کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در حوضه زاینده رود

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان چادگان گفت: اُفت ذخیره آب در دریاچه سد زاینده رود در سه سال اخیر سبب کاهش محسوس جمعیت پرندگان مهاجر و آبزیان در این منطقه شده است.

کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در حوضه زاینده رود

مجتبی حاجتی گفت: منطقه حفاظت شده دریاچه سد زاینده رود، زیستگاه بسیاری از گونه های آبزی و پرندگان مهاجر است، اما کاهش حجم آب در این دریاچه در چند سال اخیر مخاطرات محیط زیستی مانند کمتر شدن جمعیت این گونه ها و فراوری مثل آن ها را به همراه داشته است.

او با بیان اینکه حدود 30 گونه پرنده مهاجر از اوائل بهار به منطقه حفاظت شده دریاچه سد زاینده رود مهاجرت می نمایند، گفت: آنالیز های چند سال اخیر بویژه از سال 1399 به بعد نشان می دهد که جمعیت آن ها کاهش یافته و حتی بعضی گونه ها، دیگر مشاهده نشدند.

حاجتی با اشاره به اینکه پرندگان مهاجری که به دریاچه سد زاینده رود می آیند از گونه های مختلف مانند انواع اردک و غاز و فلامینگو هستند، اضافه نمود: این منطقه یکی از زیستگاه های اصلی و محل تخمگذاری 2 گونه پرنده مهاجر کاکایی ارمنی و پرستو دریایی است.

او بعلاوه به زیست گونه های مختلف آبزیان و ماهیان مانند کپور، آمور، فیتوفاگ و قزل آلا در دریاچه سد زاینده رود اشاره و توضیح داد: در 10 سال گذشته برای صید قانونی این ماهیان، مجوز صادر می شد، اما در چند سال اخیر به علت کاهش حجم آب، حفظ ذخائر آبزیان و جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، هر گونه فعالیت صید و صیادی در این دریاچه ممنوع شده است.

رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان چادگان با بیان اینکه اندازه ذخیره آب دریاچه سد زاینده رود در حال حاضر حدود 150 میلیون متر مکعب است، اضافه نمود: این موضوع برای تخم ریزی ماهیان و فراوری مثل آن ها مشکل ساز شده است.

حاجتی با اشاره به اینکه ماهیان در بهار و اوائل تابستان برای تخم ریزی به ساحل دریاچه نزدیک می شوند، شرح داد: اگر اندازه خروجی سد از ورودی آن بیشتر باشد باعث پایین رفتن سطح آب دریاچه می گردد به همین علت به علت خشک شدن ساحل، بسیاری از تخم های ماهیان از بین می رود.

او با بیان اینکه این موضوع به اندازه حجم آب و ورودی و خروجی آن بستگی دارد، اعلام کرد: در سال 98 به علت اینکه ورودی آب بیشتر از خروجی بود این مشکل وجود نداشت، اما در سه سال اخیر در فصل تخم ریزی ماهیان، ورودی آب کمتر شد و بر این موضوع تاثیر گذاشت.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست چادگان بعلاوه به برخورد با صید های غیر مجاز در دریاچه سد زاینده رود اشاره نمود و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون با فعالیت و گشت زنی مأموران یگان حفاظت محیط زیست حدود هفت هزار متر تور ماهیگیری غیر مجاز در این دریاچه کشف و ضبط شده است.

منطقه حفاظت شده دریاچه سد زاینده رود در شمال غربی استان اصفهان و شهرستان چادگان واقع است.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سد های مرکز کشور و تأمین نماینده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 بهره برداری شد و ظرفیت آن بیش از یک میلیارد متر مکعب است.

بر اساس آخرین گزارش شرکت آب منطقه ای اصفهان، ذخیره سد زاینده رود اصفهان در حال حاضر حدود 150 میلیون متر مکعب است.

منبع:ایرنا

وبلاگ توسعه دهنده ها اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در حوضه زاینده رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در حوضه زاینده رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید