اختلاف معنادار نرخ مصوب مرغ با هزینه های فراوری، قیمت مرغ باید تابع سیستم عرضه و تقاضا باشد

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، حجت گفت: مرغداران با توجه به خرید نقدی نهاده های دامی و تاخیر 3 ماهه کشتارگاه ها در بازپرداخت، با هزینه های پنهانی روبرو هستند.

اختلاف معنادار نرخ مصوب مرغ با هزینه های فراوری، قیمت مرغ باید تابع سیستم عرضه و تقاضا باشد

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ با هزینه های فراوری اختلاف معناداری دارد، اظهار کرد: با توجه به خرید نقدی یا پیش خرید نهاده های فراوری و تاخیر 2 تا 3 ماهه کشتارگاه ها در بازپرداخت هزینه مرغ، مرغداران با هزینه های پنهانی روبرو هستند که در قیمت تمام شده فراوری لحاظ نمی گردد.

وی اجرای نرخ مصوب 12 هزار و 900 تومانی برای فروش هر کیلو مرغ گرم در بازار را منوط به پرداخت نقدی کشتارگاه ها دانست و اضافه کرد: با وجود آنکه تاخیر 2 ماهه در پرداخت قیمت مرغ، 6 درصد هزینه های فراوری را افزایش می دهد، بنابراین از ستاد تنظیم بازار انتظار داریم نرخی را اعلام کند که برای مرغدار توجیه مالی داشته باشد.

حجت ادامه داد: اگرچه ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو مرغ از ابتدای سال جاری را 12 هزار و 900 تومان بیان کرد، اما در ماه های اردیبهشت و خرداد، مرغداران به طور متوسط کمتر از این نرخ مرغ فراوریی خود را در بازار عرضه می کردند که این امر بدان معناست که خانوار ها در بعضی ماه های سال کمتر از نرخ مصوب و بعضی ماه ها بیش از نرخ مصوب، مرغ مورد احتیاج خود را خریداری می نمایند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر این مسئله که بازار مرغ همانند سایر کالاها باید تابع سیستم عرضه و تقاضا باشد، گفت: از مسئولان ستاد تنظیم بازار به عنوان مرجع قیمت گذاری انتظار می رود در مواقعی که نرخ مرغ کمتر از قیمت مصوب است، با پرداخت یارانه، زیان فراورینمایندگان را جبران نمایند تا آنها بتوانند در زمانیکه ازدیاد تقاضا منجر به کمبود عرضه می گردد، همچنان با نرخ مصوب اقدام به عرضه مرغ در بازار نمایند.

وی ادامه داد: اگر مسئولان امر سیستم بازار تابع عرضه و تقاضا را قبول ندارند، جای این سوال مطرح است که چرا ستاد تنظیم بازار در مواقعی که قیمت مرغ با روند صعودی در بازار روبرو می گردد به دنبال اجرای قیمت های ابلاغی هستند، اما در زمان کاهش قیمت به داد فراورینماینده نمی رسند؟

حجت در خاتمه با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت تا خاتمه مرداد در بازار ادامه دارد، توضیح داد: با توجه به تنش های گرمایی و کاهش وزن لاشه، افزایش تلفات ناشی از شیوع بیماری نیوکاسل و کمبود واکسن های با کیفیت و کشش بازار پیش بینی می گردد که روند کنونی قیمت با نوسان 5 درصدی در بازار استمرار یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اختلاف معنادار نرخ مصوب مرغ با هزینه های فراوری، قیمت مرغ باید تابع سیستم عرضه و تقاضا باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف معنادار نرخ مصوب مرغ با هزینه های فراوری، قیمت مرغ باید تابع سیستم عرضه و تقاضا باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید