8 علت که با رژیم کتوژنیک وزن کم نمی کنید!

به گزارش وبلاگ توسعه دهنده ها، بسیاری از افراد با هدف کاهش وزن و حفظ سلامتی رژیم غذایی کتوژنیک را انتخاب می نمایند و کتوژنیک یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات است. افرادی که از رژیم غذایی کتوژنیک پیروی می نمایند، معمولاً اندازه مصرف کربوهیدرات را به 20 تا 25 گرم در روز محدود می نمایند.

8 علت که با رژیم کتوژنیک وزن کم نمی کنید!

شواهد نشان می دهند که کاهش مصرف کربوهیدرات به این میزان می تواند کاهش وزن را در پی داشته باشد، در بهبود سلامت قلب مؤثر باشد و به تنظیم قند خون یاری کند.

اما نکته مهم این است که برای بهره مندی از فواید رژیم کتوژنیک باید آن را به درستی اجرا کنید.

وقتی در کوشش هستید تا با رژیم کتوژنیک وزن کم کنید اما کوشش های شما به نتیجه نمی رسد، باید علت یا دلایل آن را پیدا کنید. در این مقاله 8 مورد از این دلایل را شرح می دهیم.

1. زیاد کربوهیدرات مصرف می کنید

در افرادی که رژیم کتوژنیک دارند، یکی از مهم ترین دلایل برای عدم پیروزیت در کاهش وزن این است که زیاد کربوهیدرات مصرف می نمایند.

برای اینکه شرایط برای کتوزیس فراهم گردد، باید مصرف کربوهیدرات به شدت کاهش پیدا کند. کتوزیس شرایطی متابولیکی است که در آن بدن برای تأمین انرژی به جای گلوکز چربی می سوزاند.

در واقع، باید تنها 5 درصد از کالری مورد احتیاج شما به وسیله کربوهیدرات تأمین گردد و این کاملاً با یک رژیم غذایی استاندارد مغایرت دارد. در یک رژیم غذایی استاندارد توصیه می گردد بین 45 تا 65 درصد از کالری مورد احتیاج به وسیله کربوهیدرات تأمین گردد.

اگر به تازگی رژیم کتوژنیک را آغاز نموده اید، طبیعی است که در محدود کردن کربوهیدرات ها کمی مشکل داشته باشید. اما برای اینکه به کتوزیس برسید و آن را حفظ کنید، چاره ای ندارید و باید تنها به میزان ی توصیه شده کربوهیدرات مصرف کنید.

اگر نمی دانید در هر وعده غذایی باید چقدر کربوهیدرات مصرف کنید، می توانید از اپلیکیش های رژیم غذایی یاری بگیرید.

2. مواد غذایی مغذی مصرف نمی کنید

مهم نیست از کدام رژیم غذایی پیروی می کنید؛ نکته ای که باید برای کاهش وزن همراه با حفظ سلامتی رعایت کنید مصرف مواد غذایی کامل و مغذی است.

حتی اگر مواد غذایی فرآوری شده به گونه ای فراوری شده باشند که با رژیم کتوژنیک سازگار باشند زیاده روی در مصرف آن ها روی کاهش وزن تأثیر منفی می گذارد. مصرف مواد غذایی فرآوری شده به عنوان میان وعده باعث افزایش کالری دریافتی می گردد و کالری اضافی همان عاملی است که شما را از راستا کاهش وزن خارج می نماید.

بعلاوه اگر هر زمانی که فرصت کافی برای تهیه غذا ندارید غذاهای آماده و فست فودها را مصرف می کنید، نمی توانید در کاهش وزن به نتیجه برسید.

مواد غذایی فرآوری شده، غذاهای آماده و فست فودها ارزش غذایی بالایی ندارند، کالری آن ها زیاد است اما حاوی مقادیر بسیار کمی ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند.

اگر رژیم کتوژنیک دارید و در پی کاهش وزن هستید، باید مواد غذایی سالم، کامل و مغذی را مصرف کنید. برای نمونه، لبنیات طبیعی و پرچرب، انواع گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و چربی های سالم مانند آووکادو و روغن زیتون همگی گزینه های مناسبی هستند. البته بهتر است گوشت دام و طیوری را مصرف کنید که تغذیه طبیعی و سالم داشته اند.

برای اینکه به میزان کافی فیبر و مواد مغذی دریافت کنید، حتماً سبزیجات غیرنشاسته ای مانند سبزیجات برگ دار، بروکلی، فلفل دلمه ای و قارچ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

3. ممکن است بیش از احتیاجتان کالری دریافت کنید

هنگام کوشش برای کاهش وزن، ایجاد کسری کالری بسیار مهم است و برای ایجاد کسری کالری یا باید کالری دریافتی را کاهش داد یا به وسیله افزایش فعالیت بدنی کالری بیشتری مصرف کرد.

اگر رژیم کتوژنیک را دنبال می کنید اما توجهی به میزان کالری دریافتی ندارید، به احتمال زیاد نمی توانید وزن کم کنید. از آن جا که بسیاری از مواد غذایی سازگار با رژیم کتوژنیک مانند آووکادو، روغن زیتون، لبنیات پرچرب و آجیل کالری زیادی دارند، مهم است که در مصرف آن ها زیاده روی نکنید.

در واقع مواد غذایی و غذاهایی که در رژیم کتوژنیک مورد استفاده قرار می گیرند حاوی مقادیر زیادی پروتئین و چربی هستند و به همین علت است که افراد پس از مصرف آن ها بیشتر احساس سیری می نمایند. اما باز هم ممکن است افراد با خوردن میان وعده های پرکالری یا زیاده روی در وعده های غذایی بیشتر از احتیاجشان کالری دریافت نمایند.

توجه به میزان وعده های غذایی، زیاده روی نکردن در میان وعده ها و افزایش فعالیت بدنی می تواند به ایجاد کسری کالری مورد احتیاج برای کاهش وزن یاری کند.

4. یک بیماری تشخیص داده نشده دارید

رژیم کتوژنیک یک راه چاره مؤثر برای کاهش وزن است. اگر همه چیز را درست اجرا می کنید اما در کاهش وزن پیروز نیستید، آنالیز شرایط سلامتی ایده خوبی است چرا که برخی بیماری ها و اختلالات می توانند مانع کاهش وزن بشوند.

کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک، سندرم کوشینگ، هایپرانسولینمی و افسردگی بیماری ها و اختلالاتی هستند که می توانند باعث اضافه وزن بشوند و برای کاهش وزن مشکل ایجاد نمایند.

با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات تجویز شده می توانید از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید و اگر به یکی از بیماری ها و اختلالات بالا مبتلا هستید، ناامید نشوید. با انجام درمان های لازم، تغییر سبک زندگی و انتخاب رژیم غذایی مناسب می توانید سلامتی خود را بازیابید و در کنار آن وزنتان را هم کم کنید.

5. در خصوص کاهش وزن انتظارات غیرواقعی دارید

وقتی پیروی از یک رژیم غذایی تازه را آغاز می کنید، طبیعی است که می خواهید خیلی زود به نتیجه برسید. اما از قلم نیاندازید که کاهش وزن می تواند در افراد مختلف الگوهای متفاوتی داشته باشد.

این مطلب که رژیم کتوژنیک اگر به درستی اجرا گردد می تواند کاهش وزن را در پی داشته باشد مورد تأیید است اما ممکن است این کاهش وزن چندان سریع نباشد که این هم اشکالی ندارد. کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل همراه با حفظ سلامتی تنها با تغییرات کوچک اما همیشگی امکان پذیر است.

اگرچه کم کردن وزن به میزان زیاد آن هم در کمترین زمان ممکن می تواند یک هدف وسوسه انگیز باشد اما بر اساس توصیه کارشناسان برترین الگو برای کاهش وزن، کاهش بین نیم تا یک کیلوگرمی در هر هفته است که میزان دقیق آن به وزن افراد بستگی دارد.

به جای اینکه دائماً روی ترازو بروید، هر هفته دور بازو، ران و کمر خود را میزان گیری کنید و روند پیشرفت خودتان را مورد آنالیز قرار دهید.

6. میان وعده های پرکالری مصرف می کنید

افرادی که به شدت گرسنه هستند معمولاً در وعده های غذایی پرخوری می نمایند. مصرف میان وعده های سالم و مفید می تواند راه چارهی مؤثر برای جلوگیری از این گرسنگی شدید باشد. اما زیاده روی در مصرف میان وعده ها و تنقلات پرکالری، حتی اگر با رژیم کتوژنیک سازگار باشند، باعث می گردد کوشش های شما برای کاهش وزن به نتیجه مطلوب نرسد.

اگر بیشتر از یک نوبت در روز میان وعده مصرف می کنید، گزینه های کم کالری را انتخاب کنید. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و بعلاوه سبزیجات غیرنشاسته ای می تواند به شما یاری کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید و کالری اضافی هم دریافت نکنید. برای نمونه، یک عدد تخم مرغ آب پز به همراه میزانی سبزیجات تازه می تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد.

از طرفی دیگر، افرادی که به تازگی رژیم کتوژنیک را آغاز نموده اند باید فیبر بیشتری مصرف نمایند تا عملکرد دستگاه گوارش در آن ها با اختلال روبرو نگردد. اضافه کردن سبزیجات غیرنشاسته ای به میان وعده ها باعث می گردد فیبر بیشتری دریافت کنید.

7. از استرس رنج می برید و خواب کافی ندارید

پژوهش ها نشان می دهند استرس، به ویژه استرس مزمن و کمبود خواب می تواند روی کاهش وزن تأثیر منفی داشته باشد.

هنگامی که استرس دارید، بدن شما میزان زیادی کورتیزول فراوری می نماید. کورتیزول هورمونی است که معمولاً با نام هورمون استرس شناخته می گردد و سطوح بالای این هورمون در بدن باعث ذخیره چربی به ویژه در ناحیه شکم می گردد. علاوه بر این، بیشتر افرادی که از استرس مزمن رنج می برند دچار کمبود خواب هستند و کمبود خواب یکی از عوامل مؤثر در اضافه وزن است.

بعلاوه پژوهش ها نشان می دهند کمبود خواب روی هورمون های تنظیم نماینده اشتها مانند لپتین و گرلین تأثیر منفی می گذارد و باعث افزایش بیش از حد اشتها می گردد.

برای مقابله با استرس و داشتن خواب کافی، استفاده از وسایل الکترونیکی را محدود کنید و از روش هایی مانند یوگا و مدیتیشن یاری بگیرید.

8. به میزان کافی فعالیت بدنی ندارید

هنگامی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کنید و در پی کاهش وزن هستید، ضروری است که سبک زندگی خودتان را تغییر دهید و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. اجرای یک برنامه ورزشی منظم تأثیرات مثبت بیشماری دارد که هر کدام از آن ها در حفظ سلامتی و تناسب اندام نقش دارند و چربی سوزی یکی از این تأثیرات مثبت است.

برای نمونه، ورزش کردن خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، افسردگی، اضطراب و چاقی را کاهش می دهد.

هنگامی که ورزش می کنید در کنار کالری سوزی عضله سازی هم خواهید داشت. عضلات بیشتر به این معنی است که شما در حالت استراحت هم کالری بیشتری می سوزانید و این افزایش کالری سوزی باعث تقویت متابولیسم می گردد.

آغاز یک برنامه ورزشی به ویژه برای افرادی که تا به حال ورزش ننموده اند می تواند کار دشواری باشد. برای اینکه اجرای برنامه ورزشی آسان تر گردد، می توانید از راه چارههای زیر یاری بگیرید:

  • حتماً بر اساس یک برنامه معین ورزش کنید. پایبندی به یک برنامه برترین راه چاره برای ایجاد یک عادت است.
  • در طول هفته برای سه یا چهار جلسه تمرینی برنامه ریزی کنید و برترین زمان را برای اجرای برنامه انتخاب کنید.
  • به خودتان انگیزه دهید؛ اگر بعد از انتها ساعت کاری می خواهید به باشگاه بروید، ساک ورزشی را داخل خودرو بگذارید و اگر می خواهید تمرین صبحگاهی انجام دهید، لباس های ورزشی را کنار تختخواب بگذارید.

چکیده

رژیم غذایی کتوژنیک در کنار تغییر سبک زندگی می تواند راه چاره مؤثری برای کاهش وزن باشد. اما دلایلی وجود دارد که اجازه نمی دهند رژیم کتوژنیک به نتیجه برسد.

کالری اضافی، کم تحرکی، درست اجرا نکردن رژیم کتوژنیک از نظر میزان مجاز درشت مغذی ها، استرس مزمن و برخی از اختلالات و بیماری ها همگی می توانند روی کاهش وزن تأثیر منفی بگذارند.

برای اینکه بتوانید با رژیم کتوژنیک بیشترین میزان ممکن از وزنتان را کم کنید، تا جایی که امکان دارد مواد غذایی کامل، مغذی و کم کربوهیدرات مصرف کنید، فعالیت بدنی را افزایش دهید، استرس را کاهش دهید و خواب کافی داشته باشید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 علت که با رژیم کتوژنیک وزن کم نمی کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 علت که با رژیم کتوژنیک وزن کم نمی کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید