روش خانگی سنجش سلامت بینایی نوزاد، چگونه از سلامت چشم فرزندمان مطمئن شویم؟

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، یک متخصص اطفال گفت: انجام بعضی ارزیابی ها در سنین پایین بسیار لازم است تا از سلامت بینایی فرزندتان تا سن یک سالگی مطمئن شوید.

روش خانگی سنجش سلامت بینایی نوزاد، چگونه از سلامت چشم فرزندمان مطمئن شویم؟

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: بعضی از ارزیابی ها برای معین و اطمینان از سلامت شنوایی و بینایی کودک در سنین پایین بسیار لازم است، زیرا هر گونه اختلال در آنها، کسب مهارت های لازم برای رشد و تکامل طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

این متخصص اطفال بیان نمود: در زمان نوزادی برای اطمینان از سلامت بینایی فرزندتان، در حالی که انگشتان خود را در فاصله 20 تا 25 سانتی متری چشم های کودک نگه داشته اید، آنها را در مقابل فرزندتان تا حدود 30 سانتی متری هر طرف سر او حرکت دهید، کودک باید انگشتان تان را تا حدود 15 سانتی متر از هر طرف خط وسط تعقیب کند.

لزوم توجه به سلامت روان کودک در کنار سلامت فیزیکی

کودک باید در چهار هفتگی انگشتان والدین را تعقیب کند

محتشمی ادامه داد: در چهار هفتگی، در حالی که انگشتان خود را در فاصله 20 تا 25 سانتی متری چشم های کودک نگه داشته اید آنها را در مقابل فرزندتان تا حدود 30 سانتی متری هر طرف سر او حرکت دهید، کودک شما باید انگشتان تان را در محدوده تقریبا 45 تا 60 سانتی متری تعقیب کند.

وی اضافه نمود: در 12 هفتگی، آزمون چهار هفتگی را برای کودک تکرار کنید؛ کودک باید بتواند انگشتان شما را به طور کامل از یک طرف تا طرف دیگر تعقیب کند، طوری که چشمانش یک محدوده 180 درجه را طی کند، اگر کودک شما در این سن نمی تواند انگشتان شما را در این محدوده حرکتی تعقیب کند باید با پزشک مشورت کنید.

تست های تشخیص سلامت بینایی نوزاد در 16 هفتگی

این متخصص اطفال تشریح کرد: در 16 هفتگی، چشم های نوزادان اغلب هر یک به طور مستقل حرکت می نماید، ولی تا سن 16 هفتگی دید دو چشمی ایجاد می گردد، یعنی هر یک از چشم ها از حرکات چشم دیگر تبعیت می نماید و کودک به تدریج دید سه بعدی پیدا می نماید، یک شی آشنا مثل شیشه شیر یا اسباب بازی به کودک خود نشان دهید که بخواهد آن را بگیرد، وقتی چشمان کودک ثابت شدند متوجه واکنشی در چهره او می شوید، اگر فرزند شما به این طریق نسبت به مناظر جالب توجه واکنش نشان نمی دهد با پزشک مشورت کنید.

محتشمی ادامه داد: در 20 هفتگی، فرزندتان را به پشت بخوابانید و ببینید می تواند دست خود را ببیند یا خیر؛ کودک شما حرکات انگشتان خود را تماشا و سعی می نماید دستانش را طوری به هم بچسباند که انگشتان 2 دستش روی هم قرار بگیرند.

ضرورت اندازه گیری قد و وزن کودک

وی اظهار کرد: در 24 هفتگی، اسباب بازی های کودک را در یک طرف او بگذارید و ببینید آیا او به محرک های بصری که کمی خارج از دید مستقیم او هستند پاسخ می دهد یا خیر؛ کودک وضعیت خود را با خم شدن به عقب یا پایین آوردن سر برای دید بهتر طوری تنظیم می نماید که بتواند اشیا را ببیند، اگر فرزند شما این گونه رفتار نکرد باید با پزشک مشورت کنید.

این متخصص اطفال اضافه نمود: در یک سالگی، برای آزمون واکنش نسبت به حرکت، یک شی را به سرعت در حوزه دید کودک خود حرکت دهید؛ کودک باید بتواند شی را که به سرعت حرکت می نماید با چشمانش و بدون چرخاندن سر، تعقیب کند، اگر فرزندتان شی متحرک را تعقیب نمی نماید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "روش خانگی سنجش سلامت بینایی نوزاد، چگونه از سلامت چشم فرزندمان مطمئن شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش خانگی سنجش سلامت بینایی نوزاد، چگونه از سلامت چشم فرزندمان مطمئن شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید