نرخ با سوادی 80 درصد است، 85درصد روستاها خانه بهداشت دارند

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها به نقل از صدا و سیما ، محمد امید در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه 26 درصد از جمعیت کشور ، بالغ بر 22 میلیون نفر در روستاها زندگی می نمایند اضافه کرد: به تمامی روستاهای بالای 20 خانوار برق رسانی شده است و 86 درصد آنها راه روستایی مناسب دارند .

نرخ با سوادی 80 درصد است، 85درصد روستاها خانه بهداشت دارند

وی گفت : مجموع راه های روستایی کشور پیش از انقلاب تنها 200 کیلومتر بود که هم اکنون به 110 هزار کیلومتر رسیده است .

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اضافه نمود: 75 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت گاز برخوردارند .

امید با بیان اینکه مهاجرت از روستاها به شهرها با آثار مدرنیته است و در همه کشورهای دنیا وجود دارد گفت: محدود بودن اراضی کشاورزی و منابع آب از جمله عوامل مهاجرت از روستاها به شهرهاست.

وی اضافه نمود: هر جا که امکان ایجاد اشتغال در روستاها وجود داشته شاهد مهاجرت معکوس بوده ایم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به برداشت 1/5 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها گفت: این مبلغ معادل 18 هزار میلیارد تومان است که تاکنون یک سوم آن کار سازی شده و 170 هزار فرصت شغلی ایجاد نموده است . محمد امید اضافه نمود : یک سوم دیگر از این اعتبارات تا انتها سال جاری جذب خواهد شد .

وی گفت: وزارت کار مسئولیت صحت ایجاد اشتغال های ایجاد شده از محل این اعتبارات را به سرانه آن که 40 میلیون تومان است دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اضافه نمود: 40 درصد اشتغال های ایجاد شده از محل این اعتبارات در بخش کشاورزی و مابقی در بخش صنعت و گردشگری است.

محمد امید گفت: 85 درصد روستاهای کشور خانه بهداشت دارند و در 45 درصد روستاها طرح های هادی اجرا شده است .

وی اضافه نمود: سه میلیون خانوار در روستاها خانه هایشان بازسازی شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: هزار و 120 روستای کشور فاقد ایستگاه های گیرنده تلویزیونی هستند.

محمد امید اضافه نمود: باید در روستاها پایگاه هایی برای خرید محصولات روستاییان ایجاد گردد.

وی گفت: در سال های گذشته تا سه میلیارد دلار صادرات فرش هم داشتیم که این مقدار در شرایط کنونی به 600 میلیون دلار هم نمی رسد .

عضو فراکسیون توسعه روستایی مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با وجود اقدامات فراوان در زیرساخت های روستاها شاهد مهاجرت گسترده از روستاها به شهرها هستیم .

مهرداد لاهوتی اضافه نمود : روزی 70 درصد جمعیت کشور در روستاها بود که بر اساس آخرین سرشماری اجرا شده جمعیت روستایی به 25 درصد کاهش یافته است .

وی توضیح داد: تا اقتصاد روستاها درست نگردد روند مهاجرت به شهرها متوقف نخواهد شد.

عضو فراکسیون توسعه روستایی مجلس با بیان اینکه از 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی در روستاها 5 هزار و 700 میلیارد تومان آن جذب شده است گفت: سه هزار و 300 میلیارد تومان این تسهیلات هم به نهادهای حمایتی اختصاص یافته است .

مهرداد لاهوتی اضافه نمود: اگر دولت در اختصاص 1/5 میلیارد دلار اعتبارات اشتغال زایی در روستاها خوب عمل کند این مسئله قابل تکرار است و می تواند به اشتغال روستاییان یاری بیشتری کند .

وی با بیان اینکه احتیاج سالانه کشور دو میلیون و 800 هزار تن برنج است گفت: دو میلیون و 400 هزار تن از این مقدار در کشور فراوری می گردد و تنها احتیاج به واردات 400 تا 500 هزار تن برنج از خارج کشور داریم.

عضو فراکسیون توسعه روستایی مجلس اضافه نمود : این در حالی است که سالانه دو میلیون تن برنج وارد کشور می گردد و بر این اساس سه هزار هکتار از زمین های کشت برنج تغییر کاربری پیدا نموده است.

لاهوتی گفت: روزگاری که تعرفه واردات نخ ابریشم 200 درصد بود هزار تن نخ ابریشم در کشور فراوری می شد که با کاهش این تعرفه به 15 درصد هم اکنون شاهد فراوری تنها 100 تن نخ ابریشم در کشور هستیم.

وی اضافه نمود: با این کار 4 هزار هکتار از باغات توت کشور از بین رفت و تغییر کاربری پیدا کرد .

معاون بنیاد مستضعفان هم در این برنامه گفت: محرومیت زدایی صرفاً با ایجاد شغل صورت می گیرد.

موسی برزگری اضافه نمود : با طرح های اجرا شده در 188 روستای منطقه محروم قلعه گنج در استان کرمان 80 درصد ساکنان این روستاها مشغول به کار شده اند که تا پنج سال آینده به 100 درصد می رسند.

وی گفت: روزی که به منطقه قلعه گنج ورود کردیم نرخ بیکاری در آن 26/7 درصد بود که هم اکنون این میزان به 6/7 درصد کاهش یافته است.

مدیر عامل بنیاد علوی گفت: با تفاهم نامه اجرا شده 25 میلیارد تومان اعتبار به هر استان برای ایجاد اشتغال اختصاص یافت .

وی اضافه نمود: با این اعتبارات دو هزار و 700 طرح مصوب شد که دو هزار طرح آن به مرحله قرارداد رسید و هزار و 400 طرح از این تعداد اجرایی شد.

برزگری گفت: با اجرای این طرح ها که با هزار و 100 میلیارد تومان به بهره برداری رسیدند 20 هزار اشتغال مستقیم ایجاد شد .

مدیر عامل بنیاد علوی اضافه نمود: با امضای تفاهم نامه با وزارت بهداشت طرح سلامت مادران را در 310 نقطه کشور اجرا کردیم .

وی گفت: در اجرای این طرح یک میلیون سبد کالایی به بانوان باردار احتیاجمند اهدا شد که به سلامت نوزادان یاری می نماید .

منبع: خبرگزاری مهر

به "نرخ با سوادی 80 درصد است، 85درصد روستاها خانه بهداشت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ با سوادی 80 درصد است، 85درصد روستاها خانه بهداشت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید