیات بازسازی و ساماندهی این اثر ملی با مشارکت اداره میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه، کسبه و همکاری شهرداری و شورای اسلامی از سال گذشته آغاز شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: بیشتر آب انبارهای تربت حیدریه و به خصوص در بخش مرکزی شهر که در مسیر حرکت کاروان های تجاری قرار داشته، مربوط به دوران قاجاریه است.

محمدی اضافه کرد: هم اکنون بزرگترین آب انبار کشف شده در تربت حیدریه، واقع در بازار شیر چهار سوق، با گنجایش بیش از 1700 متر مکعب، در دست بازسازی است، این آب انبار از نظرهای مختلف، نظیر وسعت زیاد، در خراسان رضوی و حتی در سطح کشور کم نظیر است.

وی اضافه کرد: در دهه های اخیر، با توسعه شهرنشینی و خانه سازی نوین، بناهای تاریخی تخریب شده یا به زیر خیابان ها و معابر رفته است و اکنون با ساخت وساز و خاک برداری، بقایای آنها از دل خاک بیرون می آید.

شهرستان تربت حیدریه در فاصله حدود 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است.

منبع: گردشبان

به "آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید