کشف ردپای 140 میلیون سالۀ دایناسور در یک صومعه

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، خرابه های یک صومعه 600 ساله در اسپانیا راز های قدیمی تری را در خودش پنهان نموده است، ازجمله ردپای یک دایناسور سه انگشتی.

کشف ردپای 140 میلیون سالۀ دایناسور در یک صومعه

وبلاگ توسعه دهنده ها | باستان شناسان در منطقۀ کارینینای اسپانیا در حال حفاری خرابه های یک صومعه بودند که یک سنگ بزرگ با بقایای یک دایناسور سه انگشتی روی آن را کشف کردند. صومعه سانتا کاتالینا دل مونته از دهه 1400 تا اوایل دهه 1800 به مدت حدودا چهارصد سال رونق داشت. با این حال، بنا به اخبار منتشرشده در روز سه شنبه 31 ژانویه از طرف موزه علوم طبیعی دانشگاه زاراگوزا، ساختمان صومعه به تدریج نابود شده است.

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها ، باستان شناسان به رهبری ادواردو دییِز دو پینوس لوپز در سال 2021 حفاری و احیای این سایت را شروع کردند. در جریان این حفاری، یک سنگ خاص توجه لوپز را به خود جلب کرد. این تخته سنگ آهکیِ بزرگ یک تورفتگی غیرعادی به شکل سه انگشت روی خود داشت که تقریباً شبیه ردپا بود.

باستان شناسان تصمیم گرفتند آن را بیشتر آنالیز نمایند و به همین منظور از مقامات موزه علوم طبیعیِ دانشگاه زاراگوزا یاری گرفتند. دانشمندان با آنالیز سنگ نتیجه گرفتند که شکل خاص حک شده بر روی سنگ در واقع ردپای یک دایناسور است.

این ردپا با ردپای ددپایان (تروپودا) تطابق داشت؛ یعنی دایناسور های گوشت خوار با میزان میانه. عمر این تخته سنگ را بین 135 و 140 میلیون سال تخمین زده اند. به گفته کارشناسان، از این تخته سنگ احتمالاً در ساخت دیوار صومعه در قرون هفدهم و هیجدهم استفاده شده است. با این حال، سنگ یافت شده متعلق به نواحی محلی نیست و به احتمال زیاد از ویلانووا د هورووا آورده شده است؛ شهری در 10 مایلی غرب کارینینا یعنی جایی که در آن ردپا های دایناسور مشابه همین یافته پیدا شده است.

کوشش ها برای احیای این صومعه 600 ساله هنوز در جریان است. بخش بزرگی از یک دیوار آن هنوز پابرجا است، اما از باقی سایت فقط قطعات مکوششی بجامانده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "کشف ردپای 140 میلیون سالۀ دایناسور در یک صومعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ردپای 140 میلیون سالۀ دایناسور در یک صومعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید