ارائه پیش نویس قانون اساسی جدید الجزایر به تبون

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، پیش نویس قانون اساسی جدید الجزایر به رئیس جمهور این کشور تسلیم شد.

ارائه پیش نویس قانون اساسی جدید الجزایر به تبون

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ توسعه دهنده ها عبدالمجید تبون بعد از راهیابی به کاخ ریاست جمهوری الجزایر به منظور ایجاد اصلاحات در ساختار این کشور و جذب مخالفان گفت: جمهوری جدیدی در الجزایر پایه ریزی می کنم و آزادی های مدنی و رسانه ای افزایش خواهم داد. رئیس جمهور الجزایر اولین گام در ایجاد اصلاحات بنیادین در این کشور را بازنگری در قانون اساسی الجزایر و ایجاد تغییرات لازم در آن دانست و به همین منظور یکی از معاونان خود را مامور کرد تا پیش نویس قانون اساسی جدید الجزایر تهیه کند.

رئیس کمیته تدوین قانون اساسی جدید الجزایر با حضور در کاخ ریاست جمهوری این کشور پیش نویس قانون اساسی جدید را به عبدالمجید تبون تسلیم کرد.

به نوشته روزنامه الجزایری الخبر الیومی ، رئیس جمهور الجزایر در دیدار با رئیس و اعضای کمیته تدوین قانونی اساسی جدید این کشور گفت: این قانون محور تشکیل جمهوری جدید الجزایر خواهد بود البته پس از اینکه مردم طی یک همه پرسی به آن رای مثبت دادند.

در بیانیه کاخ ریاست جمهوری الجزایر آمده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، ارائه پیش نویس قانون اساسی جدید الجزایر به رهبران احزاب سیاسی ، اتحادیه های صنفی و سازمان های مردم نهاد و رسانه های ارتباط جمعی با تاخیر تعویق می افتد و این پیش نویس پس از ریشه کنی ویروس کرونا در کشور به آنها ارائه خواهد شد.

پیش از شیوع ویروس کرونا در الجزایر، رئیس کمیته تدوین قانون اساسی جدید این کشور گفته بود: پیش نویس این قانون پس از تحویل به رئیس جمهور به رهبران 600 حزب ، گروه سیاسی و مدنی کشور ارائه خواهد شد تا نظرات خود را درباره آن اعلام کنند. سپس این پیش نویس در مجلس مطرح می شود و سرانجام قانون اساسی جدید به همه پرسی گذاشته خواهد شد.

هدف از تدوین قانون اساسی جدید الجزایری، جلوگیری از بازگشت حکمرانی یک فرد بر کشور (ریاست جمهوری 20 ساله عبدالعزیز بوتفلیقه) محدود کردن ریاست جمهوری به 2 دوره، مشخص کردن اختیارات رئیس جمهور، بازنگری در اختیارات ریاست جمهوری، دولت و مجلس، جدایی دستگاه قضایی از دولت، تضمین استقلال قضات، افزایش آزادی بیان و آزادی های فردی و اجتماعی، دور نگهداشتن نفوذ مالی بر سیاست و امور مرتبط با جامعه است.

برخی از احزاب و گروه های سیاسی الجزایرمثل جبهه آزادیبخش ملی، حزب تجمع دموکراتیک و حزب اسلامگرای جامعه سالم از تدوین قانون اساسی این کشور استقبال کرده اند اما احزاب و گروه های سیاسی دیگر مثل کنگره جایگزین دموکراتیک، جبهه نیروهای سوسیالیست و تجمع برای فرهنگ و دموکراتیک به مخالفت با قانون اساسی جدید پرداختند و اعلام کردند در تدوین این قانون با احزاب و گروه سیاسی هیچ مشورتی نشده است.

رئیس جمهور الجزایر در دی ماه گذشته به یکی از معاونانش دستور داد تا کمیته ای برای انجام اصلاحات بنیادین در قانون اساسی کنونی و تدوین قانون اساسی جدید تشکیل و پیش نویس اولیه این قانون را نهایتا تا سه ماه آینده ارائه دهد.

احمد لعرابه کمیته ای متشکل از 17 حقوقدان (متخصص در قانون اساسی و حقوق بین الملل) تشکیل داد و دراسفندماه گذشته از اتمام تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید الجزایر خبر داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ارائه پیش نویس قانون اساسی جدید الجزایر به تبون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه پیش نویس قانون اساسی جدید الجزایر به تبون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید