مصرف چای سبز در دوران شیردهی، مفید یا مضر؟

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، یک فنجان چای سبز، انتخابی سالم و خوشایند برای آغاز یک روز است. اما در دوران شیردهی هرچه می خورید و می آشامید، از راه شیر به بدن نوزادتان راه می یابد. بنابراین، آیا مصرف چای سبز برای سلامت نوزاد شما مفید است؟ در این مقاله توصیه هایی برای مصرف چای سبز در دوران شیردهی ارائه می گردد.

مصرف چای سبز در دوران شیردهی، مفید یا مضر؟

وبلاگ توسعه دهنده ها | سرویس مادر و کودک - بله، مصرف متعادل چای سبز در دوران شیردهی مسئله ای برای نوزاد شما ایجاد نمی کند. انجمن پزشکان امریکا، براساس شواهد عملی، اعلام نموده است که چای سبز اگر بصورت یک تا دو فنجان در روز مصرف گردد، عوارضی بر نوزاد شیرخوار نمی گذارد. چای سبزی که در این دوران مصرف می کنید، باید ساده و بدون هیچ گونه افزودنی باشد. تاثیر افزودنی های گیاهی که به چای سبز اضافه می گردد، معین نیست و ممکن است عوارضی روی نوزاد داشته باشد.

محدودیت مصرف چای سبز در دوران شیردهی چقدر است؟

بهتر است برگ های چای سبز را خودتان تهیه نموده، دم کنید و از نوشیدنش لذت ببرید. البته به این معنا نیست که می توانید، هر ساعت یک فنجان چای سبز بنوشید. مادران شیرده تنها مجاز به مصرف دو فنجان (هر فنجان 237 میلی لیتر) چای سبز، در روز هستند. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف و هم چنین کافئین است. حدود 29 میلی گرم کافئین در هر فنجان چای سبز موجود است.

محدودیت مصرف کافئین در روز، برای مادران شیرده، 300 میلی گرم در روز است. متخصصان توصیه می نمایند که مصرف هر گونه نوشیدنی کافئین دار بایستی به 2 فنجان در روز محدود گردد. در نظر داشته باشید که کافئین از راه مصرف شکلات، قهوه و نوشابه های گازدار نیز، وارد بدن می گردد. بنابراین، بایستی مصرف چای سبز را محدود کنید تا از حد مجاز مصرف کافئین در روز عبور ننموده و مسئله ای متوجه نوزاد شیرخوارتان نگردد.

اگر در مصرف چای سبز زیاده روی کنید، چه اتفاقی می افتد؟

نوشیدن زیاد چای سبز، موجب ورود بیش از حد کافئین به شیر مادر شده و اثرات زیر را بر شیرخوار می گذارد.

  • ناآرامی و نفخ شکم
  • حرکات نامنظم روده ای
  • اسهال
  • بیداری زیاد و خواب نامنظم
  • کولیک نوزاد

اگرچه کمتر از 1% کافئین مصرفی مادر، وارد شیر می گردد، اما همین مقدار نیز نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. مراقب باشید تا در صورت مشاهده هریک از نشانه های بالا (حتی در صورت مصرف اندک چای سبز)، اقدامات لازم را به عمل آورید.

آیا مصرف چای سبز در دوران شیردهی، موجب کاهش فراوری شیر می گردد؟

هیچ دلیل علمی که نشان دهد، چای سبز موجب کاهش فراوری شیر می گردد، وجود ندارد. اگرچه، ماده ای به نام تیانین (Theanin) که به صورت طبیعی در چای وجود دارد، موجب اختلال در جذب آهن، در بدن می گردد. به همین دلیل، پس از مصرف غذا های غنی از آهن (مثل سبزیجات برگ سبز)، نوشیدن چای سبز، توصیه نمی گردد. اما دلیل علمی برای عدم مصرف چای سبز، بعد از خوردن منابع غنی از آهن حیوانی (مانند گوشت) وجود ندارد. با این حال بهتراست، نوشیدن چای سبز را به سه ساعت بعد از صرف غذا موکول کنید.

آیا می توان از چای سبز عاری از کافئین، در دوران شیردهی استفاده کرد؟

بله، نوشیدن چای سبز عاری از کافئین (Deecaf)، در دوران شیردهی، مسئله ای ایجاد نمی کند. در این محصول، چای سبز، طی فرآیندی، کافئین خود را از دست می دهد. هر فنجان از این چای، حاوی 5-2 میلی گرم کافئین است.

آیا می توان از قرص های چای سبز در دوران شیردهی استفاده کرد؟

بهتر است از مصرف قرص چای سبز و کپسول های عصاره چای سبز پرهیز کنید، زیرا ممکن است، مقدار کافئین موجود در قرص ها، از حد مصرف روزانه کافئین تجاوز کند. حتما، قبل از مصرف این قرص ها، به معینات درج شده، روی بسته بندی دقت کنید و از مقدار کافئین موجود در هر قرص، آگاه شوید.

آیا تیانین موجود در چای سبز، روی شیردهی اثر می گذارد؟

هیچ دلیل علمی، مبنی بر اثر گذاری مثبت یا منفی تیانین، بر روی شیردهی وجود ندارد. تیانین، یک آمینو اسید غیر لازم است، که به مقادیر زیاد در برگ های چای سبز وجود دارد.

چه جایگزین هایی برای چای سبز وجود دارد؟

اگر می خواهید از مصرف کافئین در دوران شیردهی پرهیز کنید. می توانید به سراغ نوشیدنی های بدون کافئین، یا با کافئین بسیار کم بروید. به جای مصرف چای سبز در دوران شیردهی می توانید از نوشیدنی های زیر بهره ببرید:

  • چای سفید
  • چای بابونه
  • چای زنجبیل
  • چای قاصدک
  • چای میوه گل رز
  • چای نعنا

چای سبز، یک نوشیدنی لذت بخش، برای بسیاری از مادر ها است که منافع زیادی برای بدن دارد. باعث کاهش کلسترول و سرعت بخشیدن به فرایند کاهش وزن می گردد. هم چنین برای بیماران قلب و عروق بسیار مفید است. شیردهی، مانع از مصرف چای سبز و بهره بردن از خواص چای سبز برای سلامتی و زیبایی نمی گردد. اگرچه، محدود کردن مصرف چای سبز در دوران شیردهی، به دو فنجان در روز، لازم است. اینگونه هم از این نوشیدنی گوارا لذت می برید و هم بدون هیچ نگرانی به کودک خود شیر می دهید.

برگرفته از: firstcry parenting و momjunction

منبع: setare.com

به "مصرف چای سبز در دوران شیردهی، مفید یا مضر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف چای سبز در دوران شیردهی، مفید یا مضر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید