تزریق دوز دوم واکسن کرونا با فاصله سه ماهه نیز مجاز است

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به وجود برخی نگرانی ها در خصوص تاخیر زمانی واکسیناسیون دوز دوم واکسن کرونا گفت: برخی منابع علمی تزریق دوز دوم واکسن را با فاصله زمانی سه ماه نیز مجاز اعلام کرده اند.

تزریق دوز دوم واکسن کرونا با فاصله سه ماهه نیز مجاز است

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها به نقل از ایرنا، طبق گزارش ها در طول دو هفته اخیر بعضی از افراد بالای 70 و 80 ساله که برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا خود به مراکز بهداشتی و درمانی مورد نظر مراجعه کرده اند، با نبود واکسن روبرو شده اند و همین مساله نگرانی آن ها را به دنبال داشته است.

حسین کرمانپور سخنگو و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی کشور نیز علت این مشکل را بدقولی چینی ها در ارسال تعداد 8 میلیون دوز واکسن سینوفارم اعلام کرده است.

اما علاوه براینکه، برنامه واکسیناسیون وزارت بهداشت طبق برنامه ریزی پیش بینی شده دچار اختلال شده، یک نگرانی نیز برای مردم ایجاد شده است، چراکه گفته می شود فاصله بین تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا نباید بیش از 28 روز باشد و به گفته کرمانپور دوز دوم واکسن سینوفارم چینی باید تا قبل از 35 روز به گروه هدف تزریق شود.

مساله ای که البته فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا استان تهران نیز بدان اذعان دارد و بخشی از این اختلال در تزریق دوز دوم گروه 70 سال به بالا را در نتیجه اختلال در واردات واکسن می داند.

دکتر علیرضا زالی با اشاره به اینکه، تقریبا بخشی از فرایند واکسیناسیون در تهران و همه استان های کشور در طول دو هفته گذشته با چالش روبرو شده است، اضافه کرد: خوشبختانه با رسیدن واکسن های وارداتی این مشکل ناهماهنگی در حال رفع شدن است، البته باید در واردات واکسن یک مقداری هماهنگی بیشتری صورت گیرد و یک توازنی ایجاد شود.

منابع علمی اجازه تزریق دوز دوم واکسن را تا سه ماه داده اند

اما فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا استان تهران در خصوص بعضی اظهارنظر ها در خصوص اینکه، دوز دوم واکسن باید بین 28 تا 35 روز تزریق شود، با بیان اینکه، این مساله زمانی در فرایند واکسن های مختلف، متغیر است، گفت: خوشبختانه فاصله گذاری برای واکسیناسیون به گونه ای است که می شود با یک بازه زمانی حتی طولانی تر دوز دوم را تزریق کرد.

زالی شرح داد: بعضی از منابع علمی حتی مجوز تزریق واکسن دوز دوم را تا سه ماه نیز صادر کرده اند.

وی اضافه کرد: کسانی که نوبت دوم تزریق واکسن دارند نباید دچار اضطراب شوند و به تدریج کار تامین و امور واکسن های مورد نیاز انجام خواهد شد.

زالی با بیان اینکه، برای واکسیناسیون گروه های مختلف در تهران دو هدف اصلی داریم، اضافه کرد: در درجه نخست تزریق دوز دوم واکسن برای گروه بالای 70 سال است که تا به امروز دوز اول را دریافت کرده اند و دوم نیز لکه گیری افراد بالای 70 سال است که تا به امروز فاز اول واکسن را دریافت نکرده اند.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا استان تهران تاکید کرد: به تدریج و بر اساس نوبت بندی و به دور از هرگونه اضطراب دوز دوم را با فواصل زمانی منظم بدون اینکه به چارچوب ایمنی بخشی و کارایی واکسن آسیب برسد در فاز دوم واکسیناسیون انجام خواهد شد.

واکسن ترکیبی وارداتی و داخلی برای گروه های بعدی

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا استان تهران درخصوص اینکه از این پس از چه واکسن هایی برای گروه های مختلف استفاده خواهد شد نیز اظهار کرد: قرار است برای افراد جدید در گروه های سنی مختلف نیز به صورت مشترک و ترکیبی از واکسن وارداتی و همچنین واکسن ساخت داخل استفاده شود.

زالی با اشاره به مشکلاتی که برای تامین واکسن دوز دوم پیش آمده نیز اظهار کرد: این مساله مربوط به همه استان های کشور از جمله تهران است و باعث منقطع شدن فرایند واکسیناسیون دوز دوم شده است.

وی با تاکید براینکه، واکسن های وارداتی در شرف ورود به کشور است، شرح داد: طی یکی دو روز آینده قرار است کسری واکسن دوز دوم وارد کشور شد و در شرایط فعلی سیاست ما واکسیناسیون فاز دوم بالای 70 سال است و بخش بعدی نیز شامل کسانی است که از واکسیناسیون عقب مانده اند.

هفته آینده واکسن پاستور مجوز مصرف اضطراری خواهد گرفت

زالی با بیان اینکه، مجوز واکسن کووایران برکت برای استفاده عمومی توسط وزارت بهداشت و کمیته ایمنی واکسیناسیون در هفته گذشته صادر شده است، شرح داد: البته در همین یکی دو روز آینده واکسن پاستور نیز مجوز اضطراری دریافت خواهد کرد.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا استان تهران تاکید کرد: البته در حال حاضر در همه جای دنیا در حال حاضر برای واکسن ها صرفا با مجوز اضطراری دستور مصرف داده می شود و خوشبختانه سه واکسن دیگر نیز در فاز های اولیه پیروزیت آمیز بوده اند.

وی درخصوص زمان ورود واکسن ایرانی به چرخه واکسیناسیون در کشور نیز با بیان اینکه، در حال حاضر شش پلتفرم وجود دارد و در مجموع 18 کار تولید داخل با ظرفیت های منابع درون زا در حوزه واکسن در حال انجام است، اضافه کرد: حدود پنج پلتفرم از این تعداد پیروز تر و مقدم تر نسبت به سایر واکسن ها هستند.

زالی ادامه داد: واکسن های پیروز چرخه تولید ما یکی واکسن کوو برکت است که فاز سوم آن همزمان شروع شده است و دیگری واکسن پاستور است که همزمان تست آن در کوبا روی 44 هزار شهروند کوبایی و همچنین روی 24 هزار نفر از کشورمان تست شده است.

گروه بعدی واکسیناسیون 60 تا 65 سال خواهد بود

زالی همچنین در پاسخ به اینکه، چه زمانی واکسیناسیون برای گروه سنی بعدی اعلام خواهد شد نیز اظهار کرد: این برعهده وزارت بهداشت خواهد بود، اما قرار شد تا زمانی که کار واکسیناسیون گروه بالای 70 سال از نظر شاخص های مورد نظر در تمام استان ها به به سرانجام نرسیده است، از دعوت گروه سنی بعدی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت ممانعت شود، اما به طور طبیعی گروه بعدی 60 تا 65 سال خواهد بود.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا استان تهران در ادامه درخصوص رنگ بندی کرونایی استان تهران نیز با بیان اینکه، در شرایط فعلی استان تهران در شرایط نارنجی واقع شده است، شرح داد: شهر قدس، ملارد و بهارستان در شرایط زرد قرار دارند.

منبع: جام جم آنلاین

به "تزریق دوز دوم واکسن کرونا با فاصله سه ماهه نیز مجاز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق دوز دوم واکسن کرونا با فاصله سه ماهه نیز مجاز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید