درج قیمت کدام کالاها اجباری شد؟

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، سعید ممبینی از مصوبه اخیر وزارت صنعت مبنی بر درج قیمت تولید بر برخی از کالاهای تند مصرف (FMCG) و تعداد محدودی از لوازم خانگی خبر داد.

درج قیمت کدام کالاها اجباری شد؟

او اضافه نمود: به دستور وزارت صنعت از امروز به مدت شش ماه و به طور آزمایشی تولیدکنندگان آب معدنی، انواع آب میوه، نوشابه گازدار، ماالشعیر و نوشیدنی مالت از گروه کالاهای مصرف و غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از گروه کالاهای سرمایه ای وارد مرحله اول این طرح خواهند شد و احتمالا طی هفته جاری کالاهای دیگری به این اقلام اضافه خواهند شد.

ممبینی با بیان اینکه طی چند سال اخیر شاهد تغییراتی در نحوه ارائه کالا و خدمات به ویژه در حوزه کسب و کارهای مجازی و فروشگاه های زنجیره ای بوده ایم، شرح داد: این گروه فروشگاهی با روش ها و تکنیک های بازاریابی در پی جذب و حفظ مشتری بودند، اگرچه این روش به نوبه خود فاقد اشکال است اما گاهی این کسب و کارها خارج از مدار منطقی به ارائه تخفیف های نجومی و غیر واقعی پرداخته اند که بارها از طریق رسانه ها مورد نقد قرار گرفت و به اطلاع مردم رسید و در نهایت موجب پدیده بی اعتمادی مصرف کنندگان به برخی از فروشگاه ها و تولیدی ها شد.

وی اضافه نمود: یکی از روش های این گونه واحدهای تولیدی درج قیمت بالاتر از نرخ واقعی بر روی کالا و در مرحله بعد، ارائه تخفیف های غیر واقعی از طریق فروشندگان به مصرف کننده بود. به این ترتیب وزارت صنعت قصد دارد، برای خاتمه دادن به این مساله و مسائل دیگری که درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا به وجود آورده بود، طرحی در راستای درج، قیمت تولید بر روی کالا را اجرایی کند و با رقابتی شدن قیمت نهایی در فروشگاه های مختلف، به تقویت بازار رقابتی کمک کند.

ممبینی گفت: با اجرای این طرح، تولیدکنندگان موظف هستند قیمت تولید را که به معنای قیمت فاکتور است، بر روی کالا درج کرده و فروشگاه ها نیز موظفند قیمت فروش (مصرف) را روی کالا یا بر قفسه و شلف مخصوص آن محصول در معرض دید مشتری بگذارند.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: بخش خصوصی معتقد است که در شرایط اقتصاد سالم و در یک بازار آرام، بهترین روش این است که از سوی تولید کننده قیمتی روی کالا درج نشود تا در شرایط رقابتی قیمت خود را پیدا کرده و این فروشگاه ها بنابر هزینه هایی که دارند می توانند قیمت خود را ارائه دهند و مصرف کننده با قیاس قیمت ها می تواند فروشگاه مطلوب خود ر انتخاب کند. با این حال از آنجایی که امروز بازار چنین شرایطی ندارد، درج قیمت تولید بر کالا از سوی وزارت صنعت، الزامی خواهد شد و مصرف کنندگان می توانند با مقایسه قیمت تولید و قیمتی که فروشگاه تعیین کرده، پی ببرند که کدام فروشگاه قیمت منصفانه ای اعلام کرده است.

وی گفت: برخی از کارشناسان بر این باورند که این روش مانع از فریب مشتری می شود اما از آنجایی که پیش بینی می شود در اجرا اشکالاتی خواهد داشت، نشستی با حضور مدیران اتاق اصناف ایران، اتحادیه های مرتبط و رییس سازمان حمایت برگزار کردیم تا برخی از مسائل پیش رو احصاء شود.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: برای اینکه ریسک عدم پاسخگویی این سیستم پایین آید، مقرر شد تا در شرایط فعلی در طرحی آزمایشی و شش ماهه، بر روی کالاهای معدودی اجرا شود. این کالاها کمترین تاثیر را بر سبد کالای مصرف کننده خواهند داشت.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار بازار را از صفحه بازار دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "درج قیمت کدام کالاها اجباری شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درج قیمت کدام کالاها اجباری شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید