سالانه یک متر از سطح آب های زیرزمینی بسطام کاهش پیدا می نماید

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، احمد دزیانیان در مصاحبه با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه بخش کشاورزی و بهره برداران آن مظلوم ترین قشر جامعه هستند که در شرایط تحریم توانستند موارد غذایی موردنیاز کشور را تامین نمایند، ابراز داشت: 17 درصد سهم اشتغال استان سمنان به بخش کشاورزی مربوط می گردد که علیرغم این تفاسیر ارزش افزوده آن بین 17 الی 20 درصد و ارزش افزوده اقتصادی محصولات کشاورزی استان 46 هزار و 309 میلیارد ریال است.

سالانه یک متر از سطح آب های زیرزمینی بسطام کاهش پیدا می نماید

وی کمبود آب را مهم ترین معضل استان سمنان برشمرد و با یادآوری اینکه میزان بارندگی در استان 120 میلی متر و نصف میانگین کشوری است، اضافه نمود: همچنین میزان تبخیر آب دو هزار و 200 میلی متر گزارش می گردد که این مهم نیز دو برابر متوسط کشوری است که باید گفت در واقع تحت چنین شرایط سختی کشاورزی انجام می دهیم.

مصرف 87 درصدی آب در بخش کشاورزی

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه 87 درصد آب فراوریی استان را کشاورزی مصرف می نماید، ابراز داشت: میزان آب موجود در استان 941 میلیون متر مکعب است و با کاهش 150 میلیون متر مکعبی روبرو هستیم که با توجه به کاهش نزولات جوی و حجم برداشت در بسطام سالانه یک متر و در ده نمک سالانه 1.5 متر سطح آب های زیرزمینی کاهش پیدا می نماید.

دزیانیان در ادامه توضیح داد: با توجه به زیرساخت های بخش کشاورزی، تغییر اقلیم، کمبود آب، شوری خاک و سرمازدگی، تحقیقات گسترده ای در 11 دشت استان صورت گرفت که در هر منطقه با توجه به شرایط جغرافیایی و اجتماعی چه محصولی کاشته گردد که از نظر مزیت اقتصادی بتواند کشاورز را حمایت کند.

وی اضافه نمود: سطح زیر کشت استان سمنان 14 هزار هکتار و میزان فراوری فعلی یک میلیون و 184 هزار تن است که در واقع با توجه به کاهش 129 هزار هکتاری سطح زیر کشت معادل 12 درصد شاهد افزایش محصولات کشاورزی هستیم که طبق برنامه رسیدن به فراوری یک میلیون و 500 هزار تنی در سطح استان دنبال می گردد.

وجود 43 هزار بهره بردار کشاورزی در استان سمنان

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه کاهش مصرف آب و اصلاح الگوی کشت نیازمند الزامات خاص است، ابراز داشت: مسئولان کشاورزی را در کلام حمایت می نمایند اما در عمل هیچ اقدام عملیاتی در این خصوص صورت نمی گیرد که انتظار می رود برای اجرای الگوی کشت مدیران و برنامه ریزان آموزش بهره برداران را در اولویت قرار دهند.

دزیانیان در ادامه توضیح داد: در استان سمنان حدود 43 هزار بهره بردار وجود دارد که شرق استان قطب کشاورزی و زندگی اغلب مردم وابسته به همین بخش است لذا این مهم می طلبد که حمایت بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

وی بابیان اینکه طرح اصلاح الگوی کشت در پسته و انگور پیگیری می گردد، اضافه نمود: بحث الگوی کشت در قالب توسعه گلخانه ها به ویژه در هیدروپونیک و گیاهان دارویی که مزیت اقتصادی خوبی دارند، در دستور کار است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سالانه یک متر از سطح آب های زیرزمینی بسطام کاهش پیدا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه یک متر از سطح آب های زیرزمینی بسطام کاهش پیدا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید