بیدار شدن نابهنگام بچه ها از خواب

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، یکی دیگر از مسائل والدین با بچه ها بیدار شدن زودهنگام آنان است. بعضی بچه ها چکاوک وار با طلوع خورشید از خواب بیدار می شوند. و اقدام به بیدار کردن والدین می نمایند. تحمل این امر برای والدینی که شب را تا دیروقت بیدار

بیدار شدن نابهنگام بچه ها از خواب

نویسنده: دکتر نرگس شمس علیزاده

یکی دیگر از مسائل والدین با بچه ها بیدار شدن زودهنگام آنان است. بعضی بچه ها چکاوک وار با طلوع خورشید از خواب بیدار می شوند. و اقدام به بیدار کردن والدین می نمایند. تحمل این امر برای والدینی که شب را تا دیروقت بیدار بوده اند بسیار مشکل است. برای مقابله با این مشکل:

- با استفاده از پرده های ضخیم اتاق فرزند خود را تاریکتر کنید. این کار موجب می گردد که با روشن شدن هوا فرزندتان از خواب بیدار نگردد.

- استفاده از رواندازی که کمی سنگین باشد خواب کودک را عمیق تر می نماید.

- اسباب بازی های ساده ای را در نزدیکی فرزند خود قرار دهید تا هنگام صبح با آن ها بازی کند. او می تواند تا زمانی که صدای دیگر اعضای خانواده را بشنود و بلند شدن آن ها را ببیند، با این وسایل سرگرم گردد.

- به خاطر داشته باشید که الگوی خواب و احتیاج به خوابیدن در بچه ها مختلف با هم فرق دارد. اگر فرزند شما به صورت طبیعی سحرخیز است، او را همان طور که هست بپذیرید و شکیبا باشید.

در خصوص بیدار شدن کودک در نیمه شب واقع بین باشید و نباید فراموش کنید که خوابیدن هر شخص دارای الگوی متفاوتی است. این امر می تواند با آن چه به گفته متخصصان اختلالات خواب نامیده می گردد، متفاوت باشد.

بسیاری از بچه ها به منظور خوردن غذا از خواب بیدار می شوند. اگر تمایل دارید از بیدار شدن کودک تان جلوگیری کنید، غذا دادن به او در نیمه شب را قطع کنید. سعی کنید قبل از خواب به کودک غذا دهید و در صورت لزوم هنگام نیمه شب به جای غذا، شیر یا آب به فرزندتان بدهید.

به کودک یاری کنید که مجدداً به خواب رود. در طول روز با کودک کار کنید و راه هایی را به او نشان دهید که در شب می تواند با به کار گرفتن آن ها به خواب رود. به او یاد دهید که در این گونه مواقع صحنه آرام و خوشایندی را در فکر مجسم کند و به آن فکر کند. مثلاً صحنه یک مزرعه پر از گوسفند. سپس گوسفندان را بشمارد یا یک ترانه بچه هاه را تکرار کند.

برای کودک چند فعالیت آرام تدارک ببینید که در صورت بیدار شدن بتواند بدون احتیاج به شما آن ها را انجام دهد، مثلاً کتاب بخواند یا عروسک بازی کند.

اگر شما همه روش های یاد شده را امتحان کردید و مفید نبود، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

حمله های شبانه در بچه ها زیر 6 سال نسبتاً شایع است. کودک یک الی چهار ساعت بعد از به خواب رفتن آغاز به جیغ زدن می نماید و حتی گاهی خودش را می زند و اجازه نمی دهد کسی به او نزدیک گردد.

بزرگ ترین یاری به چنین کودکی این است که او را به حال خودش رها کنید. اگر کودک تان یاری شما برای آرام کردنش را رد کرد، او را تنها بگذارید. فقط از دور مراقب باشید.

کودک تان را از خواب بیدار نکنید و هم در خصوص اتفاقات شب گذشته به او چیزی نگویید.

کودک را به سر وقت بخوابانید و به مدت زمان خواب او توجه کنید.

اگر کودک شما کم تر از 6 سال دارد، جای هیچ گونه نگرانی ای نیست. در خصوص بچه ها بالای 6 سال، اگر حملات به صورت مکرر روی می دهد با متخصص مشورت کنید.

منبع مقاله :

شمس علیزاده، نرگس، (1388)، اختلال خواب(شناخت اختلالات و آشنایی با بهداشت خواب)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون

به "بیدار شدن نابهنگام بچه ها از خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیدار شدن نابهنگام بچه ها از خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید